•   Varhaiskasvatuksen tutkimuksellinen seminaarityö 7S00EL90-3007 01.01.2022-31.03.2022  4 op  (20SO) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - laajentaa tietopohjaansa varhaiskasvatuksessa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
    - osaa laatia kirjallisen tutkielman käyttäen tutkimuksellista otetta ja varhaiskasvatuksen ajantasaista tutkimusta lähdeaineistona
    - osaa esitellä tutkielman kokonaisuuden ja keskeisen sisällön suullisesti käyttäen havaintovälineitä
    Opintojakson sisältö
    - Seminaarityön aihealue liittyy varhaiskasvatukseen
    - Aiempaan varhaiskasvatuksen tutkimukseen tutustuminen
    - Opiskelija paneutuu itseään kiinnostavaan ilmiöön, joka liittyy lastentarhanopettajan työhön.
    - Tutkielman laatiminen ko. aihepiiristä noudattaen Tamkin opinnäytetyön kirjallisen raportin oheistusta.
    - Osallistuminen tiedonhankinnan opetukseen etsimällä kirjaston tietokannoista ajantasaisia tiedonlähteitä
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    - tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely on epäselvä

    - lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista

    - aiheen käsittely jää yleiselle, pinnalliselle tasolla

    - pohdinta kuvailevaa ja kytkentä ammatillisuuteen niukkaa

    - raportoinnissa on noudatettu puutteellisesti TAMKin ohjeita. Tekstissä on ymmärrystä haittaavia

    kielivirheitä.

    Hyvä

    - tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely ovat selkeitä

    - lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista

    - sisältö monipuolinen ja jäsentynyt

    - pohdinnassa työn keskeiset käsitteet liitetään ammatilliseen kontekstiin

    - raportti on hyvää asiatekstiä ja kirjoitettu TAMKin ohjeiden mukaan

    Kiitettävä

    - tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely selkeä ja perusteltu

    - lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, lähdeaineisto kattava

    - sisältö perusteellinen ja tyyliltään eheä


    Vastuuhenkilön nimi

    Piia Roos

    Kirjallisuus

    Tutustuminen opinnäytetyön ohjeistukseen ja arviointikriteereihin, ks. Moodle
    Oman aihepiirin mukainen lähdekirjallisuus (minimi 4-5 lähdettä)

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    HUOM; YHTEINEN MOODLE 7S00EL88-3003 TOTEUTUKSEN KANSSA

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Pääpaino arvioinnissa on kirjallisessa osuudessa. Ansiokas suullinen esitys vaikuttaa kirjallisen esityksen arvosanaan korottavasti ja vastaavasti hyvin heikosti valmisteltu esitys arvosanaa alentavasti.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    01.01.2022 - 31.03.2022

    Ilmoittautumisaika

    01.12.2021 - 16.01.2022

    Opintopisteet

    4 op

    Ryhmä(t)

    20SO

    Opettaja(t)

    Piia Roos, Eija Lähteenmäki, Marja-Liisa Timperi

    Vastuuyksikkö

    Sosionomi

    Koulutusohjelma(t)

    Sosionomin tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opiskelijan työaika 4 x 27 = 108 tuntia.
    Info ja ohjeistus, ohjaus 8 h
    Tiedonhankinta (kirjasto) 1,5 h
    Tieteellinen kirjoittaminen, opetus 6 h
    Esitysseminaari 8 h
    Itsenäinen työskentely noin 85 h

    Sisällön jaksotus

    Ohjeistus
    Aiheen valinta
    Äidinkielen ohjeistus raporttiin liittyen
    Tiedonhankinta (kirjasto)
    Työskentely
    Esitysseminaarit viikko 8
    24.2. KLO 9-12 Piia
    25.2.KLO 9-12 Piia
    Seminaaritöiden palautukset 11.3 TAI 8.4.2022

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    - työn sisältö on liian suppea
    - otsikointi ei vastaa lukujen sisältöä, työn kokonaisuus jäsentymätön
    - paljon puutteita raportin kielielellisessä ilmaisussa ja ulkoasussa
    - pohdinta erittäin puutteellinen

    Tyydyttävä

    Kirjallinen tuotos:
    1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - epäselvä
    2. Lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
    3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - yksipuolista puolista, jäsentymätöntä
    4. Aineiston kuvailu - pinnallista
    5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - puuttuu tai niukka
    6. Kirjallinen ilmaisu- riittävää
    7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- puuttuu tai on niukkaa

    Hyvä

    Kirjallinen tuotos:
    1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä
    2. Lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
    3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - jäsentynyt ja selkeä, keskeinen sisältö monipuolinen
    4. Aineiston kuvailu - hyvä
    5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - pohtivaa
    6. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
    7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyvä

    Kiitettävä

    Kirjallinen tuotos:
    1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä ja perusteltu
    2. Lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, ei pelkkää referaattia
    3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - monipuolinen
    4. Aineiston kuvailu - selkeä
    5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - kriittisesti reflektoiva
    6. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
    7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyviä ja raikkaita näkökulmia tuotu esiin