•   Kehittävä ja vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus TK00FF02-3001 01.08.2020-26.11.2020  5 op  (20EASPA1) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Erikoistuja
    1. Osaa hyödyntää asiakas- ja palveluohjauksessa ja päätöksenteossa tutkimustietoa
    2. Tunnistaa asiakas- ja palveluohjauksen kehittämishaasteita ja osaa tehdä kehittämisaloitteita omassa työyhteisössä ja
    yhteistyöryhmissä
    3. Osaa käyttää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sekä asiakaskokemusta ja uudistaa sosiaali- ja terveysalan palveluita ja työkäytäntöjä asiakaslähtöisesti
    4. Osaa arvioida oman toiminnan ja palvelujen taloudellisuutta, laatua, tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta ja arvioinnin perusteella kehittää palveluita ja työkäytäntöjä
    5. Osaa arvioida ja kehittää asiakas- ja palveluohjauksen ammatillista osaamistaan ja asiantuntijuuttaan
    Opintojakson sisältö
    - Monialaisen tutkimustiedon hyödyntäminen
    - Tutkimus- ja kehittämismenetelmien ja asiakasymmärryksen hyödyntäminen
    - Palvelujen taloudellisuus, laatu, tuloksellisuus ja vaikuttavuus
    - Asiakas- ja palveluohjaajan ammatti-identiteetti
    Arviointikriteerit
    Hyväksytty/Hylätty

    Hyväksytty

    Kehittää omia ja työyhteisön toimintatapoja vertailemalla, yhdistelemällä ja valitsemalla tutkittua tietoa. Perustelee tekemiään johtopäätöksiä laadun ja tuloksellisuuden näkökulmasta ja ennakoi palveluohjauksen vaikuttavuutta. Kuvaa omaa palveluohjaajan ammatti-identiteetin kehittymistä, soveltaa ammattieettisiä periaatteita sekä analysoi oman osaamisen kehittämisen haasteita ja mahdollisuuksia.



    Täydennettävä/hylätty

    Yllä olevat tavoitteet eivät toteudu.


