•   Eriarvoisuus ja sosiaalipolitiikka 7S00EM58-3010 01.01.2022-05.06.2022  3 op  (21SO) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Perehtyy sosiaalipolitiikan peruskäsitteisiin
    Tiedostaa suomalaisen sosiaalipoliittisen järjestelmän
    Osaa tunnistaa hyvinvointivaltion ja hyvinvointiyhteiskunnan välisiä eroja
    Tunnistaa sosiaalipolitiikan ajankohtaisia kysymyksiä ja sosiaalisia ongelmia
    Osaa analysoida epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla
    Opintojakson sisältö
    Hyvinvointimallit
    Universaali sosiaaliturva
    Eriarvoisuuden vaikutukset
    Ajankohtainen yhteiskuntatieteellinen tutkimus
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

    Hyvä

    Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

    Kiitettävä

    Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

    Hyväksytty/Hylätty

    Hylätty

    Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.

    Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.


    Vastuuhenkilön nimi

    Tuija Landström

    Kirjallisuus

    Kirjatenttiin luetaan seuraavat teokset:
    Juho Saari:(2015) Huono-osaiset: elämän edellytykset yhteiskunnan pohjalla. Gaudeamus 2015
    - Löytyy sähköisenä ainakin TUNI kirjaston kautta

    Kestilä & Karvonen (toimi.) Suomalaisten hyvinvointi - uudempi painos 2018
    - Löytyy myös sähköisenä https://www.julkari.fi/handle/10024/137498

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Yksilötentti Moodlessa

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Arviointi perustuu kirjatenttiin

    KV-pienryhmällä arviointi perustuu palautettuihin ryhmätapaamisten alustuksiin sekä kirjoitettuun yhteiseen yhteenvetoon.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    01.01.2022 - 05.06.2022

    Ilmoittautumisaika

    01.12.2021 - 15.05.2022

    Opintopisteet

    3 op

    Ryhmä(t)

    21SO

    Paikkoja

    0 - 85

    Opettaja(t)

    Tuija Landström

    Vastuuyksikkö

    Sosionomi

    Koulutusohjelma(t)

    Sosionomin tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Virtuaaliosuus

    3 op

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    KV-pienryhmä, jossa vaihto-opiskelijat ja TAMK:n opiskelijat suorittavat kurssin erilaisella suoritustavalla; ryhmätapaamiset, yksilötyöskentely ja kirjallinen yhteenveto ryhmätyönä.

    KV yhteydet

    Vaihto-opiskelijat osallistuvat kurssille

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Tenttiin valmistautuminen kirjat lukemalla (n. 400 + sivua) ja asioiden jäsentäminen itsenäisesti sekä tentti.

    KV-pienryhmällä on erilainen kurssin suoritustapa:
    - ryhmätapaamiset = 12h
    - yksilötyöskentely, aiheiden alustukset = 27h
    - perehtyminen kirjallisuuteen + ryhmän yhteenvedon työstäminen = 42h

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
    Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

    Tyydyttävä

    Käsitteet hallussa pääsääntöisesti ja pystyy kuvaamaan eriarvoisuuden ilmenemistä nyky-Suomessa ja sen kytkentöjä yksilö-yhteisö-yhteiskunta-akselilla. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

    Hyvä

    Käsitteet hyvin hallussa ja pystyy kuvaamaan, tulkitsemaan ja analysoimaan eriarvoisuuden ilmenemistä nyky-Suomessa ja pohtimaan sosiaalipolitiikan ja sosiaalialan työn vaikutuksia siihen.

    Kiitettävä

    Käsitteet hyvin hallussa ja pystyy kriittisesti analysoimaan eriarvoisuuden ilmenemistä sekä arvioimaan miten sitä tulisi ehkäistä, lievittää tai korjata. Osaa monipuolisesti yhdistää teosten eri artikkeleita.