Opintosuorituksen hyväksyminen edellyttää, että opiskelija saavuttaa jakson osaamistavoitteet. Opintosuoritusta arvosteltaessa otetaan lisäksi huomioon, osoittaako opintosuoritus kykyä arvioida ja soveltaa teoreettista ja metodologista tietoa.
- IAEVG:neettisetperiaatteet.IAEVG Ethical Guidelines. 2017. International Association for Educational and VocationalGuidance.https://www.vkotocka.si/wp-content/uploads/2018/09/IAEVG-EthicsNAFeb2018Final.pdfViitattu 29.1.21.
- Uraohjauksenjavalmennukseneettisetperiaatteet. Uraohjaajat ja valmentajat ry. https://uraohjaajat.fi/yhdistys/eettiset-periaatteet/Viitattu29.1.21.
Artikkelit:
- Vehviläinen, S. 2020. Miksi ohjataan? Ohjauksen vaikutukset ja oikeutus. Teoksessa M. Määttä & A-M. Souto (toim.) Tutkittu ja tulkittu Ohjaamo. Nuorten ohjaus ja palvelut integraatiopyörteessä. Nuorisotutkimusverkosto. Nuorisotutkimusseuran verkkojulkaisu 154, 203-211. https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/tutkittu_ja_tulkittu_ohjaamo_web.pdfViitattu 29.1.21.
- Souto, A-M. 2020. Yksilön kannattelevasti kohtaavaa, mutta yhteisöistä ja yhteiskunnallisista hierarkioista irrallaan olevaa ohjausta? Teoksessa M. Määttä & A-M. Souto (toim.) Tutkittu ja tulkittu Ohjaamo. Nuorten ohjaus ja palvelut integraatiopyörteessä. Nuorisotutkimusverkosto. Nuorisotutkimusseuran verkkojulkaisu 154, 212-217. https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/tutkittu_ja_tulkittu_ohjaamo_web.pdfViitattu 29.1.21
Kirjallisuutta:
- Autio, K. 2019. Sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kysymykset vahvemmin osaksi uraohjausta. Karelia-ammattikorkeakoulun verkkojulkaisu. Vasu 5/2019. https://vasu.karelia.fi/2019/11/08/sosiaalisen-oikeudenmukaisuuden-kysymykset-vahvemmin-osaksi-uraohjausta/Viitattu 29.1.21.
- Career guidance for social justice. Blogi. https://careerguidancesocialjustice.wordpress.com/Viitattu 29.1.21.
- Five minutes of social justice in a busy day (a social justice card game). Blogissa Career guidance for social justice. https://careerguidancesocialjustice.wordpress.com/2021/01/06/five-minutes-of-social-justice-in-a-busy-day-a-social-justice-card-game/Viitattu 29.1.21.
- Guignon, C. 2004. On being authentic. London: Routledge.Hooley,
- T. Moving toward emancipatory career guidance.https://careerwise.ceric.ca/2019/03/11/moving-toward-emancipatory-career-guidance/#.YBPPDugzY2yViitattu 29.1.21.
- Hooley, T. and Sultana, R. 2016. Career guidance for social justice. Journal of the National Institute for Career Education and Counselling, 36, 2-11. https://derby.openrepository.com/handle/10545/611264Viitattu 29.1.21.
- Hooley, T. 2019. Riding the social justice wave. BlogissaCareer guidance for social justice. https://careerguidancesocialjustice.wordpress.com/2019/10/23/riding-the-social-justice-wave/Viitattu 29.1.21.
- Kunnas, T. 2002. Mitä jäljellä moraalista. Helsinki: Kirjapaja.Laitinen, A. 2013. Mihin kysymyksiin oikeudenmukaisuusteoriat vastaavat? Teoksessa J. Hurtig, A. Nikupeteri & M. Romakkaniemi (toim.) Tutkiva sosiaalityö. Oikeudenmukaisuus sosiaalityössä.
Talentia-lehti. Sosiaalityön tutkimuksen seura, 5-10. https://www.researchgate.net/publication/323582092_Mihin_kysymyksiin_oikeudenmukaisuusteoriat_vastaavatViitattu 29.1.21.
- Liinamo, S. 2020. Life design –ohjausmalli uusliberalismin kontekstissa. Jyväskylän yliopisto. OKL.Ohjausalan koulutus. Pro gradu tutkielma. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/69719/URN%3aNBN%3afi%3ajyu-202006043975.pdf?sequence=1&isAllowed=yViitattu 8.2.21.
- MacIntyre, A. 2004. Hyveiden jäljillä: moraaliteoreettinen tutkimus. Helsinki: Gaudeamus
- Pyöriä, P. 2017. Työelämän myytit ja todellisuus. Helsinki: Gaudeamus.
- Siltala, J. 2007. Työelämän huonontumisen lyhyt historia: muutokset hyvinvointivaltion ajasta globaaliin hyperkilpailuun. Helsinki: Otava.Taylor, C. 1995. Autenttisuuden etiikka. Helsinki: Priima-Offset.
Yhteiset koulutuspäivät (verkossa) ja teemaluennot, pienryhmä- ja henkilökohtainen oh-
jaus, itsenäinen työskentely sekä verkon välityksellä tapahtuva ryhmätyöskentely.
Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.
Suomi
01.01.2022 - 31.03.2022
02.12.2021 - 31.12.2021
2 op
22EURA2
Tarja Juurakko-Koskinen, Outi Rantanen
Uudistava oppiminen ja yhteistyö
Uraohjauksen erikoistumiskoulutus
TAMK Pääkampus
0-5
Opiskelijan hopsissa vahvistettu tapa
Ei ennalta sovittua tähän toteutukseen
Ei tenttejä
Ei ennalta sovittua tähän toteutukseen
Opiskelijan hopsissa vahvistettu tapa
- Teeman yhteinen käsittely 18.-19.2.2021 koulutuspäivässä, asiantuntijaluennot
- Uraohjauksen filosofiset perusteet, yksilöllinen pohdintatehtävä, palautus 15.3.2021
- Uraohjauksen filosofiset perusteet, yksilöllisen pohdintatehtävän yhteisöllinen purku 22.3.2021 webinaarissa
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Uraohjauksen erikoistumiskoulutuksen opetussuunnitelmassa 2021.