Opiskelija tunnistaa ruokapalvelujen osatekijöitä ja niiden välisiä suhteita. Opiskelija tuntee erilaisia raaka-aineita, menetelmiä ja laitteita, mutta ei kykene perustellusti valitsemaan niitä laadukkaan tuotteen aikaansaamiseksi valitulle asiakassegmentille. Opiskelija osaa määritellä vakioidun ruokaohjeen sisällön yksittäisen näkökulman kautta. Ammatillinen vuoropuhelu työelämän ja ryhmän kanssa on suppeaa. Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Opiskelija ymmärtää ruokapalvelujen osatekijöitä ja niiden välisiä suhteita kokonaisuuksien kannalta. Opiskelija osaa valita raaka-aineet, menetelmät ja laitteet laadukkaan tuotteen aikaansaamiseksi valitulle asiakassegmentille. Opiskelija osaa käyttää vakioitua ruokaohjetta aistinvaraisen laadun, terveellisyyden, turvallisuuden ja taloudellisuuden toteuttamiseen ruokapalvelussa. Ammatillinen vuoropuhelu työelämän ja ryhmän kanssa on vastuullista. Opiskelija on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Opiskelija ymmärtää palvelutoimintojen osatekijöitä ja niiden välisiä suhteita kokonaisuuksien kannalta. Opiskelija osaa analysoiden valita raaka-aineet, menetelmät ja laitteet laadukkaan palvelutuotteen aikaansaamiseksi valitulle asiakassegmentille. Ammatillinen vuoropuhelu työelämän ja ryhmän kanssa on vastuullista, joustavaa ja rakentavaa.
Pilvi Torvinen
- Voutilainen, E., Fogelholm, M., Mutanen, M. 2015. Ravitsemustaito. Helsinki: Sanoma pro.
- Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2014. Terveyttä ruoasata. Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014.
- Lehtinen, M., Peltonen, H. & Tauren, P. 2011. Ruoanvalmistuksen käsikirja. Helsinki: WSOY
-Parkkinen, K. 2010. Utelias kokki: elintarviketietoa ja -kemiaa ruoanvalmistajalle. Helsinki: Restamark.
-Hopia, A. 2008. Kemiaa keittiössä. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Nemo.
-http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/portal/fi/ravitsemussuositukset/
-http://www.sydanliitto.fi/terveellinen-ruokavalio
-http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/aiheet/tietopaketit/ravitsemustietoa/terveys/terveellinen_ruokavalio
Englanniksi
Tarkentuu kurssin alkaessa
- luennot
- tehtävät (tiimi ja yksilö)
- Casetehtävä
- käytännön harjoittelu
- työvuoro alan yrityksessä (ennalta sovittu)
-työskentely Catering Studiolla tai muissa sovituissa tilaisuuksissa koulun ulkopuolella
- havainnointi
-tentti
- Ammatillinen osallistuminen (henkilökohtainen) 50%
- Tentti 50 % (henkilökohtainen)
- Casetehtävä (hyv./hyl.)
- Työvuorot (hyv./hyl.)
- Itse- ja vertaisarviointi (hyv./hyl.)
- Ravitsemuspassi ja valinnaiset tehtävät (hyv./hyl.)
aktiivinen, vuorovakutteinen osallistuminen lähiopetukseen, tiimityöskentelyyn ja tilaisuuksiin.
Suomi
18.10.2021 - 30.12.2021
02.07.2021 - 30.09.2021
10 op
21RESTO
15 - 52
Leila Kakko, Jaana Sahlsten, Sami Salonen, Pilvi Torvinen
Restonomi
Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
2 op
0-5
AHOT
Ahotista keskustellaan tuutoriopettajan kanssa.
Ahot-hakemus tehdään Hyvähot-ohjelmalla. Hakemuksen liitteeksi tulee kopio tutkintotodistuksesta sekä erillinen selvitys siitä, miten on saavuttanut opintojakson osaamistavoitteet.
Näyttönä ovat kirjallinen tai moodle tentti sekä elintarvikekemian ja ravitsemuksen täydennystehtävät.
Tilaisuuksien järjestäminen yhdessä työelämän kanssa. 2x 8 tunnin työvuoroa ennalta sovitussa alan yrityksessä.
Tentti xxx kello xxx (Moodle-tai kirjallinen tentti)
Uusinta xxx kello xxx (Moodle-tai kirjallinen tentti)
10 op = 270 h opiskelijan työtä
Lähiopetus ja tiimitehtävät 8 op
Työkeikat ja tehtävä 1 op
Tentti 1 op
Opintojakson aloitus ma 25.10.2021 klo 8.00 Catering Studiolla
Opetus pidetään pääsääntöisesti 2. periodin aikana maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin kello 8-16.
Mahdollisista muista ajankohdista ilmoitetaan hyvissä ajoin kurssin alkaessa.
Jonkun arviointikohteen puutteellinen suorittaminen.
Opiskelija tunnistaa ruokapalvelujen osatekijöitä ja niiden välisiä suhteita. Opiskelija tuntee erilaisia raaka-aineita, menetelmiä ja laitteita, mutta ei kykene perustellusti valitsemaan niitä laadukkaan tuotteen aikaansaamiseksi valitulle asiakassegmentille. Opiskelija osaa määritellä vakioidun ruokaohjeen sisällön yksittäisen näkökulman kautta. Ammatillinen vuoropuhelu työelämän ja ryhmän kanssa on suppeaa. Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Opiskelija ymmärtää ruokapalvelujen osatekijöitä ja niiden välisiä suhteita kokonaisuuksien kannalta. Opiskelija osaa valita raaka-aineet, menetelmät ja laitteet laadukkaan tuotteen aikaansaamiseksi valitulle asiakassegmentille. Opiskelija osaa käyttää vakioitua ruokaohjetta aistinvaraisen laadun, terveellisyyden, turvallisuuden ja taloudellisuuden toteuttamiseen ruokapalvelussa. Ammatillinen vuoropuhelu työelämän ja ryhmän kanssa on vastuullista. Opiskelija on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Opiskelija ymmärtää palvelutoimintojen osatekijöitä ja niiden välisiä suhteita kokonaisuuksien kannalta. Opiskelija osaa analysoiden valita raaka-aineet, menetelmät ja laitteet laadukkaan palvelutuotteen aikaansaamiseksi valitulle asiakassegmentille. Ammatillinen vuoropuhelu työelämän ja ryhmän kanssa on vastuullista, joustavaa ja rakentavaa.