•   Yrkessvenska för servicebranschen, Skriftlig 8T00DQ98-3010 01.01.2022-07.03.2022  3 op  (20RESTO) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija:
    - osaa kirjallisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan sekä työtehtävistään sekä käyttää oman alansa keskeistä erikoisterminologiaa.
    - osaa kirjallisesti kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa sekä työskennellä pohjoismaisessa toimintaympäristössä.
    - osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa.
    - pystyy hakemaan, kriittisesti valikoimaan ja käsittelemään työtehtäviensä hallinnan edellyttämää tietoa.
    - pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (esim. media, konferenssit, kirjallisuus).
    Opintojakson sisältö
    MITEN viestitään omasta osaamisesta, työympäristöstä ja työtehtävistä kohdekielellä?
    MITÄ opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
    MITEN voi kehittää osaamistaan ja hankkia tietoa omalta alaltaan kohdekielellä?
    - Keskeinen palvelualan terminologia
    - Autenttiset oman ammattialan tekstit
    - Palvelualalle tyypillisen kirjallisen viestinnän harjoittelu
    - Restonomien työtehtävät ja asiakasryhmät
    - Koulutuksesta ja työkokemuksesta kertominen kirjallisesti
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilannetta varten.

    Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista.

    Opiskelija osaa toimia ennakoitavissa olevissa,tavanomaisissa työelämän kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa.

    Opiskelija osaa pystyy hakemaan ja valikoimaan oman alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.

    Hyvä

    Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään.

    Opiskelija osaa esitellä kirjallisesti työympäristöään ja oman alansa toimintoja, tuotteita ja palveluja,osaa viestiä asiakaslähtöisesti asiakaskontakteissa.

    Opiskelija pystyy hoitamaan kirjalliset asiakaspalvelutilanteet asianmukaisesti

    Opiskelija pystyy hakemaan, kriittisesti valikoimaan ja käsittelemään työtehtäviensä hallinnan edellyttämää tietoa keskeisimmistä lähteistä

    Opiskelija pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.

    Kiitettävä

    Opiskelija osaa kertoa tarkoituksenmukaisesti itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan sekä työtehtävistään sekä käyttää monipuolisesti oman alansa keskeistä erikoisterminologiaa.

    Opiskelija osaa esitellä työympäristöään ja oman alansa toimintoja osana ympäröivää yhteiskuntaa sekä työskennellä ammattitaitoisesti pohjoismaisessa toimintaympäristössä.

    Opiskelija osaa tehokkaasti ja ammattitaitoisesti viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa.

    Opiskelija osaa valita vastaanottajan ja tilanteen mukaisen kielen ja tyylin erilaisissa viestintätilanteissa.

    Opiskelija pystyy hakemaan, pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (esim. media, konferenssit, kirjallisuus).


    Vastuuhenkilön nimi

    Maija Salmi

    Kirjallisuus

    Opettajan jakama materiaali + mahd. opiskelijoiden tuottama Moodlessa

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Etäopetus/yhteistoiminnallinen oppiminen/harjoitukset/itsenäinen verkko-opiskelu/ohjattu verkko-opiskelu/tentit

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn opintojaksolla, kirjalliset kotitehtävät, verkkotehtävät ja suulliset tehtävät sekä kirjallinen ja suullinen tentti.

    Läsnäolo 80%.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    01.01.2022 - 07.03.2022

    Ilmoittautumisaika

    24.11.2021 - 05.01.2022

    Opintopisteet

    3 op

    Ryhmä(t)

    20RESTO

    Opettaja(t)

    Maija Salmi

    Lisätietoja opiskelijoille

    Esitiedot: Lukion ruotsi tai vastaava kielitaito. B1-tason kielitaito.

    Kurssit Yrkessvenska för servicebranschen, muntlig ja Yrkessvenska för servicebranschen, skriftlig pidetään yhtenä opintojaksona, mutta arvosanat annetaan erillisinä.

    Vastuuyksikkö

    TAMK Kielet ja viestintä

    Koulutusohjelma(t)

    Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Tenttien ajankohdat

    Kirjallinen tentti: 7.4.2022

    Suulliset tentit pareittain/pienryhmässä sovitun aikataulun mukaisesti samalla viikolla kuin kirjallinen.

    1. uusinta 4/2021


    Suullisen uusinta sovitaan opettajan kanssa.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Etäopetus+itsenäinen työskentely 27h/op.

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    opiskelija osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilannetta varten
    osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista
    osaa toimia ennakoitavissa olevissa,tavanomaisissa työelämän kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa
    pystyy hakemaan ja valikoimaan oman alansa tietoa helppolukuisista lähteistä

    Hyvä

    opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
    opiskelija osaa esitellä kirjallisesti työympäristöään ja oman alansa toimintoja, tuotteita ja palveluja,osaa viestiä asiakaslähtöisesti asiakaskontakteissa
    pystyy hoitamaan kirjalliset asiakaspalvelutilanteet asianmukaisesti
    pystyy hakemaan työtehtäviensä hallinnan edellyttämää tietoa keskeisimmistä lähteistä
    pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.

    Kiitettävä

    opiskelija osaa kertoa tarkoituksenmukaisesti itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan sekä työtehtävistään sekä käyttää monipuolisesti oman alansa keskeistä erikoisterminologiaa
    osaa esitellä työympäristöään ja oman alansa toimintoja osana ympäröivää yhteiskuntaa sekä työskennellä ammattitaitoisesti
    pohjoismaisessa toimintaympäristössä
    osaa tehokkaasti ja ammattitaitoisesti viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja
    asiakaskontakteissa
    pystyy hakemaan, pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta
    osaa valmistella vakuuttavan, jäsennellyn kirjallisen esityksen tarvittavine materiaaleineen