•   Yrkessvenska för servicebranschen , Muntlig 8T00DR00-3011 01.01.2022-07.03.2022  2 op  (20RESTO) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija:
    - osaa suullisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan sekä työtehtävistään sekä käyttää oman alansa keskeistä erikoisterminologiaa.
    - osaa suullisesti kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa sekä työskennellä pohjoismaisessa toimintaympäristössä.
    - osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa, neuvottelu- ja neuvontatilanteissa ja asiakaskontakteissa.
    - osaa valita vastaanottajan ja tilanteen mukaisen kielen ja tyylin erilaisissa suullisissa viestintätilanteissa.
    - pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (esim. media, konferenssit).
    Opintojakson sisältö
    MITEN viestitään suullisesti omasta osaamisesta, työympäristöstä ja työtehtävistä kohdekielellä?
    MITÄ opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
    MITEN voidaan kehittää omaa osaamista ja hankki tietoa omalta alaltaan kohdekielellä?
    - Keskeinen palvelualan terminologia
    - Palvelualalle tyypillisten suullisten viestintätilanteiden harjoittelu
    - Koulutuksesta ja työkokemuksesta kertominen suullisesti
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilannetta varten.

    Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista.

    Opiskelija osaa toimia ennakoitavissa olevissa,tavanomaisissa työelämän kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa.

    Opiskelija pystyy hakemaan ja valikoimaan oman alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.

    Hyvä

    Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään.

    Opiskelija osaa esitellä kirjallisesti työympäristöään ja oman alansa toimintoja, tuotteita ja palveluja,osaa viestiä asiakaslähtöisesti asiakaskontakteissa.

    Opiskelija pystyy hoitamaan kirjalliset asiakaspalvelutilanteet asianmukaisesti.

    Opiskelija pystyy hakemaan, kriittisesti valikoimaan ja käsittelemään työtehtäviensä hallinnan edellyttämää tietoa keskeisimmistä lähteistä.

    Opiskelija pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.

    Kiitettävä

    Opiskelija osaa kertoa tarkoituksenmukaisesti itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan sekä työtehtävistään sekä käyttää monipuolisesti oman alansa keskeistä erikoisterminologiaa.

    Opiskelija osaa esitellä työympäristöään ja oman alansa toimintoja osana ympäröivää yhteiskuntaa sekä työskennellä ammattitaitoisesti pohjoismaisessa toimintaympäristössä.

    Opiskelija osaa tehokkaasti ja ammattitaitoisesti viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa.

    Opiskelija osaa valita vastaanottajan ja tilanteen mukaisen kielen ja tyylin erilaisissa viestintätilanteissa.

    pystyy hakemaan, pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (esim. media, konferenssit, kirjallisuus).


    Vastuuhenkilön nimi

    Anne Kerttula

    Kirjallisuus

    Opettajan jakama materiaali + mahd. opiskelijoiden tuottama Moodlessa

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Lähi/Etäopetus/yhteistoiminnallinen oppiminen/harjoitukset/itsenäinen verkko-opiskelu/ohjattu verkko-opiskelu/tentit

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn opintojaksolla, kirjalliset kotitehtävät, verkkotehtävät ja suulliset tehtävät sekä kirjallinen ja suullinen tentti.
    Läsnäolo 80%.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    01.01.2022 - 07.03.2022

    Ilmoittautumisaika

    24.11.2021 - 05.01.2022

    Opintopisteet

    2 op

    Ryhmä(t)

    20RESTO

    Opettaja(t)

    Anne Kerttula

    Lisätietoja opiskelijoille

    Esitiedot: Lukion ruotsi tai vastaava kielitaito. B1-tason kielitaito.

    Kurssit Yrkessvenska för servicebranschen, muntlig ja Yrkessvenska för servicebranschen, skriftlig pidetään yhtenä opintojaksona, mutta arvosanat annetaan erillisinä.

    Vastuuyksikkö

    TAMK Kielet ja viestintä

    Koulutusohjelma(t)

    Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Virtuaaliosuus

    1 op

    Arviointiasteikko

    0-5

    Tenttien ajankohdat

    Kirjallinen: 7.4.2022
    Suulliset tentit pareittain/pienryhmässä sovitun aikataulun mukaisesti samalla tai seuraavalla viikolla.

    1. uusinta 4/2022
    2. uusinta 5/2022

    Suullisen uusinta sovitaan opettajan kanssa.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    5 op

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Opiskelijan suoritus on hylätty, mikäli se ei saavuta tyydyttävää tasoa tai opiskelija ei ole osallistunut riittävästi kontaktiopetukseen eikä tehnyt vaadittavia tehtäviä.

    Tyydyttävä

    Opiskelija
    osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilannetta varten
    osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista
    osaa toimia ennakoitavissa olevissa,tavanomaisissa työelämän kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa
    pystyy hakemaan ja valikoimaan oman alansa tietoa helppolukuisista lähteistä

    Hyvä

    Opiskelija
    osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
    osaa esitellä kirjallisesti työympäristöään ja oman alansa toimintoja, tuotteita ja palveluja,osaa viestiä asiakaslähtöisesti asiakaskontakteissa
    pystyy hoitamaan kirjalliset asiakaspalvelutilanteet asianmukaisesti
    pystyy hakemaan, kriittisesti valikoimaan ja käsittelemään työtehtäviensä hallinnan edellyttämää tietoa keskeisimmistä lähteistä
    pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.

    Kiitettävä

    Opiskelija
    osaa kertoa tarkoituksenmukaisesti itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan sekä työtehtävistään sekä käyttää monipuolisesti oman alansa keskeistä erikoisterminologiaa
    osaa esitellä työympäristöään ja oman alansa toimintoja osana ympäröivää yhteiskuntaa sekä työskennellä ammattitaitoisesti
    pohjoismaisessa toimintaympäristössä
    osaa tehokkaasti ja ammattitaitoisesti viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja
    asiakaskontakteissa
    pystyy hakemaan, pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta
    osaa valmistella vakuuttavan, jäsennellyn kirjallisen esityksen tarvittavine materiaaleineen