•   Tutkimustyön perusteita ja menetelmiä 8T00EW29-3004 27.10.2022-07.12.2022  5 op  (20RESTO) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - osaa tutkimustyön perusteet ja tuntee tutkimustoimintaan liittyvän keskeisen käsitteistön
    - osaa suunnitella ja toteuttaa käytännön soveltavan tutkimuksen ottaen huomioon tutkimusetiikan
    - osaa tilasto-ohjelman avulla tuottaa aineiston kuvaamiseen tarvittavia esitystapoja
    - osaa analysoida laadullista tekstiaineistoa ja kuvata saatuja tuloksia
    Opintojakson sisältö
    MITÄ on tutkimusetiikka, tutkimus (määrällinen ja laadullinen), tutkimuksen suunnittelu ja toteutus?
    MITEN tutkimusaineisto kerätään, kuvataan, analysoidaan?
    MITEN arvioidaan tulosten luotettavuutta ja vaikuttavuutta?
    MIKSI tutkimusosaaminen on tärkeää?
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija tunnistaa tutkimustyöhön liittyvät peruskäsitteet.

    Opiskelija tuntee erilaisia tutkimusmenetelmiä ja osaa käyttää niitä ohjatusti. Opiskelija osaa tuottaa aineistoa kuvaavia taulukoita ja kuviota.

    Opiskelija osaa toimia tiimin tuella tutkimuksen toteuttamisessa.

    Hyvä

    Opiskelija osaa määritellä tutkimuksen tekemiseen liittyvät peruskäsitteet.

    Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa ja tulkita kahden muuttujan välisiä jakaumataulukoita ja kuvioita.

    Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan tutkimusta toteutettaessa.

    Kiitettävä

    Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida tutkimustuloksia tutkimuskysymyksen edellyttämällä tavalla sekä arvioida tulosten luotettavuutta ja vaikuttavuutta. Ymmärtää tutkimuksen merkityksen kehittämistyössä.

    Opiskelija toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti tiimissä tutkimusta toteutettaessa.

    Hyväksytty/Hylätty

    Opiskelija ei tunnista tutkimuksen tekemiseen liittyvää käsitteistöä eikä osaa käyttää tutkimusmenetelmiä.


    Vastuuhenkilön nimi

    Pekka Kaatiala

    Kirjallisuus

    Suositeltava oppimateriaali Moodlessa
    Opiskelua varten sinulla tulee olla käytettävissäsi tietokone, Internet-yhteys, kamera ja mikrofoni
    Lisäksi opiskelussa käytetään sovelluksia, joiden lataamiseen löytyvät linkit TAMKin intrasta tai joihin luodaan tunnus verkossa
    Opetusmateriaali, linkit selittäviin videoihin, tukimateriaali ja mahdollinen kirjallisuus on Moodlessa

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Luennot, tentit, selittävät videot, harjoitustehtävät ja niiden raportointi
    Lähiopetus ja luokkaharjoitukset
    Etäopetus verkossa (Moodle/ Zoom/ Teams)
    Pari- ja ryhmätyöskentely
    Itsenäinen opiskelu

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Määrällinen: Harjoitustehtävät sekä itsenäisesti että parityönä. Lisäksi itsearviointi ja vertaisarviointi. Tenttiä ei järjestetä.
    Laadullinen: Tentit ja laadullisen aineiston analyysin harjoitustehtävä.
    Tiedonhankinta: Tehtävien suoritus ja osallistuminen etälähikerralle.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    27.10.2022 - 07.12.2022

    Ilmoittautumisaika

    02.07.2022 - 20.10.2022

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    20RESTO

    Paikkoja

    5 - 50

    Opettaja(t)

    Mika Boedeker, Pekka Kaatiala, Marja-Liisa Timperi

    Vastuuyksikkö

    Restonomi

    Koulutusohjelma(t)

    Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Virtuaaliosuus

    2 op

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    Hyväksilukeminen (Katso opinto-opas)

    Tenttien ajankohdat

    5 op = 5 * 27 h opiskelijan työskentelyä.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    1 op = 27 h opiskelijan työtä

    Sisällön jaksotus

    Katso kurssin lukujärjestys

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Opiskelija ei ole osallistunut tiedonhankinnan, harjoitusten, harjoitustehtävien ja tenttien tekemiseen.

    Tyydyttävä

    Opiskelija on tehnyt annettuja tehtäviä. Opiskelija tietää tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelijan kyvyssä perustella tekemiään ratkaisuja on puutteita.

    Hyvä

    Opiskelija on tehnyt pääosan annetuista tehtävistä. Opiskelija hallitsee tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy perustelemaan tekemiään ratkaisuja ja pohtimaan saamiensa tulosten merkitystä.

    Kiitettävä

    Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy perustelemaan tekemänsä ratkaisut, ymmärtää saamiensa tulosten tulosten merkityksen ja osaa soveltaa niitä toimialalla.