Opiskelija määrittelee pintapuolisesti kulttuurien väliseen viestintään ja johtamiseen liittyviä käsitteitä ja toimintoja. Hän osaa havainnoida niitä ympäristöstään mutta omaan toimintaan soveltamisessa on puutteita myös oman toiminnan kehittämisen näkökulmasta. Hän tunnistaa yhdenvertaisuuden merkityksen mutta ei välttämättä osaa arvioida sitä omassa toiminnassaan. Teorian, havaintojen ja sovellusten välinen yhteys on olematon tai sitä ei ole. Lähdemateriaalia ei ole hyödynnetty juurikaan ja tehtäväksi antoihin vastaaminen on puutteellista. Tehtävän rakenteessa ja kirjoittamisessa on puutteita eikä kirjoittamisen ohjeita ole hyödynnetty.
Opiskelija osaa määritellä kulttuurien väliseen viestintään ja johtamiseen liittyviä käsitteitä ja toimintoja monipuolisesti. Hän osaa myös havainnoida niitä ympäristössään ja jossain määrin myös soveltaa oman toiminnan kehittämiseen. Hän tunnistaa myös yhdenvertaisuuden tärkeyden omassa toiminnassaan. Teorian, havaintojen ja sovellusten välinen yhteys on havaittavissa. Lähdemateriaalia on hyödynnetty ja tehtäväksi antoihin vastataan selkeästi. Tehtävän rakenteessa ja kirjoittamisessa on jonkin verran puutteita.
Opiskelija osaa määritellä käsitteellisellä tasolla kulttuurien väliseen viestintään ja johtamiseen liittyviä käsitteitä ja toimintoja sekä havainnoida kyseisiä asioita ympäristöstään ja soveltaa niitä oman kulttuurisen pätevyyden kehittämiseen. Hän osaa arvioida omaa käyttäytymistään suhteessa positiiviseen ymmärrykseen yhdenvertaisuudesta. Teorian, havaintojen ja sovellusten välinen yhteys on selkeästi nähtävissä. Opiskelija käyttää lähdemateriaalia monipuolisesti ja kirjoittaa oppimistehtäviään suhteessa tehtäväksi antoihin sekä kirjoittamista koskeviin ohjeisiin.
Opiskelija ei ole määritellyt käsitteitä tai ne on määritelty hyvin puutteellisesti ja muutoinkin tehtäväksi antoihin ei ole vastattu. Hän ei esitä omia havaintojaan tai sovelluksiaan käsitteiden ja toimintojen tueksi eikä missään määrin osaa arvioida omaa toimintaansa kulttuurisen pätevyyden kehittämisessä. Hän ei tuo esille yhdenvertaisuuden merkitystä omassa toiminnassaan. Yhteyttä teorian ja sovellusten välillä ei ole. Lähdemateriaali ei juurikaan ole hyödynnetty. Tehtävän rakenteen ja kirjoituksen suhteen ei ole noudatettu ohjeita, tekstissä esiintyy paljon kirjoitusvirheitä.
Riitta Brännare
-oppimateriaalit, linkit yms. ilmoitetaan moodlessa
-etäopiskelu ja itsenäinen opiskelu moodle-oppimisympäristössä
-oppimistehtävät ja suoritusten itsearviointi
1) Kriteerit arvioinnin perusteena tehtävissä:
- tehtävien vastausten / kirjoitelmien vastaavuus suhteessa tehtäväksiantoon
- annettujen lähdemateriaalien hyödyntäminen ja käytetyn lisämateriaalin taso ja soveltuvuus
- teoreettisen taustan hyödyntäminen ja osoittaminen sovelluksissa ja esimerkeissä
- oppimistehtävien rakenne, käytetty kieli ja tyyli, oikeinkirjoitus, lähteiden käyttö , kokonaisuus
2)itsearviointi tehtävistä em. kriteerien perusteella (opiskelija tekee itsearvioinnin kerran, viimeisen palautettavan tehtävän yhteydessä)
Suomi
11.04.2022 - 20.05.2022
04.04.2022 - 08.04.2022
5 op
22MRESTO
AVOINAMK
0 - 100
Riitta Brännare
1)
Palveluliiketoiminnan monimuoto-opiskelijaksi hakevien työokemuksen pisteytys:
Alan työkokemuksesta voi saada max. 20 pistettä
-alle 1 vuoden työkokemus -> 5 pistettä
-vähintää 1 vuoden mutta alle 3 vuoden työkokemus -> 10 pistettä
-vähintään 3 vuoden työkokemus -> 20 pistettä (maksimi työkokemuspistemäärä)
Pisteisiin oikeuttava työkokemus todistetaan moodleen liitettävillä työtodistuksilla.
2)
-Monikulttuurisuus viestinnässä ja johtamisessa -kurssi on 5 op:n suoritus ja tutkinto-opiskelijaksi valitulle suoritus laitetaan vapaasti valittaviin opintoihin. Valintakoekurssi kerryttää siis opiskelijan opintoja.
Restonomi
Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
5 op
0-5
ei ole
ei ole
ei ole tenttiä, suoritukset oppimistehtävillä
englanninkielistä materiaalia
-yksi opintopiste vastaa opiskelijan 27 tunnin työtä mutta riippuu myös opiskelijan aiemmasta taustasta ja osaamisesta aiheen alueelta sekä opiskelijan omista tavoitteista, materiaalien valinnoista, englannin kielen sekä kirjallisen tuottamisen tasosta
-työn jakaantuminen seuraavasti:
1) oppimistehtäviin liittyvään materiaalin perehtyminen (n. 60 %)
2) oppimistehtävien kirjoittaminen ja suoritusten arviointiin (n. 40 %)
Kurssi jakaantuu kolmeen osaan, joissa on yhteensä kaksi oppimistehtävää ja yksi tehtäviin liittyvä itsearviointi.
