Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Piia Roos
Kasvatus:
Paalasmaa, J. Maailman parhaat kasvatusajatukset. LUKUPIIRI-kirja
Oppimispäiväkirjan tukena yksi seuraavista:
- Salmela-Aro, K. 2018. Oppiminen ja motivaatio.
- Halinen, I., Hotulainen, R., Kauppinen, E., Nilivaara, P., Raami, A. & Vainikainen, M-P. 2016. Ajattelutaidot ja oppiminen.
- Ahtola, A. 2016. Psyykkinen hyvinvointi ja oppiminen.
- Huotilainen, M. 2019. Näin aivot oppivat.
- Savolainen, H., Vilkko, R. & Vähäkylä, L. (toim.) 2017. Oppimisen tulevaisuus.
- Helenius, A. & Lummelahti, L. 2017. Varhaiskasvatus -perusteita
- Ahonen, L. & Roos, P. 2021. Untuvikot -alle 3-vuotiaiden pedagogiikka.
Erityispedagogiikka:
oppimistehtävän aihepiiriin linkittyvä kirjallisuus
Lähiopetus: luennot, ryhmätyöt
Itsenäinen työskentely: oppimispäiväkirja, ryhmätehtä
Kasvatus:
Lukupiiri, haastattelu ja elämänjana hyväksytty/hylätty - huom. hyväksytyn raja H3
Oppimispäiväkirja arvioidaan 1-5 (tehtävänannon noudattaminen, aiheen rajaaminen / perusteleminen, työn selkeä rakenne, lähdekirjallisuuden monipuolinen käyttö, teorian peilaaminen käytäntöön / omakohtaisiin kokemuksiin, pohdinta / reflektio)
Erityispedagogiikka: oppimistehtävä arvioidaan 1-5. Pääpaino arvioinnissa on kirjallisessa osuudessa (tehtävänannon noudattaminen, aiheen rajaaminen, lähdekirjallisuuden monipuolinen käyttö, teorian peilaaminen käytäntöön / omakohtaisiin kokemuksiin, pohdinta / reflektio). Ansiokas suullinen esitys nostaa arvosanaa ja huonosti valmisteltu suullinen esitys puolestaan laskee sitä.
Suomi
01.01.2022 - 31.03.2022
01.12.2021 - 16.01.2022
5 op
21ASO
Piia Roos
Sosionomi
Sosionomin tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Kasvatus / vaihtoehtoinen suoritustapa konktaktiopetukselle
26.1. ei ole
27.1. oppimistehtävän tekeminen (oppimiskäsitykset)
24.2. oppimistehtävä (elämäjana)
25.3. ei ole
Erityispedagogiikka
laajennettu / kaksiosainen oppimistehtävä + tehtävän esittäminen ja muiden esityksiin osallistuminen (25.3.2022)
ei tenttiä
kasvatus
opetus 18t, itsenäinen 63t
erityiskasvatus
opetus 22t, itsenäinen 32t
kasvatus ajalla tammi-maaliskuu 2022
erityiskasvatus ajalla helmi-maaliskuu 2022