•   Raaka-aineesta palvelutuotteeksi 8T00DQ54-3006 18.10.2021-30.12.2021  10 op  (21RESTO) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - valita raaka-aineet, oikeat menetelmät ja laitteet elämyksellisen palvelutuotteen aikaansaamiseksi huomioiden asiakkaan ravitsemukselliset tarpeet
    - käyttää vakioitua ruokaohjetta
    - ymmärtää ruokapalvelutoiminnan kokonaisuutena ja osaa toteuttaa palvelun liikeidean mukaisesti ja kannattavasti
    Opintojakson sisältö
    MITÄ osaamista tarvitaan, jotta voi tuottaa ruokapalveluja?
    MIKSI ja millaista tuotetuntemusta ja menetelmien hallintaa tarvitaan ruokapalvelun tuottamisessa?
    MITEN ruokapalvelun laatua voidaan arvioida?
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija tunnistaa ruokapalvelujen osatekijöitä ja niiden välisiä suhteita. Opiskelija tuntee erilaisia raaka-aineita, menetelmiä ja laitteita, mutta ei kykene perustellusti valitsemaan niitä laadukkaan tuotteen aikaansaamiseksi valitulle asiakassegmentille. Opiskelija osaa määritellä vakioidun ruokaohjeen sisällön yksittäisen näkökulman kautta. Ammatillinen vuoropuhelu työelämän ja ryhmän kanssa on suppeaa. Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

    Hyvä

    Opiskelija ymmärtää ruokapalvelujen osatekijöitä ja niiden välisiä suhteita kokonaisuuksien kannalta. Opiskelija osaa valita raaka-aineet, menetelmät ja laitteet laadukkaan tuotteen aikaansaamiseksi valitulle asiakassegmentille. Opiskelija osaa käyttää vakioitua ruokaohjetta aistinvaraisen laadun, terveellisyyden, turvallisuuden ja taloudellisuuden toteuttamiseen ruokapalvelussa. Ammatillinen vuoropuhelu työelämän ja ryhmän kanssa on vastuullista. Opiskelija on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

    Kiitettävä

    Opiskelija ymmärtää palvelutoimintojen osatekijöitä ja niiden välisiä suhteita kokonaisuuksien kannalta. Opiskelija osaa analysoiden valita raaka-aineet, menetelmät ja laitteet laadukkaan palvelutuotteen aikaansaamiseksi valitulle asiakassegmentille. Ammatillinen vuoropuhelu työelämän ja ryhmän kanssa on vastuullista, joustavaa ja rakentavaa.


    Vastuuhenkilön nimi

    Pilvi Torvinen

    Kirjallisuus

    - Voutilainen, E., Fogelholm, M., Mutanen, M. 2015. Ravitsemustaito. Helsinki: Sanoma pro.

    - Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2014. Terveyttä ruoasata. Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014.

    - Lehtinen, M., Peltonen, H. & Tauren, P. 2011. Ruoanvalmistuksen käsikirja. Helsinki: WSOY

    -Parkkinen, K. 2010. Utelias kokki: elintarviketietoa ja -kemiaa ruoanvalmistajalle. Helsinki: Restamark.

    -Hopia, A. 2008. Kemiaa keittiössä. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Nemo.

    -http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/portal/fi/ravitsemussuositukset/

    -http://www.sydanliitto.fi/terveellinen-ruokavalio

    -http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/aiheet/tietopaketit/ravitsemustietoa/terveys/terveellinen_ruokavalio
    Englanniksi
    Tarkentuu kurssin alkaessa

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    - luennot
    - tehtävät (tiimi ja yksilö)
    - Casetehtävä
    - käytännön harjoittelu
    - työvuoro alan yrityksessä (ennalta sovittu)
    -työskentely Catering Studiolla tai muissa sovituissa tilaisuuksissa koulun ulkopuolella
    - havainnointi
    -tentti

