•   Käyttäjälähtöinen hyvinvointiteknologia 7S00EM57-3002 01.01.2022-31.03.2022  3 op  (19SO) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelijalla on käsitys hyvinvointi- ja terveysteknologian mahdollisuuksista hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
    Opiskelija osaa selvittää erilaisten käyttäjäryhmien tarpeita ja käyttökokemuksia erilaisista hyvinvointi- ja terveysteknologisista ratkaisuista.
    Osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmiä hyvinvointi- ja terveysteknologian suunnittelussa.
    Tiedostaa eettisten näkökulmien tarpeellisuuden suunniteltaessa hyvinvointi- ja terveysteknologian ratkaisuja.
    Opintojakson sisältö
    Hyvinvoinnin ylläpitäminen ja terveyden edistäminen käsitteinä.
    Hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
    Teknologioiden hyödyntämisen mahdollisuudet hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja terveyden edistämisessä.
    Käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset sisällöt ja käsitteet.
    Menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi.
    Menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn.
    Eettisyys ja tietosuoja hyvinvointi- ja terveysteknologian käyttäjäkontekstissa.
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Osaa selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.

    Osaa selittää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset käsitteet ja menetelmät.

    Osaa kuvailla menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin niistä.

    Pystyy osallistumaan keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.

    Hyvä

    Osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeisiä käsitteitä oikeassa kontekstissa.

    Osaa käyttää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä käsitteitä oikein ja perustellusti valita menetelmiä tilanteen huomioiden.

    Osaa käyttää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.

    Osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.

    Kiitettävä

    Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi

    Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.

    Osaa analysoida ja dokumentoida tutkimustuloksia.

    Osaa kriittisesti arvioida saatuja tuloksia.


    Vastuuhenkilön nimi

    Sanna Keskikuru

    Kirjallisuus

    Luentomateriaali, materiaalit ja artikkelit verkkokurssien sisällöissä.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Orientaatioluento, itsenäiset tehtävät, asiantuntijaluento.
    Kaksi MOOC kurssia DigiCampuksessa RoboSote 1op ja Kuiluista digiosallisuuteen 1op.
    Pienryhmätehtävät Sote virtual labissa.
    Pienryhmätehtävä ja seminaariesitys.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Arvioitava pienryhmätehtävä (0-5), jonka arviointiin esitys seminaarissa vaikuttaa.

    Seminaari pidetään 10.3.2022.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    01.01.2022 - 31.03.2022

    Ilmoittautumisaika

    04.12.2020 - 30.01.2022

    Opintopisteet

    3 op

    Ryhmä(t)

    19SO

    Opettaja(t)

    Sanna Keskikuru

    Lisätietoja opiskelijoille

    Orientaation tallenteen pakollinen katsominen, Sote virtual lab vierailuun osallistuminen ja loppuseminaarissa pakollinen läsnäolo.

    Vastuuyksikkö

    Sosionomi

    Koulutusohjelma(t)

    Sosionomin tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Virtuaaliosuus

    2 op

    Arviointiasteikko

    0-5

    Tenttien ajankohdat

    Arvioita pienryhmätehtävä 0 - 5, palautus 10.3.2022 mennessä.

    Uusintakoe 1 ja 2 käsittää täydentävän esseen erillisohjeen mukaan. Sovitaan vastuuopettajan kanssa.

    KV yhteydet

    Seminaariesitystä varten kootaan tietoa myös kansainvälisistä julkaisuista.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opiskelijan työtä 3 x 27h eli 81h, josta kontaktiopetusta 10h.

    Sisällön jaksotus

    1. Kurssimateriaaleihin perehtyminen ja keskustelutehtävien suoritus
    2. RoboSote MOOC
    3. Kuiluista digiosallisuuteen MOOC
    4. Sote virtual lab oppimiskäynti
    5. Pienryhmätehtävä ja esitysseminaari

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Opiskelija ei ole osallistunut orienaatioon ja/tai seminaariin. Opiskelija ei ole suorittanut kurssin tehtäviä määräaikaan mennessä. Opiskelija ei ole osallistunut seminaariesityksen valmisteluun.

    Tyydyttävä

    Opiskelija
    - osaa kuvata ja selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun
    keskeiset käsitteet, sisällöt ja menetelmät
    - osaa kuvailla menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten
    teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin näistä
    - ei ole aktiivinen keskustelija eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
    kontekstissa

    Hyvä

    Opiskelija
    - osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä
    käsitteitä oikein ja valita menetelmiä kehitysprosessin tilanteisiin
    - osaa käyttää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämisessä ja teknologioiden yhteiskehittelyssä
    - osallistuu keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
    kontekstissa

    Kiitettävä

    Opiskelija
    - osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja
    käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä
    - osaa analysoida ja dokumentoida sekä arvioida kriittisesti tutkimustuloksia
    - osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja
    terveysteknologian kontekstissa ja perustella esittämänsä näkökulmat