•   Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät 7S00EL92-3002 01.08.2021-22.11.2021  5 op  (20ASO) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - osaa selittää tutkimusprosessin eri vaiheet ja muodostaa tutkimusasetelman

    - osaa soveltaa keskeisimpiä tutkimusmenetelmiä tutkimusasetelman mukaisesti

    - osaa analysoida tilastollista ja laadullista tutkimusaineistoa
    Opintojakson sisältö
    - tutkimuksellinen kehittämisosaaminen

    - käsitteet ja teoria, tutkimustehtävä ja -kysymykset

    - kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus, toimintatutkimus, kysely, haastattelu, havainnointi

    - tilastollinen analyysi ja sisällön analyysi

    - tutkimusetiikka ja luotettavuus

    - tutkimuksen raportointi
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    - osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet

    - osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen

    - osaa kuvailla laadullisen ja määrällisen analyysin etenemisen pääpiirteet

    Hyvä

    - osaa selittää tutkimusprosessin etenemisen

    - osaa muodostaa eheän tutkimusasetelman

    - osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen

    - osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa

    Kiitettävä

    - osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja

    - osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti muodostaen eheän tutkimusasetelman

    Hyväksytty/Hylätty

    Hylätty

    - osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin

    - osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti

    - osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja


    Vastuuhenkilön nimi

    Liisa Laine

    Kirjallisuus

    "TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Liisa Laine
    -Moodlen materiaalit (tarkemmin tuntien alkaessa syksyllä 2021)

    "TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Päivi Heimonen
    - moodlesivun materiaalit - TUTKIMUSTYÖN PERUSTEET JA TUTKIMUSMENETELMÄT, EI avainta!
    - yleinen tutkimuskirjallisuus esim.:
    Hirsjärvi, S. ym. 2007/2009: Tutki ja kirjoita.;
    Ronkainen ym. 2013. Tutkimuksen voimasanat. Sanoma pro.;
    Kananen, J. 2013. Case -tutkimus opinnäytetyönä;
    Tuomi, J. 2009/2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.
    Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa.
    - oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvä kirjallisuus

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    "TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Liisa Laine
    - materiaali ja tarkemmat tiedot Moodlen kurssilla (tarkemmin syksyllä 2021)

    "TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Päivi Heimonen
    - luennot ja työskentely pienryhmissä
    - itsenäinen työskentely: materiaaleihin tutustuminen, oman opinnäytetyön ideapaperin/asetelman/tutkimussuunnitelman työstäminen välitehtävävien kautta

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    "TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Liisa Laine
    - Arviointi palautetun harjoitustyön perusteella
    - ARVIOINTI: suoritettu

    "TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Päivi Heimonen
    - kontaktiopetukseen osallistuminen aktiivisesti
    - oman opinnäytetyön ideapaperin ja asetelman tekeminen tutkimusprosessin teoriaa soveltaen tehtävien kautta
    - ARVIOINTI: 0-5

    ARVOSANA TUTKIMUSPROSESSI -kokonaisuuden arvosanasta - kokoaa osaamisen myös tilastotieteen osalta!

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    01.08.2021 - 22.11.2021

    Ilmoittautumisaika

    02.07.2021 - 30.09.2021

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    20ASO

    Opettaja(t)

    Liisa Laine, Päivi Heimonen

    Lisätietoja opiskelijoille

    MOODLESIVUT:

    - Moodlesivun materiaalit Tilastotieteen perusteet tarkemmin syksyllä 2021

    - Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät, EI avainta!

    Vastuuyksikkö

    Sosionomi

    Koulutusohjelma(t)

    Sosionomin tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    Opintojakson voi lukea hyväksi tutkimusmenetelmiin liittyvillä ja opintojakson tavoitteet täyttävillä aiemmilla korkeakouluopinnoilla.