Osa 1:
Kulttuuriset stereotypiat ja kulttuurien eroavaisuuksia arvojen ja viestinnän näkökulmasta sekä kulttuurien ilmentyminen käyttäytymisessä - max 45 pistettä (tehtävä jakautuu useampaan pienempään tehtävään, joista yksi on keskeustelu/kommentointitehtävä). Tätä tehtävää varten tulee myös lukea/kuunnella yksi romaanityyppinen teos, joka liittyy jollakin tavalla kulttuurien väliseen viestintään.
-oppimistehtävien palautus mielellään 30.4.2022 m)ennessä (keskustelu-/kommentointitehtävän deal line 20.4.), jotta jää aikaa myös toisen tehtävän tekemiselle
-ehdoton dead line on kuitenkin 20.5.22 (pl.keskustelu-/kommentointitehtävä), jolloin kurssi sulkeutuu
Osa 2:
Moninaisuus ja monikulttuurisuus esimiestyössä ja johtamisessa - max. 30 pistettä. Tähän tehtävään liittyy haastattelu, joka kohdistuu johonkin toisessa kulttuurissa asuneeseen
-oppimistehtävän palautus viimeistään maanantaina 20.5.2022 klo 15, jolloin moodle sulkeutuu, eikä sen jälkeen voi palauttaa mitään dokumentteja
Osa 3:
Itsearviointi, 5 pistettä
Itsearviointi tehtävien yhteisenä arvointina perustuen annettuihin kriteereihin.
Itsearviointi tulee palauttaa osa 2:n tehtävän palauttamisen jälkeen, kuitenkin viimeistään 20.5.22 klo 15 mennessä.
HUOM! Jokaiseen tehtävään (osa 1 ja 2 sekä osa 3 eli itsearviointi) tulee vastata ja jokaisesta tulee siis saada pisteitä läpäistäkseen valintakurssin, (yhteensä vähintään 40 pistettä, maksimi on 80 pistettä)
Lisäksi yhteispisteisiin lasketaan työkokemuspisteet, joita voi saada maksimissaan 20. Työkokemuspisteet huomioidaan vain niiltä, jotka saavat vähintään 40 pistettä valintakurssista.
Opiskelija ei ole määritellyt käsitteitä tai ne on määritelty hyvin puutteellisesti ja muutoinkin tehtäväksi antoihin ei ole vastattu. Hän ei esitä omia havaintojaan tai sovelluksiaan käsitteiden ja toimintojen tueksi eikä missään määrin osaa arvioida omaa toimintaansa kulttuurisen pätevyyden kehittämisessä. Hän ei tuo esille yhdenvertaisuuden merkitystä omassa toiminnassaan. Yhteyttä teorian ja sovellusten välillä ei ole. Lähdemateriaali ei juurikaan ole hyödynnetty. Tehtävän rakenteen ja kirjoituksen suhteen ei ole noudatettu ohjeita, tekstissä esiintyy paljon kirjoitusvirheitä.
Opiskelija määrittelee pintapuolisesti kulttuurien väliseen viestintään ja johtamiseen liittyviä käsitteitä ja toimintoja. Hän osaa havainnoida niitä ympäristöstään mutta omaan toimintaan soveltamisessa on puutteita myös oman toiminnan kehittämisen näkökulmasta. Hän tunnistaa yhdenvertaisuuden merkityksen mutta ei välttämättä osaa arvioida sitä omassa toiminnassaan. Teorian, havaintojen ja sovellusten välinen yhteys on olematon tai sitä ei ole. Lähdemateriaalia ei ole hyödynnetty juurikaan ja tehtäväksi antoihin vastaaminen on puutteellista. Tehtävän rakenteessa ja kirjoittamisessa on puutteita eikä kirjoittamisen ohjeita ole hyödynnetty.
Opiskelija osaa määritellä kulttuurien väliseen viestintään ja johtamiseen liittyviä käsitteitä ja toimintoja monipuolisesti. Hän osaa myös havainnoida niitä ympäristössään ja jossain määrin myös soveltaa oman toiminnan kehittämiseen. Hän tunnistaa myös yhdenvertaisuuden tärkeyden omassa toiminnassaan. Teorian, havaintojen ja sovellusten välinen yhteys on havaittavissa. Lähdemateriaalia on hyödynnetty ja tehtäväksi antoihin vastataan selkeästi. Tehtävän rakenteessa ja kirjoittamisessa on jonkin verran puutteita.
Opiskelija osaa määritellä käsitteellisellä tasolla kulttuurien väliseen viestintään ja johtamiseen liittyviä käsitteitä ja toimintoja sekä havainnoida kyseisiä asioita ympäristöstään ja soveltaa niitä oman kulttuurisen pätevyyden kehittämiseen. Hän osaa arvioida omaa käyttäytymistään suhteessa positiiviseen ymmärrykseen yhdenvertaisuudesta. Teorian, havaintojen ja sovellusten välinen yhteys on selkeästi nähtävissä. Opiskelija käyttää lähdemateriaalia monipuolisesti ja kirjoittaa oppimistehtäviään suhteessa tehtäväksi antoihin sekä kirjoittamista koskeviin ohjeisiin.