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    - Ammatillinen osallistuminen (henkilökohtainen) 50%
    - Tentti 50 % (henkilökohtainen)
    - Casetehtävä (hyv./hyl.)
    - Työvuorot (hyv./hyl.)
    - Itse- ja vertaisarviointi (hyv./hyl.)
    - Ravitsemuspassi ja valinnaiset tehtävät (hyv./hyl.)

    aktiivinen, vuorovakutteinen osallistuminen lähiopetukseen, tiimityöskentelyyn ja tilaisuuksiin.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    18.10.2021 - 30.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    02.07.2021 - 30.09.2021

    Opintopisteet

    10 op

    Ryhmä(t)

    21RESTO

    Paikkoja

    15 - 52

    Opettaja(t)

    Leila Kakko, Jaana Sahlsten, Sami Salonen, Pilvi Torvinen

    Vastuuyksikkö

    Restonomi

    Koulutusohjelma(t)

    Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    T&K osuus

    2 op

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    AHOT
    Ahotista keskustellaan tuutoriopettajan kanssa.
    Ahot-hakemus tehdään Hyvähot-ohjelmalla. Hakemuksen liitteeksi tulee kopio tutkintotodistuksesta sekä erillinen selvitys siitä, miten on saavuttanut opintojakson osaamistavoitteet.

    Näyttönä ovat kirjallinen tai moodle tentti sekä elintarvikekemian ja ravitsemuksen täydennystehtävät.

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Tilaisuuksien järjestäminen yhdessä työelämän kanssa. 2x 8 tunnin työvuoroa ennalta sovitussa alan yrityksessä.

    Tenttien ajankohdat

    Tentti xxx kello xxx (Moodle-tai kirjallinen tentti)

    Uusinta xxx kello xxx (Moodle-tai kirjallinen tentti)

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    10 op = 270 h opiskelijan työtä

    Lähiopetus ja tiimitehtävät 8 op
    Työkeikat ja tehtävä 1 op
    Tentti 1 op

    Sisällön jaksotus

    Opintojakson aloitus ma 25.10.2021 klo 8.00 Catering Studiolla
    Opetus pidetään pääsääntöisesti 2. periodin aikana maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin kello 8-16.
    Mahdollisista muista ajankohdista ilmoitetaan hyvissä ajoin kurssin alkaessa.

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Jonkun arviointikohteen puutteellinen suorittaminen.

    Tyydyttävä

    Opiskelija tunnistaa ruokapalvelujen osatekijöitä ja niiden välisiä suhteita. Opiskelija tuntee erilaisia raaka-aineita, menetelmiä ja laitteita, mutta ei kykene perustellusti valitsemaan niitä laadukkaan tuotteen aikaansaamiseksi valitulle asiakassegmentille. Opiskelija osaa määritellä vakioidun ruokaohjeen sisällön yksittäisen näkökulman kautta. Ammatillinen vuoropuhelu työelämän ja ryhmän kanssa on suppeaa. Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

    Hyvä

    Opiskelija ymmärtää ruokapalvelujen osatekijöitä ja niiden välisiä suhteita kokonaisuuksien kannalta. Opiskelija osaa valita raaka-aineet, menetelmät ja laitteet laadukkaan tuotteen aikaansaamiseksi valitulle asiakassegmentille. Opiskelija osaa käyttää vakioitua ruokaohjetta aistinvaraisen laadun, terveellisyyden, turvallisuuden ja taloudellisuuden toteuttamiseen ruokapalvelussa. Ammatillinen vuoropuhelu työelämän ja ryhmän kanssa on vastuullista. Opiskelija on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

    Kiitettävä

    Opiskelija ymmärtää palvelutoimintojen osatekijöitä ja niiden välisiä suhteita kokonaisuuksien kannalta. Opiskelija osaa analysoiden valita raaka-aineet, menetelmät ja laitteet laadukkaan palvelutuotteen aikaansaamiseksi valitulle asiakassegmentille. Ammatillinen vuoropuhelu työelämän ja ryhmän kanssa on vastuullista, joustavaa ja rakentavaa.