•   Sosionomin osaaminen kasvatuksessa ja erityiskasvatuksessa 7S00EL46-3011 01.01.2022-31.03.2022  5 op  (21ASO) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    - osaa nimetä keskeiset tekijät, jotka vaikuttavat yksilön kasvuun ja oppimiseen
    - osaa kuvata kasvatustieteen keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja teoriat
    - hahmottaa ajattelun, tahdon, motivaation ja tunteiden merkityksen oppimisessa ja osaa
    soveltaa tätä tietoa kasvun ja oppimisen tukemiseen
    - tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa kasvattajana ja kehittää kasvatustietoisuuttaan
    - osaa määritellä erityiskasvatuksen arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-,yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
    - osaa selittää erityisen tuen tarpeita, arviointitapoja, tukitoimia sekä ekokulttuurisen ja moniammatillisen erityiskasvatuksen periaatteita
    - osaa jäsentää erityiskasvatuksen periaatteita, ilmiöitä, tukitoimia ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa
    Opintojakson sisältö
    Kasvatus:
    - kasvatustietoisuus ja – tieto käsitteinä ja ilmiöinä
    - minä kasvattajana
    - kasvatus ja auktoriteetti
    - erilaiset oppimiskäsitykset,
    - oppimisen vaikuttavat motivaatio- ja uskomustekijät sekä oppimisen tukeminen
    Erityiskasvatus:
    - erityiskasvatuksen lähestymistavat ja peruskäsitteet sekä ihmiskäsitys, ihmisarvo, itsemääräämisoikeus,
    osallisuus, segregaatio, integraatio, inkluusio
    - sosioemotionaaliset vaikeudet, neuropsykiatriset häiriöt, kielihäiriöt, oppimisvaikeudet, tukevat ja korvaavat
    kommunikointimenetelmät, itsetunnon tukeminen, vertaistuki, ekokulttuurisuus, erityiskasvatuksen
    moniammatillinen verkostotyö
    Oma toteutus varhaiskasvatuksen erityskasvatuksesta, jossa sisältö keskittyy varhaiskasvatukseen ja päivähoidon toimintaympäristöön. Keskeistä on lapsen kehityksen ja oppimisen tuki, sekä tuen tarpeen tunnistaminen ja tarkoituksen mukaisen tuen järjestäminen. Varhaiskasvatuksen erityiskasvatuksessa painottuu lapsen kehityksen ja oppimisen tukeen liittyvä osaaminen.
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

    Hyvä

    Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

    Kiitettävä

    Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

    Hyväksytty/Hylätty

    Hylätty

    Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.

    Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.


    Vastuuhenkilön nimi

    Piia Roos

    Kirjallisuus

    Kasvatus:
    Paalasmaa, J. Maailman parhaat kasvatusajatukset. LUKUPIIRI-kirja

    Oppimispäiväkirjan tukena yksi seuraavista:
    - Salmela-Aro, K. 2018. Oppiminen ja motivaatio.
    - Halinen, I., Hotulainen, R., Kauppinen, E., Nilivaara, P., Raami, A. & Vainikainen, M-P. 2016. Ajattelutaidot ja oppiminen.
    - Ahtola, A. 2016. Psyykkinen hyvinvointi ja oppiminen.
    - Huotilainen, M. 2019. Näin aivot oppivat.
    - Savolainen, H., Vilkko, R. & Vähäkylä, L. (toim.) 2017. Oppimisen tulevaisuus.
    - Helenius, A. & Lummelahti, L. 2017. Varhaiskasvatus -perusteita
    - Ahonen, L. & Roos, P. 2021. Untuvikot -alle 3-vuotiaiden pedagogiikka.


    Erityispedagogiikka:
    oppimistehtävän aihepiiriin linkittyvä kirjallisuus

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Lähiopetus: luennot, ryhmätyöt
    Itsenäinen työskentely: oppimispäiväkirja, ryhmätehtä

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Kasvatus:
    Lukupiiri, haastattelu ja elämänjana hyväksytty/hylätty - huom. hyväksytyn raja H3

    Oppimispäiväkirja arvioidaan 1-5 (tehtävänannon noudattaminen, aiheen rajaaminen / perusteleminen, työn selkeä rakenne, lähdekirjallisuuden monipuolinen käyttö, teorian peilaaminen käytäntöön / omakohtaisiin kokemuksiin, pohdinta / reflektio)

    Erityispedagogiikka: oppimistehtävä arvioidaan 1-5. Pääpaino arvioinnissa on kirjallisessa osuudessa (tehtävänannon noudattaminen, aiheen rajaaminen, lähdekirjallisuuden monipuolinen käyttö, teorian peilaaminen käytäntöön / omakohtaisiin kokemuksiin, pohdinta / reflektio). Ansiokas suullinen esitys nostaa arvosanaa ja huonosti valmisteltu suullinen esitys puolestaan laskee sitä.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    01.01.2022 - 31.03.2022

    Ilmoittautumisaika

    01.12.2021 - 16.01.2022

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    21ASO

    Opettaja(t)

    Piia Roos

    Vastuuyksikkö

    Sosionomi

    Koulutusohjelma(t)

    Sosionomin tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    Kasvatus / vaihtoehtoinen suoritustapa konktaktiopetukselle
    26.1. ei ole
    27.1. oppimistehtävän tekeminen (oppimiskäsitykset)
    24.2. oppimistehtävä (elämäjana)
    25.3. ei ole

    Erityispedagogiikka
    laajennettu / kaksiosainen oppimistehtävä + tehtävän esittäminen ja muiden esityksiin osallistuminen (25.3.2022)

    Tenttien ajankohdat

    ei tenttiä

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    kasvatus
    opetus 18t, itsenäinen 63t
    erityiskasvatus
    opetus 22t, itsenäinen 32t

    Sisällön jaksotus

    kasvatus ajalla tammi-maaliskuu 2022
    erityiskasvatus ajalla helmi-maaliskuu 2022