•   Uusia palveluja arvopohjaisesti 8T00DQ70-3001 23.08.2021-13.10.2021  10 op  (19RESTO) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - tuntee palvelumuotoiluprosessin ja osaa soveltaa käyttäjälähtöisiä menetelmiä palvelun kehittämisessä
    - tunnistaa käyttäjien arvot ja niihin perustuvat uudet palvelutarpeet
    - suunnittelee prototypoinnin avulla erilaisia vaihtoehtoja moniaistisen palvelun kehittämiseen
    -osaa johtaa omaa palvelumuotoiluprosessiaan
    Opintojakson sisältö
    MIKÄ on asiakkaan osuus palvelujen kehittämisessä?
    MIKSI asiakaskokemus on tärkeä?
    MITEN johdan palvelun kehittämistä?
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija tunnistaa palvelumuotoilun käsitteistön ja osaa kuvata käyttäjälähtöisen palvelun.

    Opiskelija tuntee erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja käyttää niitä ohjatusti.

    Opiskelija osaa toimia tiimin tuella palvelumuotoiluprosessissa.

    Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

    Hyvä

    Opiskelija jäsentää palvelumuotoilun käsitteen alaan liittyvänä ilmiönä ja osaa soveltaa sitä taloudellisesti kannattavan ja laadukkaan käyttäjälähtöisen palvelun suunnittelussa. Opiskelija osaa johtaa ohjatusti omaa palvelumuotoiluprosessiaan.

    Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti noudattaen palvelualalle tärkeitä vaatimuksia.

    Kiitettävä

    Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun käsitteen ammatillisessa kontekstissa ja osaa soveltaa sekä analysoida sitä taloudellisesti kannattavan ja laadukkaan käyttäjälähtöisen palvelun suunnittelussa. Opiskelija osaa johtaa tavoitteellisesti omaa palvelumuotoiluprosessiaan.

    Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti oman palvelualan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.

    Hyväksytty/Hylätty

    Opiskelija ei tunnista palvelumuotoilun käsitteistöä eikä tunne palvelumuotoilun menetelmiä niin, että osaisi käyttää niitä.


    Vastuuhenkilön nimi

    Sanna Luoto

    Kirjallisuus

    Tenttikirja (ks. Tenttien ajankohdat): Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019, Palvelumuotoilun bisneskirja, Alma Talent, Helsinki. Löydät kirjan e-kirjana TAMK:n kirjastosta.

    Lisäksi opintojaksolla osoitettava materiaali.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Verkkoluennot ja webinaarit
    Yhteistoiminnallinen työskentely verkon välityksellä, tiimi- ja yksilötyöskentely
    Seminaariesitykset

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Kirjatentti, 0–5, 30% kokonaisarvosanasta
    Palvelumuotoiluprosessi-tiimitehtävä, 0–5, 60% kokonaisarvosanasta
    Harjoitukset 1.–4., hyväksytty/täydennettävä
    Kaikki kiertoon -pohdinta, hyväksytty/täydennettävä
    Tiimin vertaisarviointi ja ammatillinen osallistuminen 0–5, 10% kokonaisarvosanasta

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    23.08.2021 - 13.10.2021

    Ilmoittautumisaika

    02.07.2021 - 16.08.2021

    Opintopisteet

    10 op

    Ryhmä(t)

    19RESTO

    Paikkoja

    15 - 50

    Opettaja(t)

    Sanna Luoto, Taija Karhe

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opintojakson toteutus tapahtuu pääasiassa etäopetuksena.

    Vastuuyksikkö

    Restonomi

    Koulutusohjelma(t)

    Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    T&K osuus

    8 op

    Virtuaaliosuus

    9 op

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    Pääsääntöisesti valinnaista suoritustapaa, AHOT-menettely sovitaan tarvittaessa ja tapauskohtaisesti.

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Palvelumuotoilu-prosessi tiimityönä työelämän toimeksiantona.
    Asiantuntijavieraat webinaareissa.

    Tenttien ajankohdat

    Kirjatentti 30.8.2021 klo 9-11.
    Uusintatentti järjestetään tarvittaessa.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    10 op = 270 h opiskelijan työtä

    Opintojakso toteutetaan verkko-opiskeluna ja itsenäisenä opiskeluna. Varaa seuraavat ajankohdat kalenteriisi webinaareja, verkkotyöskentelyä, itsenäistä opiskelua ja tiimityötä varten:

    HUOM! Ajankohdat vahvistetaan kun lukujärjestys julkaistaan.
    Maanantaisin klo 8.00-16.00
    Tiistaisin klo 8.00-16.00
    Keskiviikkoisin klo 11.15-16.00

    Opintojakson tarkempi aikataulu (mm. webinaariajankohdat) julkaistaan opintojakson alkaessa.

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Opiskelija ei tunnista palvelumuotoilun käsitteistöä eikä tunne palvelumuotoilun menetelmiä niin, että osaisi käyttää niitä.

    Tyydyttävä

    Opiskelija tunnistaa palvelumuotoilun käsitteistön ja osaa kuvata käyttäjälähtöisen palvelukokonaisuuden.
    Opiskelija tuntee erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja käyttää niitä ohjatusti.
    Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

    Hyvä

    Opiskelija jäsentää palvelumuotoilun käsitteen alaan liittyvänä ilmiönä ja osaa soveltaa sitä taloudellisesti kannattavan ja laadukkaan käyttäjälähtöisen palvelukokonaisuuden suunnittelussa.
    Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti noudattaen palvelualalle tärkeitä vaatimuksia.

    Kiitettävä

    Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun käsitteen ammatillisessa kontekstissa ja osaa soveltaa sekä analysoida sitä taloudellisesti kannattavan ja laadukkaan käyttäjälähtöisen palvelukokonaisuuden suunnittelussa.
    Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti oman palvelualan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.