•   Moniammatillisen yhteistyön asiantuntijuus TK00FE99-3001 01.08.2020-18.10.2020  5 op  (20EASPA1) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Erikoistuja
    1. Osaa suunnitella palvelujärjestelmästä (julkinen, yksityinen ja kolmas sektori) asiakkaan avun ja tuen tarpeisiin toimivan verkoston
    2. Osaa toimia monialaisissa ja -ammatillisissa verkostoissa asiakkaan tarpeisiin vastaamiseksi
    3. Osaa toimia vastuullisesti monialaisen ja -ammatillisen tiimin jäsenenä ja johtaa monialaista ja -ammatillista tiimiä
    4. Osaa toimia vastuullisesti ja eettisesti palvelujen yhdyspinnoilla ja palvelujen integroinnissa sekä muotoilussa suhteessa asiakkaisiin, palvelujen tuottajiin ja palvelun järjestäjiin
    Opintojakson sisältö
    - Monialainen yhteistyö, moniammatillinen yhteistyö, verkostotyö ja yhdyspintatyöskentely käsitteenä ja toimintana
    - Moniammatillista yhteistyötä määrittävä lainsäädäntö, omatyöntekijä ja vastuutyöntekijä mallit
    - Palvelujärjestelmäosaaminen (julkinen, yksityinen ja kolmas sektori)
    - Asiakaslähtöinen ja eettinen ajattelutapa moniammatillisessa työskentelyssä
    - Asiakasymmärrys ja asiakaslähtöinen palvelumuotoilu asiakkaan palvelujen suunnittelussa
    - Yhteistyöverkoston kartoittaminen
    - Moniammatillisen työskentelyn menetelmät
    Arviointikriteerit
    Hyväksytty/Hylätty

    Hyväksytty

    Opiskelija tuntee asiakas – ja palveluohjaukseen palvelujärjestelmää sekä osaa jäsentää asiakkaan tuen tarpeisiin liittyvää verkostoa. Hän osaa tarkastella asiakas – ja palveluohjaajan roolia osana monialaista ja -ammatillista verkostoa sekä ymmärtää vastuullisen toiminnan merkityksen verkostojen jäsenenä. Opiskelija osoittaa vastuullista ja eettisesti kestävää asiantuntijuutta toimia palvelujen yhtymäpinnoilla. Opiskelija kykenee perustelemaan valintojaan sekä reflektoimaan kriittisesti oman asiantuntijuuden kehittymistä.





    Täydennettävä/hylätty

    Yllä olevat tavoitteet eivät toteudu.


    Kirjallisuus

    -Helminen, J. (toim.) (2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali– ja tervey-denhuollossa. Edita. Helsinki.
    -Isoherranen, K. (2012). Uhka vai mahdollisuus: Moniammatillista yhteistyötä kehit-tämässä. (Väitöskirja)
    Mäkisalo-Ropponen, M. (2011). Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla.
    Mönkkönen, K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä.
    Tiilikka T., Majasaari H. & Saarikoski S. (toim.) (2018). Yhteistyössä toimien: käsityksiä monialaisuudesta ja moniammatillisuudesta sosiaali- ja terveysalalla. Seinäjo-en ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 136, Seinäjoen ammattikorkeakoulu. URN: ISBN:978-952-7109-97-7
    Virtanen, P. (2011). Matkaopas asiakaslähtöisten sosiaali– ja terveyspalvelujen ke-hittämiseen. Tekes.
    Kanste, O., Timonen, O., Ylitalo. K, & Kyngäs, H. (2009). Hoitajajohtoinen toiminta-malli pitkäaikaissairaiden palveluohjauksessa. Englantilaisen community matron -mallin kuvaus. Hallinnon Tutkimus 2.2009.
    Alahuhta, M. & Niemelä, E. 2(017). Paljon sosiaali- ja terveyspalveluita käyttävien asiakkaiden palveluiden toteutuminen - työntekijöiden ja johtavien viranhaltijoiden haastattelututkimus. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti 54:6-17.
    Mönkkönen, K & Kekoni, T & Pehkonen, A. (toim.) (2019). Moniammatillinen yhteis-työ. Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Asiantuntija alustukset, itsenäinen opiskelu ja tiedonhankinta
    Yhteistoiminnallinen työskentely, Flipped learning + kontaktiopetus (verkossa tai lähiopetuksena)
    Oppimistehtävät: 1) ennakkotehtävä (tavoite; aiheeseen orientoituminen) 2) Case-tehtävä

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    01.08.2020 - 18.10.2020

    Ilmoittautumisaika

    31.01.2020 - 29.02.2020

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    20EASPA1

    Opettaja(t)

    Maija Koivunen, Toni Leander, Minna Niemi

    Vastuuyksikkö

    Jatkuvan oppimisen palvelut

    Koulutusohjelma(t)

    Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5