•   Globaali monikulttuurinen yhteiskunta 7S00EL82-3006 03.08.2021-31.12.2021  5 op  (21ASO) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa globaaliin monikulttuurisuuteen liittyvät keskeiset käsitteet ja teoriat sekä ymmärtää globaalin ja paikallisen merkityksen yhteiskunnassa. Opiskelija osaa tarkastella ja edistää yhdenvertaisuutta ja antirasistista toimintaa yhteiskunnassa sekä jäsentää yhdenvertaisuuteen ja rasismiin liittyviä teoreettisia näkökulmia. Opiskelija osaa edistää arvostavaa kohtaamista vuorovaikutuksessa ja kehittää asiantuntemustaan monikulttuurisessa työssä. Opiskelija osaa jäsentää erilaisia näkökulmia hyvinvointiin ja terveyteen suomalaisessa monikulttuurisessa yhteiskunnassa
    Opintojakson sisältö
    Opintojaksolla käsitellään teorioita ja näkökulmia, joilla globaali ja paikallinen liittyvät toisiinsa yhteiskunnassa ja minkälaisia yhdenvertaisuuden kysymyksiä tästä yhteydestä nousee. Opintojaksolla tarkastellaan erilaisia tapoja edistää yhdenvertaisuutta rakenteisiin vaikuttamalla ja kehittämällä arvostavaa kohtaamista vuorovaikutuksessa. Opintojaksolla käsitellään erilaisia teoreettisia lähestymistapoja kulttuurien väliseen kommunikaatioon monikulttuurisessa työssä ja työyhteisössä. Opintojaksolla tutustutaan hyvinvointiin ja terveyteen monikulttuurisessa yhteiskunnassa tutkimustiedon, ammattilaisten tiedon ja kokemusasiantuntijatiedon näkökulmista.
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä globaaliin monikulttuuriseen yhteiskuntaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.

    Hyvä

    Opiskelija jäsentää globaaliin ja monikulttuurisuuteen liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Opiskelija soveltaa, selittää ja vertailee hyvinvoinnin ja terveyden globaalia ja monikulttuurista kenttää ja syitä toisiinsa suomalaisessa yhteiskunnassa.

    Kiitettävä

    Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita globaalissa monikulttuurisessa yhteiskunnassa. Opiskelija yleistää ja analysoi globaalia monikulttuurista yhteiskuntaa tutkimuskohteena ja yhdistää monikulttuurisuuteen liittyvää tutkimusta ja ilmiöitä toisiinsa.


    Kirjallisuus

    Johanna Hiitola, Merja Anis, Kati Turtiainen ( toim.) Maahanmuutto, palvelut ja hyvinvointi. Kohtaamisissa kehittyviä käytäntöjä. Vastapaino 2018.
    Huttunen, Laura. Kotona, maanpaossa, matkalla. Kodin merkitykset maahanmuuttajien omaelämäkerroissa. Helsinki 2002.
    Shahram Khosravi. ”Laiton” matkaaja. Paperittomuus ja rajojen valta. Helsinki 2013.
    Mari Maasilta ja Kaarina Nikunen ( toim.) Pakolaisuus, tunteet ja media. Vastapaino 2018.
    Liisa Malkki. Kulttuuri, paikka ja muuttoliike. Vastapaino 2012.
    Riku Neuvonen ( toim. ) Vihapuhe Suomessa. Edita. Porvoo 2015.
    Tuomas Martikainen, Pasi Saukkonen ja Minna Säävälä ( toim.). Muuttajat. Kansainvälinen muuttoliike ja suomalainen yhteiskunta. 2013.
    Tuomas Martikainen ja Marja Tiilikainen ( toim.) Maahanmuuttajanaiset. Kotoutuminen, perhe ja työ. 2007.
    Seppo Paananen ( toim.) Maahanmuuttajien elämää Suomessa. Tilastokeskus 2005.
    Anna Rastas. Rasismi lasten ja nuorten arjessa. Transnationaalit juuret ja monikulttuuristuva Suomi. 2007.
    Marja Tiilikainen. Arjen islam. Somalinaisten elämää Suomessa. Tampere 2003.
    Yusuf M. Mubarak, Eva Nilsson ja Niklas Saxen. Suomen somalit. 2015.
    Pasi Saukkonen. Erilaisuuksien Suomi. Vähemmistö- ja kotoutumispolitiikan vaihtoehdot. 2013.
    Pasi Saukkonen. Politiikka monikulttuurisessa yhteiskunnassa. 2007.
    Lehtipuu, U. 2010. Kulttuuriälykäs bisnesviestijä Aasiassa ja Amerikassa. WSOY-pro.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Lähi-opetus:
    Osallistava luento-opetus
    Pienryhmätyöskentelyä ja oppimistehtävät
    Seminaari esitys
    Esseen kirjoittaminen

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Arvosana 0-5:
    Arvioinnin perusteena Essee 50 % ja seminaari 50%
    Arviointiasteikko 0-5

    Hyväksytty/Hylätty:
    - Ryhmätyö. Esitetään seminaarissa

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    03.08.2021 - 31.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    02.06.2021 - 14.09.2021

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    21ASO

    Opettaja(t)

    Nasrin Jinia

    Vastuuyksikkö

    Sosionomi

    Koulutusohjelma(t)

    Sosionomin tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    T&K osuus

    5 op

    Arviointiasteikko

    0-5

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Vierailijat tunneilla / opintokäynti

    KV yhteydet

    Ei ole

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    5 opintopistettä on 135 tuntia
    Lähiopetus: 15 tuntia
    Itsenäinen työskentely 120 tuntia

    Sisällön jaksotus

    Globaalin ja paikallisen yhteiskunnassa toisiinsa liittävät teoriat ja näkökulmat ja niistä esiin nousevat yhdenvertaisuuden kysymykset.

    Erilaiset tavat edistää yhdenvertaisuutta vaikuttamalla rakenteisiin ja kehittämällä arvostavaa kohtaamista vuorovaikutuksessa.

    Teoreettiset lähestymistavat kulttuurein väliseen kommunikaatioon monikulttuurisessa työssä ja työyhteisössä.

    Hyvinvointi ja terveys monikulttuurisessa yhteiskunnassa tutkimustiedon, ammattilaisten tiedon ja kokemusasiantuntijatiedon näkökulmista.

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Opiskelija ei osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä globaaliin monikulttuuriseen yhteiskuntaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.

    Tyydyttävä

    Opiskelija osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä globaaliin monikulttuuriseen yhteiskuntaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.

    Hyvä

    Opiskelija jäsentää globaaliin ja monikulttuurisuuteen liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Opiskelija soveltaa, selittää ja vertailee hyvinvoinnin ja terveyden globaalia ja monikulttuurista kenttää ja syitä toisiinsa suomalaisessa yhteiskunnassa.

    Kiitettävä

    Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita globaalissa monikulttuurisessa yhteiskunnassa. Opiskelija yleistää ja analysoi globaalia monikulttuurista yhteiskuntaa tutkimuskohteena ja yhdistää monikulttuurisuuteen liittyvää tutkimusta ja ilmiöitä toisiinsa.