•   Kalliorakentamisen perusteet T300DJ09-3001 12.01.2021-04.05.2021  5 op  (18I351) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa kuvata kallion käyttömahdollisuuksia erilaisten tilojen sijoittamiseen. Opiskelija osaa hyödyntää kallioperägeologiatietoa ja kallioluokitusmenetelmiä kalliotilan sijoitussuunnitteluun ja alustavan lujitustavan valintaan. Opiskelija osaa kuvata avo- ja luola-/tunnelilouhinnan perusperiaatteet, -tavat ja –erot. Opiskelija osaa kuvata louhinnan työvaiheita ja -menetelmiä, kalustoa, räjähdysaineita ja viranomaismääräyksiä. Opiskelija osaa luetella kallion lujitustapoja ja työssä käytettäviä materiaaleja, kalustoa ja työvaiheita sekä kuvata lujittamisen toimintaperiaatteita ja laadunvarmistusmenettelyjä. Opiskelija osaa määritellä kalliotilojen kuivatus- ja tiivistystarpeen ja esittää ratkaisuvaihtoehtoja sekä osaa luetella niissä käytettävät materiaalit, kaluston ja työvaiheet.
    Esitietovaatimukset
    Opintojakso, josta saadaan perustiedot kivilajeista ja kiven lujuuteen vaikuttavista tekijöistä. (GEO1)
    Opintojakson sisältö
    Erilaiset kalliotilat. Kalliorakentaminen ja kaavoitus. Kallioperän rakennepiirteet, kallioluokitukset ja jännitystila. Kallioperän huomiointi tilan sijoittelussa. Kallion louhittavuus. Tunnelilouhinnan työvaiheet, räjähdysaineet ja nallit. Louhinnan viranomaismääräykset ja ympäristövaikutukset. Ruiskubetonointi ja pultitus. Salaojitus ja tiivistys injektoimalla.
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä opintojaksoon sisältyvät perusasiat ja ratkaista yksinkertaisia

    sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.

    Hyvä

    Edellisen lisäksi opiskelija osaa valita soveltaen ja vertaillen eri vaihtoehdoista sopivimman

    menettelytavan ja perustella valintansa.

    Kiitettävä

    Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä

    ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää, analysoida ja perustella loogisesti käsiteltyjä asioita ja ratkaisumenetelmiä.


    Vastuuhenkilön nimi

    Petri Lyly

    Kirjallisuus

    Oppimateriaali muodostuu vastuuopettajan sekä vierailevien luennoitsijoiden aineistosta, jotka ovat saatavilla Tuni Moodlessa.
    Myös kurssin aikana suoritettavat ryhmätyöt ovat osa opetusmateriaalia.
    Lisäksi omatoiminen opiskelu aiheesta esim InfraRyl ja RIL oppaat.
    Opiskelijan edellytetään tekevän myös omia muistiinpanoja tunnilla opetetusta asioista joita ei mahdollisesti ole sähköisissä luentomateriaaleissa.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Lähiopetus (ei K2021), Teams-opetus, asiantuntijaluennot, tuntiharjoitukset, harjoitustyöt, opintomatkat sekä niistä laadittava oppimispäiväkirja ja kirjallinen koe (ei K2021).

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Opintojakson suorittamisessa edellytetään säännöllistä minimissään 70 % osallistumista oppitunneille ja excursioille. (Osuuden lopussa pidetään yksi koe, ei 2021). Lisäksi edellytyksenä hyväksytylle suoritukselle on harjoitustöiden ja raporttien hyväksytty suoritus määrätyssä ajassa. Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosanaan vaikuttavat (kokeen ei 2021 lisäksi) tuntiharjoitukset, harjoitustyö, tunneille osallistuminen ja tuntiaktiivisuus.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    12.01.2021 - 04.05.2021

    Ilmoittautumisaika

    01.12.2020 - 24.01.2021

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    18I351

    Opettaja(t)

    Petri Lyly

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opetus alkaa 12.1.2021

    Esitiedot:
    Geotekniikka
    Pohjarakennus

    Poissaolot:
    Mikäli opiskelijalla on yksittäisiä ns. virallisia poissaoloja esimerkiksi sairaslomat, kutsunnat, kertausharjoitukset, jne., esitettyään todistuksen opiskelija saa korvaavan tehtävän/tehtäviä poissaolojaksolta.

