Osaa selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Osaa selittää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeiset käsitteet ja menetelmät.
Osaa kuvailla menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin niistä.
Pystyy osallistumaan keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.
Osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden keskeisiä käsitteitä oikeassa kontekstissa.
Osaa käyttää käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä käsitteitä oikein ja perustellusti valita menetelmiä tilanteen huomioiden.
Osaa käyttää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista.
Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi
Osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä tarve- ja käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä.
Osaa analysoida ja dokumentoida tutkimustuloksia.
Osaa kriittisesti arvioida saatuja tuloksia.
Sanna Keskikuru
Luentomateriaali, materiaalit ja artikkelit verkkokurssien sisällöissä.
Orientaatioluento, itsenäiset tehtävät, asiantuntijaluento.
Kaksi MOOC kurssia DigiCampuksessa RoboSote 1op ja Kuiluista digiosallisuuteen 1op.
Pienryhmätehtävät Sote virtual labissa.
Pienryhmätehtävä ja seminaariesitys.
Arvioitava pienryhmätehtävä (0-5), jonka arviointiin esitys seminaarissa vaikuttaa.
Seminaari pidetään 10.3.2022.
Suomi
01.01.2022 - 31.03.2022
04.12.2020 - 30.01.2022
3 op
19SO
Sanna Keskikuru
Orientaation tallenteen pakollinen katsominen, Sote virtual lab vierailuun osallistuminen ja loppuseminaarissa pakollinen läsnäolo.
Sosionomi
Sosionomin tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
2 op
0-5
Arvioita pienryhmätehtävä 0 - 5, palautus 10.3.2022 mennessä.
Uusintakoe 1 ja 2 käsittää täydentävän esseen erillisohjeen mukaan. Sovitaan vastuuopettajan kanssa.
Seminaariesitystä varten kootaan tietoa myös kansainvälisistä julkaisuista.
Opiskelijan työtä 3 x 27h eli 81h, josta kontaktiopetusta 10h.
1. Kurssimateriaaleihin perehtyminen ja keskustelutehtävien suoritus
2. RoboSote MOOC
3. Kuiluista digiosallisuuteen MOOC
4. Sote virtual lab oppimiskäynti
5. Pienryhmätehtävä ja esitysseminaari
Opiskelija ei ole osallistunut orienaatioon ja/tai seminaariin. Opiskelija ei ole suorittanut kurssin tehtäviä määräaikaan mennessä. Opiskelija ei ole osallistunut seminaariesityksen valmisteluun.
Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun
keskeiset käsitteet, sisällöt ja menetelmät
- osaa kuvailla menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja käyttäjälähtöisten
teknologioiden yhteiskehittelyyn ja on kokeillut joitakin näistä
- ei ole aktiivinen keskustelija eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa
Opiskelija
- osaa käyttää hyvinvointi- ja terveysteknologioiden sekä käyttäjäkeskeisen suunnittelun keskeisiä
käsitteitä oikein ja valita menetelmiä kehitysprosessin tilanteisiin
- osaa käyttää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämisessä ja teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osallistuu keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja terveysteknologian
kontekstissa
Opiskelija
- osaa soveltaa ja yhdistää menetelmiä käyttäjien tarpeiden selvittämiseksi ja tarve- ja
käyttäjälähtöisten teknologioiden yhteiskehittelyssä
- osaa analysoida ja dokumentoida sekä arvioida kriittisesti tutkimustuloksia
- osaa rakentavasti osallistua keskusteluun eettisistä ja tietosuoja-asioista hyvinvointi- ja
terveysteknologian kontekstissa ja perustella esittämänsä näkökulmat