•   Sosiaalialan ammatilliset työmenetelmät I 7S00EL50-3011 24.01.2022-13.05.2022  5 op  (22ASO) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    - tuntee dialogisen kohtaamisen prosessin ja keinoja sen edistämiseen prosessin eri vaiheissa
    - tuntee ohjaustyön keskeisiä teoreettisia perusteita
    - osaa suunnitella ja toteuttaa ohjaustyötä tavoitteellisesti dialogisuuden periaatteita soveltaen erilaisissa ohjaustilanteissa yksilöiden ja ryhmien kanssa
    - ymmärtää tiedonhallinnan ja kirjaamisen merkityksen asiakastyössä
    - saa käsityksen digitaalisten palveluiden mahdollisuuksista sosiaalialan työssä
    Opintojakson sisältö
    - tarinallisuus, reflektoiva kuuntelu
    - oma viestintä ja jämäkkyys
    - voimavara- ja ratkaisusuuntautunut työskentely
    - ryhmädynamiikan perusteet ohjaustyön näkökulmasta
    - kriisissä olevan asiakkaan kohtaaminen ja tukeminen
    - palveluohjauksellinen työote
    - varhainen puuttuminen
    - kirjaaminen
    - digitaaliset palvelut
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    - osaa tunnistaa ja määritellä peruskäsitteistön. Osaaminen on kuvailevaa ja toteavaa.

    Hyvä

    - jäsentää keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden välisiä suhteita

    - osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti

    - reflektoi omaa kokemustaan ja oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin

    Kiitettävä

    - ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita

    - yhdistää ja analysoi tietoa ammatilliseen kontekstiin

    - osoittaa oman ajattelunsa sekä sosiaalialan ammatillisen kentän perusteltua ja kehittävää osaamista

    Hyväksytty/Hylätty

    Hylätty (0)



    Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista ja/tai virheellistä. Suhde tietoon on lainaava.


    Vastuuhenkilön nimi

    Minna Putous

    Kirjallisuus

    -Mönkkönen K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.Tallinna. (HUOM! Tenttiin eivät tule luvut 7-8)
    - Näkki P., Sayed T. 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita Publishing (Oy)

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    - Luennot, alustukset
    - flipped learning
    - harjoitukset
    - videointi
    - yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
    - reflektointi
    - Kirjallisuuteen perehtyminen

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    - Läsnäolokerrat pakollisia (Hyväksytty/Hylätty)
    - Ryhmätentti (0-5)

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    24.01.2022 - 13.05.2022

    Ilmoittautumisaika

    01.12.2021 - 31.01.2022

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    22ASO

    Opettaja(t)

    Minna Putous, Kati Långsjö, Tuija Landström

    Vastuuyksikkö

    Sosionomi

    Koulutusohjelma(t)

    Sosionomin tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    T&K osuus

    2 op

    Virtuaaliosuus

    1 op

    Arviointiasteikko

    0-5

    Tenttien ajankohdat

    4.4. klo 8-21 Ryhmätentti moodlessa
    11.5. klo 08.15 - 09.00 Tenttipalaute (kaikki)
    (Tapahtuu etänä: ne jotka eivät pääse paikalle, katsovat tämän videona myöhemmin)

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    135 tuntia
    Lähiopetuskerrat = 26 tuntia
    Ennakkotehtävät (flipped learning) = 14h
    Tenttikirjallisuus = 95 tuntia

    Sisällön jaksotus

    24.1. klo 9.00-12.00 Kaikki: Opintojakson aloitusinfo (Minna Putous, Tuija Landström, Kati Långsjö) + Asiakastyö sosiaalialan kontekstissa (Kati Långsjö)

    27.1. klo 9-12 Ryhmä1 Validoiva kohtaaminen (Tuija)
    27.1. klo 9-12 Ryhmä2 Yhteistyösuhteen luominen, aktiivinen kuuntelu (Minna)
    27.1. klo 13-16 Ryhmä2 Validoiva kohtaaminen (Tuija)
    27.1. klo 13-16 Ryhmä1 Yhteistyösuhteen luominen, aktiivinen kuuntelu (Minna)

    8.3. klo 13-16 R1 Voimavarasuuntautunut ja motivoiva työskentely, VAHTI (Minna)
    8.3. klo 13-16 R2 Palveluohjauksellinen työote, case-työskentely (Kati)
    10.3. klo 13-16 R2 Voimavarasuuntautunut ja motivoiva työskentely, VAHTI (Minna)
    10.3. klo 13-16 R1 Palveluohjauksellinen työote, case-työskentely (Kati)

    4.4. klo 8-12 Ryhmätentti

    6.4. klo 13-14.20 R2 Oma hyvinvointi (Minna) R1 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta (Tuija)
    6.4. klo 14.40-16.00 R1 Oma hyvinvointi ja R2 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta (Tuija)

    7.4. klo 9-12 R1 Kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen (Tuija)
    7.4. klo 9-12 R2 Huolen puheeksi ottaminen ja varhainen puuttuminen, case-työskentely (Kati)
    7.4. klo 13-16 R2 Kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen (Tuija)
    7.4. klo 13-16 R1 Huolen puheeksi ottaminen ja varhainen puuttuminen, case-työskentely (Kati)

    11.5. klo 08.15 - 09.00 Tenttipalaute (kaikki)

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    TAMKin yhteinen arviointikehikko löytyy tabulasivuilta