Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä opintojaksoon sisältyvät perusasiat ja ratkaista yksinkertaisia
sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.
Edellisen lisäksi opiskelija osaa valita soveltaen ja vertaillen eri vaihtoehdoista sopivimman
menettelytavan ja perustella valintansa.
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä
ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää, analysoida ja perustella loogisesti käsiteltyjä asioita ja ratkaisumenetelmiä.
Petri Lyly
Oppimateriaali muodostuu vastuuopettajan sekä vierailevien luennoitsijoiden aineistosta, jotka ovat saatavilla Tuni Moodlessa.
Myös kurssin aikana suoritettavat ryhmätyöt ovat osa opetusmateriaalia.
Lisäksi omatoiminen opiskelu aiheesta esim InfraRyl ja RIL oppaat.
Opiskelijan edellytetään tekevän myös omia muistiinpanoja tunnilla opetetusta asioista joita ei mahdollisesti ole sähköisissä luentomateriaaleissa.
Lähiopetus ja/tai Teams-opetus, asiantuntijaluennot, tuntiharjoitukset, harjoitustyöt, opintomatkat sekä niistä laadittava oppimispäiväkirja ja kirjallinen koe.
Opintojakson suorittamisessa edellytetään säännöllistä minimissään 70 % osallistumista oppitunneille ja excursioille. (Osuuden lopussa pidetään yksi koe, ei 2021). Lisäksi edellytyksenä hyväksytylle suoritukselle on harjoitustöiden ja raporttien hyväksytty suoritus määrätyssä ajassa. Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosanaan vaikuttavat (kokeen ei 2021 lisäksi) tuntiharjoitukset, harjoitustyö, tunneille osallistuminen ja tuntiaktiivisuus.
Suomi
11.01.2022 - 26.04.2022
01.12.2021 - 17.01.2022
5 op
20I351
Petri Lyly
Oppimistavoitteet
- Opiskelija tuntee maa-ainesten maanrakennusominaisuudet ja osaa käyttää tilavuuskäsitteitä massakertoimineen
- Opiskelija hallitsee maarakenteiden kantavuus- ja routamitoituksen perusteet
- Opiskelija tietää maarakennustöiden työnsuunnittelun periaatteet
- Opiskelija tuntee tärkeimmät maarakennuskoneet
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta.
Opetus alkaa xx.1.2021
Rakennustekniikka
Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
TAMK Pääkampus
0-5
Keskustele opettajan kanssa mahdollisesta AHOToinnista.
Kurssin aikana pyritään järjestämään excursioita maarakennuskohteeseen sekä muille alan toimijoille.
Koronakeväänä 2022 kurssista ei vaihtoehtoisesti pidetä erillistä tenttiä.
vaan kurssi suoritetaan harjoitustehtävien ja luentoläsnäolojen kautta. tästä sovitaan ensimmäisillä luennoilla.
Uusinta- ja korotustentti sovitaan niiden kesken, joita asia koskee.
Jos läsnäoloissa tai harjoituspalutuksissa on liikaa puutteita kurssin päättyessä tenttioikeutta ei synny ja kurssi pitää suorittaa kokonaan uudelleen.
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö muodostuu osallistumisesta oppitunneille, harjoituksista, valmistautumisesta kokeeseen sekä opintomatkoilta laadittavan oppimispäiväkirjan laatimisesta.
Oppitunneilla (myös Teams) tehdään tuntiharjoituksia jotka palautetaan myös oppituntien aikana.
Pieniin harjoituksiin palautusaikaa noin viikko, harjoitustöihin 2-3 vkoa.
Oletettu työskentely on noin 27 tuntia opintopistettä kohden.
5 op x 27 t/op = 135 tuntia.
Oppitunneista tulee Tuni Moodleen tarkennettu ohjelma.
Opintojakson aihepiirit:
1) Johdatus maarakennustekniikkaan
2) Maarakennusominaisuudet
3) Maarakennusmateriaalit
4) Maarakenteiden suunnittelu
5) Maarakennuskoneet ja kuljetuskalusto
6) Maarakentamisen työvaiheet ja niiden suunnittelu
7) Työturvallisuus, työnaikaiset liikenteenohjausjärjestelyt
8) Kokeet
Opiskelijalta puuttuu liikaa hyväksyttyjä osasuorituksia tai hänen hänen läsnäolonsa ei ole riittävä.
(Opiskelija ei kokeen tuloksen perusteella tunne riittävästi maa-ainesten maarakennusominaisuuksia, maarakentamisen keskeisiä käsitteitä ja mitoitusmenetelmiä eikä työnsuunnittelun periaatteita).
Opiskelija osallistuu säännöllisesti opetukseen (yli 70 %), laatii hyväksytysti riittävästi tehtäviä, ja saa vähintään 40 % maksimipistemäärästä, mikä osoittaa, että hän tuntee aiheen päätyövaiheet ja peruskäsitteet.
(Opiskelija osaa nimetä maarakentamisessa vaikuttavia ja huomioon otettavia tekijöitä sekä tunnistaa peruskäsitteistön. Hän osaa käyttää maarakenteiden mitoitusmenetelmiä ohjattuna.)
Opiskelija osallistuu säännöllisesti ja aktiivisesti opetukseen, laatii ajoissa harjoitustehtävät ja
-työt, täydentää selostuksen omakohtaisilla havainnoinneilla, mikä osoittaa, että hän tuntee aihepiirin peruskäsitteet ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön tilanteissa. Opiskelija pystyy selittämään tavanomaisten ratkaisujen perusteet ja pystyy toimimaan opastettuna ammattilaisten kanssa.
Kokonaispisteet kurssista noin 60% - 90%.
(Tyydyttävä-kohdassa esitettyjen vaatimusten ja tietämisen lisäksi opiskelija toimii aktiivisesti, osaa soveltaa oppimaansa, osaa perustella valintojaan ja suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti sekä ottaa vastuuta myös ryhmän suoriutumisesta.)
Opiskelija osallistuu säännöllisesti ja aktiivisesti opetukseen, laatii ajoissa harjoitustehtävät ja
-työt, täydentää selostuksen omakohtaisilla havainnoinneilla, mikä osoittaa, että hän tuntee aihepiirin peruskäsitteet ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön tilanteissa. Opiskelija pystyy selittämään tavanomaisten ratkaisujen perusteet ja pystyy toimimaan opastettuna ammattilaisten kanssa. Edellä kuvatun osaamisen lisäksi opiskelija pystyy arvioimaan erilaisten menetelmien soveltuvuutta ja niiden vaikutusta ympäristöön ja muihin töihin.
Kokonaispisteet kurssista noin 90 - 100%.
(Hyvä-kohdassa esitettyjen vaatimusten ja tietämisen lisäksi opiskelija osoittaa erityistä kiinnostusta aihepiiriä kohtaan. Hän ymmärtää aihepiiriä laaja-alaisesti ja osaa etsiä analyyttisesti vaihtoehtoisia ratkaisutapoja perustellen valintojaan. Opiskelija ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta.)