•   Kestävää hyvinvointia asiakkaalle 8T00FT58-3001 22.08.2022-13.10.2022  5 op  (22RESTO) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija:
    - tunnistaa vieraanvaraisuuden ja empatian merkityksen palveluliiketoiminnassa
    - ymmärtää kestävän kehityksen tärkeyden, haasteet ja mahdollisuudet ammattialallaan
    - osaa kuvata, arvioida ja visualisoida palvelua ja asiakkaan kokemusta
    - osaa jäsentää hyvinvointia palvelun lisäarvotekijänä
    - tunnistaa hyvinvoinnin luomisen ja palvelun toteuttamisen välisen yhteyden
    - osaa huomioida hyvinvoinnin luomisen mahdollisuudet uusien palvelujen tuottamisessa
    Opintojakson sisältö
    MITÄ palveluosaaminen, vieraanvaraisuus ja empatia tarkoittavat palveluliiketoiminnassa?
    MIKSI palveluliiketoiminnalla on yhä keskeisempi rooli hyvinvoinnin luomisessa?
    MITEN voidaan huomioida kestävän kehityksen ja hyvinvoinnin ulottuvuudet ja merkitys vastuullisessa palveluliiketoiminnassa?
    MITEN asiakkaan kokemusta ja palvelua voidaan arvioida ja mallintaa muotoiluajattelun menetelmin?
    MIKSI restonomiopiskelijan kannattaa innostua jatkuvasta palvelu-, vastuullisuus- ja hyvinvointiosaamisen kehittämisestä?

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija osaa määritellä kestävään ja vastuulliseen palveluliiketoimintaan liittyviä käsitteitä. Opiskelija tunnistaa asiakaskokemukseen ja hyvinvointiin liittyvät käsitteet.

    Opiskelija tuntee muotoiluajattelun ja sen menetelmiä restonomin näkökulmasta.

    Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna. Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun omasta suoriutumisestaan.

    Hyvä

    Opiskelija osaa jäsentää kestävään ja vastuulliseen liiketoimintaan liittyviä käsitteiden välisiä suhteita. Opiskelija osaa selittää asiakaskokemukseen ja hyvinvointiin liittyvät käsitteet yhdistäen ne palvelutoimintaan.

    Opiskelija osaa soveltaa muotoiluajattelua ja valita sopivia menetelmiä sekä perustella valintojaan palvelutoiminnan ongelmien ratkaisemiseksi.

    Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuen tiimin toimintaan kehittäen vuorovaikutustaitojaan.

    Kiitettävä

    Opiskelija ymmärtää kestävän ja vastuullisen hyvinvointia korostavan palveluliiketoiminnan kokonaisuuksia.

    Opiskelija tunnistaa kestävyyden, hyvinvoinnin ja asiakaskokemuksen välisiä suhteita.

    Opiskelija osaa analysoida ja vertailla asiakkaan kokemusta ja hyvinvoinnin luomista palvelutoiminnassa.

    Opiskelija osaa arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja luodessaan uudenlaista hyvinvointia tuottavaa palvelua.

    Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen omaa sekä tiimin vuorovaikutusta. Opiskelija osaa reflektoida omaa ja muiden työskentelyä.


    Vastuuhenkilön nimi

    Tuija Ylä-Viteli

    Kirjallisuus

    Opintojakson aikana opettajien vinkit lähdemateriaaleista - lähdemateriaalia Moodlessa.
    Vieraanvaraisuuteen, asiakaskokemukseen, hyvinvointiin ja kestävyyteen sekä palvelumuotoiluun liittyvä kirjallisuus ja digitaaliset lähteet.
    Opiskelijat tekevät myös itse tiedonhankintaa.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Luennot - viikon teeman mukaiset luennot maanantaisin
    Harjoitustehtävät - viikon teeman mukaan (tiedonhakua, käsikirjan tekoa Moodleen, paneelikeskustelu)
    Tiimien ohjaus - viikon teeman mukaisesti
    Yritysprojekti toimeksiantona - palvelumuotoilun soveltaminen käytäntöön tuplatimanttimallin mukaisesti (asiakasymmärrys, määrittely, ideointi ja mallinnus)

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    40% arvosanasta tulee alkuviikoille sijoittuvasta käsikirjasto-osuudesta, jossa on sekä yksilö- että tiimipanos (asteikko 0-5)

    60% arvosanasta tulee viidelle viimeiselle viikolle sijoittuvasta palvelumuotoiluosuudesta, jossa tiimi arvioi ja mallintaa toimeksiantoon liittyvän palvelun. Lisäksi tähän osuuteen kuuluu itse- ja vertaisarviointi, joka tehdään yksilönä (asteikko 0-5)

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    22.08.2022 - 13.10.2022

    Ilmoittautumisaika

    09.06.2022 - 19.08.2022

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    22RESTO

    Opettaja(t)

    Tuija Ylä-Viteli, Mika Kylänen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opintojakson toteutus 22.8-13.10. 2022
    maanantaisin klo 12.30-16.00 luentomaanantait (lähiopetus TAMK)
    tiistaisin klo 12.30-16.00 tiimityötiistait (tiimien työskentely itsenäisesti, lähityöskentelyyn varattu tilat TAMK)
    torstaisin klo 9.00-11.00 sparraustorstait, tiimien ohjausta (etänä Zoomin välityksellä - myöhemmin vahvistuu, mitkä ohjauskerrat ovat TAMKilla lähi)

    Vastuuyksikkö

    Restonomi

    Koulutusohjelma(t)

    Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    T&K osuus

    3 op

    Virtuaaliosuus

    2 op

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    AHOT-osaamisen näyttö.
    Jos opiskelijalla on aikaisempaa osaamista opintojakson osaamistavoitteiden mukaan, niin opiskelija tekee hakemuksen Hyvähot-järjestelmään 18.8 mennessä. Jos opiskelija hyväksytään AHOT-osaamisen näyttöön, saa hän erilliset ohjeet.

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Opintojaksototeutuksella sovelletaan palvelumuotoilua toimeksiannon mukaiseen yritysprojektiin.

    Tenttien ajankohdat

    Opintojaksolla ei ole tenttiä.
    Vaaditut yksilö- ja tiimitehtävät on suoritettava opintojakson aikataulun puitteissa.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opintojakson laajuus 5 op.
    1 op = 27h opiskelijan työtä
    5 op = 135h opiskelijan työtä

    Yhteinen kontaktiopetus ja ohjauskerrat = 48 h
    Opiskelijan itsenäinen työskentely ja työskentely tiimin kanssa= 87h

    Sisällön jaksotus

    vko 34 Opintojakson toteutuksen esittely 22.8., tiimiytyminen, orientointiluennot (INFO)
    vko 35 Vieraanvaraisuus ja asiakaskokemus
    vko 36 Hyvinvointia kestävästi
    vko 37-41 YRITYSTOIMEKSIANTO, PALVELUMUOTOILUN SOVELTAMINEN:
    vko 37-38 Asiakasymmärryksen hankinta
    vko 39 Kiteytys
    vko 40 Ideointi
    vko 41 Palvelun mallinnus, tiivistys ja esitys toimeksiantajalle 11.10.