    Lisätietoa petri.lyly@tuni.fi

    Vastuuyksikkö

    Rakennustekniikka

    Koulutusohjelma(t)

    Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    Keskustele opettajan kanssa mahdollisesta AHOToinnista.

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Osa oppitunneista on ulkopuolisten asiantuntijoiden pitämiä.
    Pyritään järjestämään useita excursio-kohteita.

    Tenttien ajankohdat

    Koronakeväänä 2021 kurssista ei pidetä erillistä tenttiä.
    Kurssi suoritetaan harjoitustehtävien ja luentoläsnäolojen kautta.

    Uusinta- ja korotustentti sovitaan niiden kesken, joita asia koskee.
    Jos läsnäoloissa tai harjoituspalutuksissa on liikaa puutteita kurssin päättyessä tenttioikeutta ei synny ja kurssi pitää suorittaa kokonaan uudelleen.

    KV yhteydet

    ei ole

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opiskelijan ajankäyttö muodostuu osallistumisesta oppitunneille, harjoituksista, (valmistautumisesta kokeeseen ei kevät 2021) sekä opintomatkoilta laadittavan oppimispäiväkirjan laatimisesta.
    Oppitunneilla (myös Teams) tehdään tuntiharjoituksia jotka palautetaan myös oppituntien aikana.
    Pieniin harjoituksiin palautusaikaa noin viikko, harjoitustöihin 2-3 vkoa.
    Oletettu työskentely on noin 27 tuntia opintopistettä kohden.
    5 op x 27 t/op = 135 tuntia.

    Sisällön jaksotus

    Oppitunneista tulee Tuni Moodleen tarkennettu ohjelma.
    Opintojakson aihealueita:
    Kalliorakenteet
    - Johdanto ja maanalaisen rakentamisen mahdollisuudet
    - Louhinnan perusteet
    - Kalliorakentamisen työvaiheet
    - Kallion ominaisuudet ja tutkiminen
    - Kalliomekaaninen suunnittelu
    - Kuilut, suuaukkorakenteet
    - Työmaajärjestelyt
    Louhintatekniikka
    - Keskeiset käsitteet
    - Luvat
    - Pätevyydet
    - Turvallisuus suunnitelmat
    - Töiden turvallinen toteutus
    - Perusteita, räjähdysaineet, nallit
    - Tärinät
    Yhteiset
    - Opintomatkat (ja koe)

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Opiskelijalta puuttuu liikaa osasuorituksia tai hänen hänen läsnäolonsa ei ole riittävä.

    Tyydyttävä

    Opiskelija osallistuu säännöllisesti opetukseen (yli 70 %), laatii hyväksytysti riittävästi tehtäviä, ja saa vähintään 40 % maksimipistemäärästä, mikä osoittaa, että hän tuntee aiheen päätyövaiheet ja peruskäsitteet.

    Hyvä

    Opiskelija osallistuu säännöllisesti ja aktiivisesti opetukseen, laatii ajoissa harjoitustehtävät ja
    -työt, täydentää selostuksen omakohtaisilla havainnoinneilla, mikä osoittaa, että hän tuntee aihepiirin päätyövaiheet ja peruskäsitteet ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön tilanteissa. Opiskelija pystyy selittämään tavanomaisten rakenneratkaisujen perusteet ja pystyy toimimaan opastettuna ammattilaisten kanssa.
    Kokonaispisteet kurssista noin 60% - 90%.

    Kiitettävä

    Opiskelija osallistuu säännöllisesti ja aktiivisesti opetukseen, laatii ajoissa harjoitustehtävät ja
    -työt, täydentää selostuksen omakohtaisilla havainnoinneilla, mikä osoittaa, että hän tuntee aihepiirin päätyövaiheet ja peruskäsitteet ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön tilanteissa. Opiskelija pystyy selittämään tavanomaisten rakenneratkaisujen perusteet ja pystyy toimimaan opastettuna ammattilaisten kanssa. Edellä kuvatun osaamisen lisäksi opiskelija pystyy arvioimaan erilaisten työmenetelmien soveltuvuutta ja niiden vaikutusta ympäristöön ja muihin töihin.
    Kokonaispisteet kurssista noin 90 - 100%.