•   Viestimällä tuloksiin 8T00DQ96-3010 01.08.2021-31.12.2021  5 op  (21RESTO) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija:
    - osaa määritellä opiskelun ja työelämän kannalta keskeisten tekstilajien piirteitä ja soveltaa tekstilajitietouttaan erilaisissa kirjoittamistilanteissa
    - osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän tekstin
    - hyödyntää oman alansa lähteitä monipuolisesti ja kriittisesti sekä osaa viitata lähteisiin ja laatia lähdeluettelon
    - osaa edistää yrityksen toimintaa viestinnän keinoin sekä yksin että ryhmässä
    - tunnistaa oman viestintätyylinsä ja kehittämisalueensa viestijänä.
    Opintojakson sisältö
    MITÄ tekstilajeilla tarkoitetaan ja millaisia ovat opiskelun ja työelämän kannalta tärkeät tekstilajit?
    MIKSI on tärkeää, että viestinnässä huomioidaan vastaanottaja ja tilanne?
    MITEN lähteitä referoidaan ja miten ne merkitään tekstiin ja lähdeluetteloon?
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita.

    Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä.

    Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta.

    Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.

    Hyvä

    Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti.

    Opiskelija perustelee näkemyksensä.

    Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti, ja referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi.

    Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.

    Kiitettävä

    Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti.

    Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti.

    Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden.

    Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.


    Vastuuhenkilön nimi

    Satu Kylmälä

    Kirjallisuus

    Oppimateriaali jaetaan Moodlen kautta.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Luennot, harjoitukset, tiimityöskentely

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista ja sitoutumista tiimitoimintaan sekä kirjallisten ja suullisten tehtävien suorittamista aikataulutavoitteiden mukaan.
    Opintojakson arvioitavat tehtävät (0 - 5): tiimiyrityksen portfolio esityksineen 50 % ja parityönä toteutettava pienoistutkielma 50 %.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    01.08.2021 - 31.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    02.07.2021 - 31.08.2021

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    21RESTO

    Opettaja(t)

    Eija Lähteenmäki

    Vastuuyksikkö

    Restonomi

    Koulutusohjelma(t)

    Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    AHOT-menettely, josta neuvoteltava opettajan kanssa.

    Tenttien ajankohdat

    Tehtävien aikataulut täsmentyvät opintojakson alkaessa.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opintojaksoon sisältyy 10 lähiopetuskertaa ja 2 seminaarikertaa (yhteensä 36 tuntia). Opiskelijoiden ja tiimien itsenäistä työskentelyä n. 95 tuntia.

    Sisällön jaksotus

    1. periodi:
    Asiatyyli ja oikeakielisyys
    Tekstilajit
    TAMKin raportointiohje ja raporttipohja
    Referointi, tekstiviitteet ja lähdeluettelo
    Pienoistutkielman ohjeistus

    2. periodi:
    Tiimien perustaminen ja tiimiyritysten ideointi
    Yhteisöviestinnän perusteet
    Liikekirjeet
    Tiedottaminen
    Verkkoviestintä
    Vuorovaikutus- ja esiintymistaidot
    Tiimitehtävien esittely loppuseminaarissa

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Opiskelija ei osallistu tiimiyritystoimintaan eikä tee annettuja tehtäviä.

    Tyydyttävä

    Opiskelija osallistuu tiimiyritystoimintaan. Tiimin tuotokset ovat tavanomaisia jäljitellen malleja ja vakiintuneita käytänteitä. Tuotokset ovat hajanaisia, eikä viestinnästä rakennu yhtenäistä yhteisökuvaa. Tiimi ei taustoita eikä perustlele valintojaan.

    Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perustelu jää vaatimattomaksi. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.

    Hyvä

    Opiskelija osallistuu tiimiyritystoimintaan aktiivisesti. Tiimin tuotokset ovat tarkoituksenmukaisia. Tuotokset pyrkivät rakentamaan yhtenäistä yhteisökuvaa. Tiimi taustoittaa ja perustelee valintansa.

    Opiskelija käyttää lähteitä asianmukaisesti. Referointi niveltyy muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia, sujuvia ja tekstit melko virheettömiä.

    Kiitettävä

    Opiskelija osallistuu tiimiyritystoimintaan vuorovaikutteisesti ja innovatiivisesti. Tiimin tuotokset ovat tarkoituksenmukaisia ja omaperäisiä. Tuotokset herättävät mielenkiinnon ja rakentavat yhteinäistä yhteisökuvaa viestintästrategian mukaisella tavalla. Tiimi taustoittaa ja perustelee valintansa luovasti ja vakuuttavasti. Opiskelija arvioi omaa ja tiiminsä jäsenten viestintäosaamista realistisesti ja monipuolisesti.

    Opiskelija käyttä lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Opiskelija osaa jäsentää ja tiivistää olennaisen tiedon erinomaisesti ja hallitseen tilannekohtaisen kielen ja tyylin.