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    "TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - osuudessa mahdollinen yhteistyö oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvän työelämätahon kanssa asetelmaa laatiessa

    Tenttien ajankohdat

    EI tenttiä - suoritustavat:

    TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" -Harjoitustyön palautusaika ilmoitetaan tuntien alkaessa syksyllä 2021

    "TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - opintojakson aikana työstettyyn oman opinnäytetyön ideapaperiin kytkeytyvän tehtävän palautus 25.10.2021 mennessä - sovitaan tarkemmin ensimmäisellä lähikerralla 6.9.2021.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    KOKONAISUUS: 5 op = 135 h
    "TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op = 68 h":
    lähiopetus: 16 h
    itsenäinen työskentely: 52 h

    "TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op = 68 h":
    kontaktiopetus osin lähi- ja osin etäopetuksena: 5 x 4 h = 20 h = n. 1 op
    itsenäinen työskentely - materiaaleihin tutustumista, tutkimusprosessin vaiheiden soveltamista omaan opinnäytetyön ideapaperiin ja asetelmaan: 48 h = n. 1,5 op

    Sisällön jaksotus

    "TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op":
    1.Kerta Etäkerta
    Kurssin esittely
    Tilastolliset peruskäsitteet (perusjoukko, otos, otantamenetelmä, havaintomatriisi, tilastoyksikkö, muuttuja, muuttujan arvo)
    - muuttujista: määrällinen/laadullinen, jatkuva/epäjatkuva, mitta-asteikot.
    2.kerta
    kyselylomakkeen luominen
    - e-lomake/kyselylomakkeen luominen.
    Tixel, Havaintomatriisin luominen. Frekvenssitaulukosta esimerkki.
    Lomakkeen vastausten tuonti havaintomatriisiin.
    Harjoitustyön aiheen ja muuttujien valinta.
    Harjoitustyön havaintomatriisin täydentäminen
    3.kerta
    Aineiston luokittelu ja taulukointi (frekvenssitaulukko ja sen tulkinta)
    Graafiset kuviot
    - miten tulkitsen kaavioita
    - vaakapalkit, pylväs- ja ympyrädiagrammi, histogrammi, summakäyrä.
    4. kerta
    Keskeisimmät tunnusluvut
    - moodi, mediaani, keskiarvo, keskihajonta ja järjestystunnusluvut (minimi, alakvartiili, yläkvartiili ja maksimi)
    Tunnusluvut Tixelillä
    Järjestystunnusluvut graafisesti
    5.kerta
    Ristiintaulukointi ja sen luominen Tixelillä
    Korrelaatiotarkastelu: graafinen kuvaaja ja korrelaatiokertoimen laskeminen Tixelillä

    "TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op":
    TEEMAT:
    - SOSIONOMI TUTKIMUKSELLISENA KEHITTÄJÄNÄ, TIEDE JA TUTKIMUSPROSESSI - itsenäinen ennakkotehtävä, ks. Moodle (ei palautusta, keskustellaan luennolla)
    - TUTKIMUSASETELMA; TEORIA JA KÄSITTEET (ennakkotehtävä + 1 kerta)
    - TARKOITUS JA TAVOITE, TUTKIMUSKYSYMYKSET; TUTKIMUSOTTEET (2 kerta)
    - TUTKIMUSMENETELMÄT (3 kerta)
    - LAADULLINEN SISÄLLÖNANALYYSI (4 kerta)
    - TUTKIMUSETIIKKA JA LUOTETTAVUUS, RAPORTOINTI JA YHTEENVETO (5 kerta)

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    - osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
    - osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
    - osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja

    Tyydyttävä

    - osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
    - osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
    - osaa kuvailla laadullisen ja määrällinen analyysin etenemisen pääpiirteet

    Hyvä

    - osaa selittää tutkimusprosessin
    - osaa muodostaa tutkimusasetelman
    - osaa selittää teorian merkityksen tutkimuksessa
    - osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
    - osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa

    Kiitettävä

    - osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
    - osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti omaan tutkimusaiheeseensa muodostaen eheän kokonaisuuden