    Kirjallisuus

    -Booth, N. Aronen, P. & Mäkelä, M. (2017). Selvitys kustannusvaikuttavuuden käyt-tämisestä yhtenä terveydenhuollon palveluvalikoiman määrittelykriteerinä. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2017:30. Saatavissa http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135345/RAP_kustannusvaikuttavuus_30_2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y
    -Hujala, A. & Lammintakanen, J. (2018). Paljon erilaisia sote-palveluja tarvitsevat asi-akkaat keskiöön. Kunnallisalan kehittämissäätiö.
    -Häyhtiö, T. (2017). Osallisuutta sote-palveluihin palvelumuotoilemalla? KAKS – kun-nallisalan kehittämissäätiö. Kunnallisen kehittämissäätiön julkaisu 4. Saatavissa https://kaks.fi/wp-content/uploads/2017/05/osallisuutta-sote-palveluihin Kehittää omia ja työyhteisön toimintatapoja vertailemalla, yhdistelemällä ja valitsemalla tutkit-tua tietoa. Perustelee tekemiään johtopäätöksiä laadun ja tuloksellisuuden näkökul-masta ja ennakoi palveluohjauksen vaikuttavuutta. Kuvaa omaa palveluohjaajan ammatti-identiteetin kehittymistä, soveltaa ammattieettisiä periaatteita sekä analysoi oman osaamisen kehittämisen haasteita ja mahdollisuuksia.
    -palvelumuotoilemalla-004-1.pdf
    -Kallinen, K., Pirskanen, H. & Rautio, S. (2015). Sensitiivinen tutkimuksessa. Menetelmät, kohderyhmät, haasteet ja mahdollisuudet.
    -Klemola, K. (2015). Tuottavuuden, vaikuttavuuden, ja kustannusvaikuttavuuden ar-viointi alueellisesti integroiduissa sosiaali- ja terveyspalveluissa – palvelujen käyttöön perustuva malli ja esimerkkejä. Acta Universitatis Lappeenrantaensis 664. Saatavis-sa https://lutpub.lut.fi/bitstream/handle/10024/117767/Katja%20Klemola%20A4.pdf?sequence=2&isAllowed=y
    -Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja TEM raportteja 67/2015. Saatavissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9
    -Kuusinen-James, K. (2012). Tuoko palveluseteli valinnan vapautta? Kunnallisalan kehittämissäätiö, Helsinki, Tutkimusjulkaisusarjan julkaisu 68.
    -Lönnqvist, A., Jääskeläinen, A., Kujansivu, P., Käpylä, J. Laihonen, H. Silanpää, V. & Vuolle, M. ym. (2010). Palvelutuotannon mittaaminen johtamisen välineenä. Hel-sinki: Tietosanoma Oy.
    -Niikko, A. (2001). Portfolio oppimisen avartajana. Tammi, Tammerpaino Oy. Tampe-re.
    -Palvelumuotoilu: https://www.thisisservicedesigndoing.com/
    -Pitkänen, L., Haavisto, I., Vähäviita, P., Torkki, P., Leskelä, R-L. & Komssi, V. (2018). Vaikuttavuus sote:ssa – suoritteista tuloksiin. NHG 2018/11 white paper. Saatavissa https://nhg.fi/wp-content/uploads/2018/11/Vaikuttavuus-sotessa-suoritteista-tuloksiin.pdf
    -Pohjola, A., Kairala, M., Niskala, A. & Lyly, H (toim.) (2017). Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa.
    -Pohjola, A., Kemppainen, T. & Väyrynen, S. (2012). Sosiaalityön vaikuttavuus.
    -Pollari, P., Kankaanranta, M. & Linnakylä, P. (toim.) (1996). Portfolion monet mah-dollisuudet. Jyväskylän yliopisto, Kasvatustieteiden tutkimuslaitos. Kopi-Jyvä Oy, Jy-väskylä
    -Ristolainen, H., Tiilikainen, E. & Rissanen, S. (2018). Kotona asuvien ikäihmisten palveluohjauksen vaikuttavuus - kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Gerontologia 32(4).
    -Robson, C. 2001. Käytännön arvioinnin perusteet. Opas evaluaation tekijöille ja tilaa-jille. Kääntänyt Lindqvist, T. Maaniittu, M. Niemi, E. Paasio, P. & Paija, L. Tampere: Tammer-Paino Oy.
    -Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. (2017). Kehittämistoiminta ja kehit-tämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakou-lun oppimateriaaleja 108. Saatavissa http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
    -Saxen, U. (2013). Palveluohjaus (case management) näytönastekatsaus. Suomalai-nen lääkäriseura Duodecim.
    -Shimmei, M. (2016). Coordinating Eldercare in the Community. Care management as a mode to implement welfare mix in Japan. Tampereen yliopisto, Acta Universita-tis Tamperensis 2145.
    -Toikko, T. & Rantanen, T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta.
    -Tuloksellisuustarkastuskertomus 2017. Paljon palveluja tarvitsevat ja käyttävät asi-akkaat perusterveydenhuollossa. Valtiontalouden tarkastusviraston tarkastuskerto-mukset 11/2017. Saatavissa https://www.vtv.fi/app/uploads/2018/05/22105012/paljon-palveluja-tarvitsevat.pdf

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Lähijaksot sisältävät portfolion käytännön tekemiseen sekä sisältöön liittyviä opintoja. Portfoliot esitellään ePostereina viimeisenä lähipäivänä.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    01.08.2020 - 26.11.2020

    Ilmoittautumisaika

    02.07.2020 - 31.07.2020

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    20EASPA1

    Opettaja(t)

    Maija Koivunen, Minna Niemi

    Lisätietoja opiskelijoille

    Oppimistehtävänä on laatia portfolio. Portfolion tarkoituksena on oman kehittymisen ymmärtäminen, arvioiminen, hahmottaminen ja kuvaaminen. Palveluohjauksen portfolioon opiskelija kokoaa erikoistumiskoulutuksen ajan oman asiakas- ja palveluohjauksen asiantuntijuuden kehittymisen reflektoiden. Portfolion kootaan itselle mielekkäistä oppimiskokemuksista, oman kehittymisen virstanpylväistä, kokemuksista, suorituksista sekä näytteistä omasta osaamisesta. Portfoliossa opiskelija tunnistaa työelämän kehittämistarpeita ja osaa suunnitella niihin perusteltuja ratkaisuja.

    Vastuuyksikkö

    Jatkuvan oppimisen palvelut

    Koulutusohjelma(t)

    Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/hylätty

    Sisällön jaksotus

    Opintojakson osaamissisällöt:
    Monialaisen palveluohjauksen tutkimustiedon hyödyntäminen
    •Tutkimus- ja kehittämismenetelmien ja asiakasymmärryksen hyödyntäminen
    •Palvelujen laatu, tuloksellisuus, taloudellisuus ja vaikuttavuus
    •Asiakas- ja palveluohjaajan ammatti-identiteetti