•   Yrkessvenska för servicebranschen,muntlig 8T00DR00-3006 09.09.2021-17.12.2021  2 op  (20MRESTO) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija:
    - osaa suullisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan sekä työtehtävistään sekä käyttää oman alansa keskeistä erikoisterminologiaa.
    - osaa suullisesti kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa sekä työskennellä pohjoismaisessa toimintaympäristössä.
    - osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa, neuvottelu- ja neuvontatilanteissa ja asiakaskontakteissa.
    - osaa valita vastaanottajan ja tilanteen mukaisen kielen ja tyylin erilaisissa suullisissa viestintätilanteissa.
    - pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (esim. media, konferenssit).
    Opintojakson sisältö
    MITEN viestitään suullisesti omasta osaamisesta, työympäristöstä ja työtehtävistä kohdekielellä?
    MITÄ opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
    MITEN voidaan kehittää omaa osaamista ja hankki tietoa omalta alaltaan kohdekielellä?
    - Keskeinen palvelualan terminologia
    - Palvelualalle tyypillisten suullisten viestintätilanteiden harjoittelu
    - Koulutuksesta ja työkokemuksesta kertominen suullisesti
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilannetta varten.

    Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista.

    Opiskelija osaa toimia ennakoitavissa olevissa,tavanomaisissa työelämän kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa.

    Opiskelija pystyy hakemaan ja valikoimaan oman alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.

    Hyvä

    Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään.

    Opiskelija osaa esitellä kirjallisesti työympäristöään ja oman alansa toimintoja, tuotteita ja palveluja,osaa viestiä asiakaslähtöisesti asiakaskontakteissa.

    Opiskelija pystyy hoitamaan kirjalliset asiakaspalvelutilanteet asianmukaisesti.

    Opiskelija pystyy hakemaan, kriittisesti valikoimaan ja käsittelemään työtehtäviensä hallinnan edellyttämää tietoa keskeisimmistä lähteistä.

    Opiskelija pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.

    Kiitettävä

    Opiskelija osaa kertoa tarkoituksenmukaisesti itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan sekä työtehtävistään sekä käyttää monipuolisesti oman alansa keskeistä erikoisterminologiaa.

    Opiskelija osaa esitellä työympäristöään ja oman alansa toimintoja osana ympäröivää yhteiskuntaa sekä työskennellä ammattitaitoisesti pohjoismaisessa toimintaympäristössä.

    Opiskelija osaa tehokkaasti ja ammattitaitoisesti viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa.

    Opiskelija osaa valita vastaanottajan ja tilanteen mukaisen kielen ja tyylin erilaisissa viestintätilanteissa.

    pystyy hakemaan, pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (esim. media, konferenssit, kirjallisuus).


    Vastuuhenkilön nimi

    Satu Kylmälä

    Kirjallisuus

    Opettajan oma materiaali.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Lähiopetus, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset/, itsenäinen verkko-opiskelu, ohjattu verkko-opiskelu sekä tentti.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn opintojaksolla, verkkotehtävät ja suulliset tehtävät sekä suullinen näyttö.

    Läsnäolo 80%.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    09.09.2021 - 17.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    02.07.2021 - 10.09.2021

    Opintopisteet

    2 op

    Ryhmä(t)

    20MRESTO

    Opettaja(t)

    Sari Hanska

    Lisätietoja opiskelijoille

    Esitiedot: Lukion ruotsi tai vastaava kielitaito (B1-tason kielitaito).

    Vastuuyksikkö

    Restonomi

    Koulutusohjelma(t)

    Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    -

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    -

    Tenttien ajankohdat

    Suullisen näytön ajankohta sovitaan opintojen alussa.

    KV yhteydet

    -

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Koko ruotsin kielen 5 opintopisteen opintojakso suoritetaan samanaikaisesti (Svenska i servicebranschen, muntlig 2 op ja Svenska i servicebranschen, skriftlig 3 op). Opiskelijan itsenäinen työskentely yht. 135 h (sis. virtuaaliosuuden ja 16 h lähiopetusta). Kurssit Yrkessvenska för servicebranschen, muntlig ja Yrkessvenska för servicebranschen, skriftlig pidetään yhtenä opintojaksona, mutta arvosanat annetaan erillisinä.

    Sisällön jaksotus

    Opetusta on 1. - 2. periodilla lukuvuovva 2021- 2022.

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Opintojakso on hylätty, mikäli opiskelija ei saavuta arviointikriteerien taitotasoa 1.

    Tyydyttävä

    Opiskelija
    - puhuu pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilannetta varten
    - osaa suullisesti esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista
    - osaa toimia ennakoitavissa olevissa,tavanomaisissa työelämän suullisissa vuorovaikutustilanteissa
    - pystyy hakemaan ja valikoimaan oman alansa tietoa helppolukuisista lähteistä

    Hyvä

    Opiskelija
    - osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
    - osaa esitellä suullisesti työympäristöään ja oman alansa toimintoja, tuotteita ja palveluja,osaa viestiä asiakaslähtöisesti asiakaskontakteissa
    - pystyy hoitamaan suulliset asiakaspalvelutilanteet asianmukaisesti
    - pystyy hakemaan, kriittisesti valikoimaan ja käsittelemään työtehtäviensä hallinnan edellyttämää tietoa keskeisimmistä lähteistä
    - pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.

    Kiitettävä

    Opiskelija
    - osaa kertoa tarkoituksenmukaisesti itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan sekä työtehtävistään sekä käyttää monipuolisesti oman alansa keskeistä erikoisterminologiaa
    - osaa esitellä työympäristöään ja oman alansa toimintoja osana ympäröivää yhteiskuntaa sekä työskennellä ammattitaitoisesti
    pohjoismaisessa toimintaympäristössä
    - osaa tehokkaasti ja ammattitaitoisesti viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja
    asiakaskontakteissa
    - pystyy hakemaan sekä seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta
    - osaa valmistella vakuuttavan, jäsennellyn suullisen esityksen tarvittavine materiaaleineen