- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely on epäselvä
- lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
- aiheen käsittely jää yleiselle, pinnalliselle tasolla
- pohdinta kuvailevaa ja kytkentä ammatillisuuteen niukkaa
- raportoinnissa on noudatettu puutteellisesti TAMKin ohjeita. Tekstissä on ymmärrystä haittaavia
kielivirheitä.
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely ovat selkeitä
- lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
- sisältö monipuolinen ja jäsentynyt
- pohdinnassa työn keskeiset käsitteet liitetään ammatilliseen kontekstiin
- raportti on hyvää asiatekstiä ja kirjoitettu TAMKin ohjeiden mukaan
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely selkeä ja perusteltu
- lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, lähdeaineisto kattava
- sisältö perusteellinen ja tyyliltään eheä
Hylätty:
- työn sisältö on liian suppea ja jäsentymätön
- teksti pääosaltaan referoitua ja pohdinta toteava
- paljon puutteita raportin kielellisessä ilmaisussa, raportin ulkoasussa ja lähteiden merkinnässä
Minna Putous
Tarkemmat ohjeet opintojakson Moodlessa (Varhaiskasvatuksen tutkimuksellinen seminaarityö)
Tutustuminen opinnäytetyön ohjeisiin ja arviointikriteereihin: TAMKin raportointiohjeet, opinnäytetyön ariviointikriteerit, Moodle-sivu Opinnäytyö sosiaalialalla.
Lähteet perustuen valittuun aiheeseen.
Tiedonhankinnan opetus
Parityöskentely
Ohjaus
Aiheen rajauksessa ja valitussa näkökulmassa pysyminen sekä aiheen tarkoituksenmukaisuus opinnäytetyön näkökulmasta.
Valmiin seminaarityön arviointi (0-5).
Seminaarityön palautus moodlen palautuskansioon. Palautuksella neljä vaihtoehtoa:
- palautus 31.8. mennessä (arviointi kolmen viikon sisällä tästä eli 21.9. mennessä)
- palautus 30.9. mennessä (arviointi kolmen viikon sisällä tästä eli 21.10 mennessä)
- palautus 31.10. mennessä (arviointi kolmen viikon sisällä tästä eli 21.11. mennessä)
- palautuus 30.11. mennessä (arviointi 19.1.2022 mennessä)
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
18.01.2021 - 30.09.2021
4 op
20ASO
Minna Putous, Marja-Liisa Timperi, Päivi Suominen-Tontti
Tutkimuksellinen seminaarityö integroidaan opinnäytetyöhön. Seminaarityö tehdään opinnäytetyön aiheeseen liittyen, rajatusti.
Opintojakson moodle: 7S00EL90-3004 Varhaiskasvatuksen tutkimuksellinen seminaarityö
Sosionomi
Sosionomin tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
3 op
1 op
0-5
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan työaika 4 x 27 = 108 tuntia.
Info ja ohjeistus, ohjaus 2 t
Tieteellisen kirjoittamisen opetus 2 t
Tiedonhankinta 3 t
Itsenäinen työskentely n. 100 t
Opiskelija ei ole palauttanut seminaarityötään sovitussa aikataulussa.
Aihe tai sen käsittelemisen tapa ei ole opinnäytetyöprosessin näkökulmasta tarkoituksenmukainen.
Seminaarityö sisältää virheellistä tietoa. Lähteiden käytössä on merkittäviä puutteita, tai tietoa on plagioitu.
Kielessä on huomattavia virheitä ja puutteita, jotka häiritsevät ymmärrettävyyttä. Tyyli poikkeaa neutraalista asiatyylistä.
Seminaarityö on palautettu sovitussa aikataulussa.
Aihe on opinnäytetyöprosessin näkökulmasta tarkoituksenmukainen. Tutkielman alussa on sanallistettu kysymys tai ongelma, joka määrää tutkielman rakenteen ja asian käsittelemisen tavan.
Tutkielma perustuu vähintään kuuteen lähteeseen. Lähteistä saatu tieto on osoitettu tekstiviittein, ja lähteet, joihin tekstissä on viitattu, löytyvät lähdeluettelosta.
Seminaarityössä on vähintään yksi kuva, kuvio tai taulukko.
Kieli on ymmärrettävää ja asiatyylistä. Lause- ja virkerakenteet ovat kuitenkin hapuilevia, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Seminaarityö on rakenteeltaan tarkoituksenmukainen kokonaisuus: Alussa on esitetty kysymys tai ongelma, johon työn lopussa palataan. Työn tavoite määrittää etenemisen ”punaisen langan”. Lähteet ovat ajantasaisia, aihetta tukevia ja monipuolisia, ja niistä vähintään yksi on vieraskielinen. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden: esittelee, analysoi ja vertailee eri lähteistä saamaansa tietoa. Lähteiden merkitsemisessä voi olla pieniä puutteita, mutta merkitsemisen tavat noudattavat pääpiirteissään TAMKin ohjeita.
Kuvat, kuviot ja taulukot linkittyvät luontevasti tekstiin.
Kieli on helppolukuista ja melko virheetöntä.
Seminaarityö on vakuuttava ja kiinnostava kokonaisuus. Pääotsikko vastaa työn sisältöä ja herättää lukijan mielenkiinnon. Täsmällisesti nimetyt pää- ja alaluvut jäsentävät aiheen käsittelyä. Lukijalle annetut odotukset täyttyvät, eli kirjoittaja keskittyy lopussa vastaamaan siihen kysymykseen tai ongelmaan, jonka on johdantoon sanallistanut.
Referointi on luontevaa. Eri lähteistä saadusta tiedosta muodostuu sidosteinen, tyylillisesti ehyt kokonaisuus. Tekstiviitteet osoittavat aukottomasti tiedon alkuperän.
Kokonaisuus vastaa merkitsemistavoiltaan ja ulkoasultaan TAMKin raportointiohjetta. Kieli on täsmällistä, kuvaavaa ja lähes virheetöntä.