•   Sosiaalialan ammatilliset työmenetelmät I 7S00EL50-3007 01.08.2020-31.12.2020  5 op  (20AVOSOP) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    - tuntee dialogisen kohtaamisen prosessin ja keinoja sen edistämiseen prosessin eri vaiheissa
    - tuntee ohjaustyön keskeisiä teoreettisia perusteita
    - osaa suunnitella ja toteuttaa ohjaustyötä tavoitteellisesti dialogisuuden periaatteita soveltaen erilaisissa ohjaustilanteissa yksilöiden ja ryhmien kanssa
    - ymmärtää tiedonhallinnan ja kirjaamisen merkityksen asiakastyössä
    - saa käsityksen digitaalisten palveluiden mahdollisuuksista sosiaalialan työssä
    Opintojakson sisältö
    - tarinallisuus, reflektoiva kuuntelu
    - oma viestintä ja jämäkkyys
    - voimavara- ja ratkaisusuuntautunut työskentely
    - ryhmädynamiikan perusteet ohjaustyön näkökulmasta
    - kriisissä olevan asiakkaan kohtaaminen ja tukeminen
    - palveluohjauksellinen työote
    - varhainen puuttuminen
    - kirjaaminen
    - digitaaliset palvelut
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    - osaa tunnistaa ja määritellä peruskäsitteistön. Osaaminen on kuvailevaa ja toteavaa.

    Hyvä

    - jäsentää keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden välisiä suhteita

    - osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti

    - reflektoi omaa kokemustaan ja oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin

    Kiitettävä

    - ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita

    - yhdistää ja analysoi tietoa ammatilliseen kontekstiin

    - osoittaa oman ajattelunsa sekä sosiaalialan ammatillisen kentän perusteltua ja kehittävää osaamista

    Hyväksytty/Hylätty

    Hylätty (0)



    Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista ja/tai virheellistä. Suhde tietoon on lainaava.


    Kirjallisuus

    -Mönkkönen K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus. Tallinna. (HUOM! tenttiin eivät tule luvut 7-8)
    -Näkki P., Sayed T. 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita Publishing Oy

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    -luennot, alustukset ja etätyöskentely
    -flipped learning, ennakkotehtävät
    -harjoitukset
    -yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
    -reflektointi
    -kirjallisuuteen perehtyminen

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    -Läsnäolokerrat ovat pakollisia ja poissaolot ovat korvattava
    -Tentti (0-5)

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    01.08.2020 - 31.12.2020

    Ilmoittautumisaika

    02.07.2020 - 30.08.2020

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    20AVOSOP

    Opettaja(t)

    Minna Putous, Anniina Vauhkonen, Tuija Landström

    Vastuuyksikkö

    Sosionomi

    Koulutusohjelma(t)

    Avoin ammattikorkeakoulu

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Tenttien ajankohdat

    Ma 16.11. Tentti
    Ti 1.12. klo 19.15-20 tenttipalaute (Tuija)

    Ma 8.12. uusintatentti

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    5 op = 135 tuntia

    Opetuskerrat + tentti 36 tuntia
    Ennakkotehtävät ja harjoitukset 20 tuntia
    Tenttikirjallisuuden opiskelu 79 tuntia

    Sisällön jaksotus

    Ma 19.10 Aloitusinfo ja asiakastyö sosiaalialan kontekstissa (Tuija, etä)
    Ti 20.10. Palveluohjauksellinen työote ja varhainen puuttuminen (Tuija, etä)
    Ke 21.10. Ryhmädynamiikan perusteet ryhmänohjauksen näkökulmasta (Anniina, etä)
    To 22.10. Validoiva työote (Anniina, etä)
    Ma 26.10 Ammatillinen vuorovaikutus, yhteistyösuhteen luominen (Anniina, lähi)
    Ke 28.10. Voimavarasuuntautunut lähestymistapa (Anniina, lähi)
    To 29.10. Kriisissä olevan asiakkaan kohtaaminen (Anniina, lähi)
    Ti 3.11. Digitalisaatio (Tuija, etä)
    Ke 11.11. Minä viestintä ja oma hyvinvointi (Anniina, etä)
    Ma 16.11. Tentti (verkkotentti Moodlessa)
    Ti 1.12. klo 19.15-20 tenttipalaute (Tuija)

    Ma 14.12. uusintatentti

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Yleinen arviointikehikko löytyy moodlesta