•   Sosiaalityö ja sosiaalinen kuntoutus 7S00EL38-3005 01.08.2021-31.12.2021  7 op  (20SO) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    Tietää sosiaalityön yhteiskunnallisen tehtävän
    Tietää sosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen peruslähtökohdat lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
    Tunnistaa sosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen omana asiantuntijuusalueenaan
    Tietää sosiaalityön työorientaatiot lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
    Tiedonhallinta ja rakenteellinen kirjaaminen
    Tietää työskentelyn ja järjestelmän perusteet lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
    Osaa määritellä arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sosionomin eri toimintakentillä
    Tiedostaa omat asenteensa ja kehittää ammatillista suhtautumista asiakastyössä ja moniammatillisissa ryhmissä
    Opintojakson sisältö
    - Sosiaaliset ongelmat elämäntilanteena ja sosiaalityön lähtökohtina
    - Köyhyys, huono-osaisuus, marginalisaatio, syrjäytyminen lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
    - Sosiaalinen kuntoutus lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
    - Liittäminen ja kontrolli, kumppanuus, huolenpito ja vuorovaikutus asiakassuhteessa
    - Ennaltaehkäisy, varhainen tuki, korjaava ja kuntouttava sosiaalityö, yhteisösosiaalityö ja rakenteellinen sosiaalityö
    Lastensuojelu:
    - lastensuojelua koskeva lainsäädäntö ja kansainväliset sopimukset
    - Lastensuojelun asiakasprosessit ennaltaehkäisystä jälkihuoltoon
    Mielenterveys- ja päihdetyö:
    - Erilaiset päihteet ja mielenterveyshäiriöt
    - Päihderiippuvuuksiin ja mielenterveyshäiriöihin liittyvät ilmiöt
    - Toipumisorientaatio
    - Päihde- ja mielenterveysongelmiin liittyvistä asenteista tietoiseksi tuleminen
    - Sosiaalinen päihde- ja mielenterveystyö
    Vammaistyö:
    - Vammaisuuden erilaiset mallit
    - Inkluusio ja esteettömyys
    - Vammaisuuden kohtaaminen
    - Sosiaalinen vammaistyö
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

    Hyvä

    Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

    Kiitettävä

    Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

    Hyväksytty/Hylätty

    Hylätty

    Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.

    Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.


    Vastuuhenkilön nimi

    Kati Långsjö

    Kirjallisuus

    ks. Moodle

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Luennot, oppimistehtävät, asiantuntijahaastattelut

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    1) Kirjatentti Moodlessa: Juhila, Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina, arviointi 1-5.
    2) Sosiaalisen asiantuntijan haastattelu, puretaan ja arvioidaan kontaktiopetuksessa hyv/hyl
    3) Loppuraportti, arviointi 1-5.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    01.08.2021 - 31.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    20.05.2021 - 01.09.2021

    Opintopisteet

    7 op

    Ryhmä(t)

    20SO

    Opettaja(t)

    Riikka Koivula, Kati Långsjö

    Vastuuyksikkö

    Sosionomi

    Koulutusohjelma(t)

    Sosionomin tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    T&K osuus

    2 op

    Virtuaaliosuus

    2 op

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    Kenttätehtävä on mahdollisesti korvattavissa syksyllä toteutettavalla yhden päivän mittaisella kenttätutustumismatkalla Hämeenlinnaan. Matkan toteutuminen ja ajankohta varmistuvat syksyllä.

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Asiantuntijahaastattelu ja erilaisiin sosiaalityön kenttiin liittyvät välitehtävät

    Tenttien ajankohdat

    Moodletentti, sovitaan opiskelijoiden kanssa.

    KV yhteydet

    Ei ole.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Luennot 58 h
    Käynnit/haastattelutilanteet 27 h
    Oppimistehtävä 50 h
    Kirjatentti 54 h

    Sisällön jaksotus

    7.9. klo 9-12. Orientaatio, kenttien esittelyt ja sosiaalinen kuntoutus ryhmät yhdessä verkossa
    8.9 klo 9-12 (AB) ja 13-16 (CD) sosiaaliset ongelmat
    9.9 klo 9-12 (CD) ja 13-16 (AB) sosiaalityö ja sosiaalinen kuntoutus, toipumisorientaatio
    14.9. klo 9-12 (AB) ja 13-16 (CD)sosiaaliset ongelmat välitehtävä
    13.9. klo 9-12 aikuissosiaalityö koko ryhmä verkossa
    13.9. 13-16 lastensuojelu koko ryhmä verkossa
    21.9.(AB) klo 9-12 sosiaalityö ja sosiaalinen kuntoutus välitehtävän purku, kirjaaminen
    22.9. (CD) klo 9-12 sosiaalityö ja sosiaalinen kuntoutus välitehtävän purku, kirjaaminen
    23.9. klo 9-12 vammaistyö koko ryhmä verkossa
    30.9 klo 9-12 (AB) ja 13-16 (CD) mielenterveystyö
    klo 9.12 (CD) ja 13-16 (AB) päihdetyö
    4.10 9-12 (B) 13-16 (A) lastensuojelun ja aikuissosiaalityön kenttään tutustumisen purut
    5.10 9-12 (D) 13-16 (C) lastensuojelun ja aikuissosiaalityön kenttään tutustumisen purut 12.10 klo 9-12 (D) mielenterveys ja vammaistyön kenttään tutustumisen purut
    klo 13-16 (A) mielenterveys ja vammaistyön kenttään tutustumisen purut
    14.10 klo 9-12 (C) mielenterveys ja vammaistyön kenttään tutustumisen purut
    klo 13-16 (B) mielenterveys ja vammaistyön kenttään tutustumisen purut
    15.10 klo 9-10.30 C, klo 10.30-12 D klo 12-14.30 A 14.30-16 B päihdetyön purku

    Viikolla 43 itsenäistä kaikilla ryhmillä 4 h

    5.11 9-16 seminaari raporttien esittely ryhmät yhdessä verkossa

    58h kontaktiopetusta

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
    Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

    Tyydyttävä

    Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

    Hyvä

    Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

    Kiitettävä

    Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.