•   Sosiaalisesti ja eettisesti kestävä palveluohjaus TK00FF01-3001 01.08.2020-26.11.2020  5 op  (20EASPA1) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Erikoistuja
    1. Osaa ohjauksen ja viestinnän etiikan sekä työtavat ja niiden kehittämisen monimuotoisina ja moniviestimin eri toimintaympäristöissä
    2. Osaa sosiaalisen sekä muun kestävän kehityksen mukaiset työtavat, niiden vahvistamisen ja edelleen kehittämisen asiakas- ja palveluohjausprosessin eri vaiheissa
    3. Osaa viestiä palveluista asiakkaalle ja yhteistyökumppaneille
    4. Osaa viestiä omasta ammatillisesta osaamisestaan ja asiakas- ja palveluohjauksesta eri viestimissä ja medioissa
    Opintojakson sisältö
    - Sosiaalisesti ja eettisesti kestävä kehitys
    - Digitalisaatio ja teknologian uudet mahdollisuudet ammatillisessa viestinnässä
    Arviointikriteerit
    Hyväksytty/Hylätty

    Hyväksytty

    Hallitsee ohjauksen ja viestinnän etiikan sekä työtavat ja niiden kehittämisen monimuotoisina ja moniviestimin eri toimintaympäristöissä. Soveltaa sosiaalisen sekä muun kestävän kehityksen mukaisia työtapoja, vahvistaa ja kehittää niitä asiakas- ja palveluohjausprosessin eri vaiheissa. Osaa viestiä palveluista asiakas- ja palveluohjauksesta asiakkaalle sekä omasta ammatillisesta asiakas- ja palveluohjausosaamisesta yhteistyökumppaneille eri viestimissä ja medioissa.





    Täydennettävä/hylätty

    Yllä mainitut tavoitteet eivät toteudu.


    Kirjallisuus

    -Granholm, C. (2016). Socialwork in digital transfer-blending services for the next gen-eration. (Hämtad 5.3.19). Saatavissa https://fskc.fi/Site/Data/2067/Files/C_Granholm_DR_avhd_2016_PDF_version.pdf
    -Hirvilammi, T. (2015). Kestävän hyvinvoinnin jäljillä. Ekologisten kysymysten integroi-minen hyvinvointitutkimukseen. Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 136. Helsinki: Kelan tutkimusosasto. Saatavissa https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/154175/Tutkimuksia136.pdf?sequence=4
    -Kalliomaa-Puha, L., Kotkas, T. & Rajavaara, M. (toim.) (2014). Harkittua? Avauksia sosiaaliturvan harkintavallan tutkimukseen. Teemakirja 13. Helsinki: Kelan tutkimus-osasto. Saatavissa https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/45435/Harkittua.pdf?sequence=1&isAllowed=y
    -Kauppila, T., Kiiski, K, & Lehtonen, M. (2018). Sähköhelmenkalastus. Sosiaalihuollon sähköisten palvelujen nykytila ja kehittämistarpeet. Sosiaali- ja terveysministeriön ra-portteja ja muistioita 14/2018. Helsinki.
    -Kivistö, M. & Päykkönen, K. (toim.) (2017). Sosiaalityö digitalisaatiossa. Rovaniemi: Lapin yliopisto. Saatavissa https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-035-7
    -Kortesuo, K. (2012). Tekstiä ruudulla. Kirjoitamme verkkoon. Helsinki: Infor Oy.
    -Matthies, A-L. & Närhi, K. (2014). Ekososiaalinen lähestymistapa rakenteellisen sosi-aalityön viitekehyksenä. Saatavissa https://www.researchgate.net/profile/Aila-Lee-na_Matthies/publication/266684413_Ekososiaalinen_lahestymistapa_rakenteellisen_sosiaalityon_viitekehyksena/links/56a0079808ae4af52546df40/Ekososiaalinen-laehestymistapa-rakenteellisen-sosiaalityoen-viitekehyksenae.pdf
    Meristö, T. (1991). Skenaariotyöskentely yrityksen johtamisessa. Acta Futura Fennica No 3. Helsinki: VAPK-kustannus.
    Metsämuuronen, J. (2000). Uuden vuosituhannen haasteet sosiaali- ja terveysalalla. Saatavissa https://www.researchgate.net/publication/305775030_Uuden_vuosituhannen_haasteet_sosiaali-_ja_terveysalalla
    Pohjola, A., Kemppainen, T., Niskala, A. & Peronius, N. (2019). Yhteiskunnallisen asemansa ottava sosiaalityö. Tallinna: Vastapaino.
    SITRA. Ennakointi. Saatavissa https://www.sitra.fi/teemat/ennakointi/#ajankohtaista
    SITRA, Tulevaisuuden terveydenhuolto. Saatavissa http://www.lpy.fi/files/kumppania/lpy_doc/SITRA-tulevaisuuden_terveydenhuolto_2022.pdf

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Asiantuntijaluennot, itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta
    Yhteistoiminnallinen työskentely, oppimistehtävät

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    01.08.2020 - 26.11.2020

    Ilmoittautumisaika

    02.07.2020 - 31.07.2020

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    20EASPA1

    Opettaja(t)

    Maija Koivunen, Minna Niemi

    Vastuuyksikkö

    Jatkuvan oppimisen palvelut

    Koulutusohjelma(t)

    Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Virtuaaliosuus

    3 op

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/hylätty

    Arviointikriteerit
    Hyväksytty/Hylätty

    Hallitsee ohjauksen ja viestinnän etiikan sekä työtavat ja niiden kehittämisen monimuo-toisina ja moniviestimin eri toimintaympäristöissä. Soveltaa sosiaalisen sekä muun kes-tävän kehityksen mukaisia työtapoja, vahvistaa ja kehittää niitä asiakas- ja palveluoh-jausprosessin eri vaiheissa. Osaa viestiä palveluista asiakas- ja palveluohjauksesta asi-akkaalle sekä omasta ammatillisesta asiakas- ja palveluohjausosaamisesta yhteistyö-kumppaneille eri viestimissä ja medioissa.