Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsitteet ja toimintatavat.
Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-alaisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään.
Kykenee luomaan kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta kriittisesti.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ei ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä.
Tenttimateriaali:
Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka
Teoksesta Nivala & Ryynänen Sosiaalipedagogiikka paneudu seuraaviin osiin:
Johdanto s. 13-30, Luvut 3-6 s. 89-235 , Lopuksi: Ovet ja ikkunat auki 329-342/ Jaana
Freire, Paulo : Sorrettujen pedagogiikka/ Juha ottaa vastaan
Lähiopetuksen materiaalit. Moodle.
Luennot, dialogiset ryhmät,ryhmätyöt, tentit
1. Kirjatentti 1: 0-5
2. Kirjatentti 2: 0-5
3. Vlog. Hyv/Hyl
Suomi
06.04.2022 - 11.05.2022
02.12.2021 - 04.05.2022
5 op
22ASO
Juha Santala, Jaana Kokkinen
Lähiopetustunneista ei korvaavia
Sosionomi
Sosionomin tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Ei valinnaisia suoritustapoja
Kaksi kirjatenttiä Examissa :
Nivala&Ryynänen Sosiaalipedagogiikka https://exam.tamk.fi/enroll/exam/101077?code=7S00EL36-3012'. viim. 17.5 tentittävä,
ja
Freire Sorrettujen pedagogiikka viim. 07.12.2022 https://exam.tamk.fi/enroll/exam/100995?code=7S00EL36-3012
Opiskelija varaa ajan tenttiterraarioon.
Suositellaan, että ensin tentitään Sosiaalipedagogiikka, ja tämän jälkeen Sorrettujen pedagogiikka.
Kurssiarvosanan korotus tutkintosäännön mukaan. Ei osakorotuksia (ks. tutkintosääntö).
Jos opiskelija saa hylätyn arvioinnin tai ei osallistu kuulusteluun, hänellä on kaksi uusintasuorituskertaa. Ellei opiskelija pysty osoittamaan perusteltua syytä poissaoloonsa kuulustelusta tai uusinnasta, poissaolo katsotaan hylätyksi suoritukseksi.
5 op 5x 27h=135h
Kontaktiopetus 20h
Itsenäinen opiskelu ja tentit 115h
Lähiopetus:
06.04.2022 09.00 - 12.00 Orientaatio, toteutussuunnitelma, /Juha ja Jaana, Jaana Kokkinen Johdatus sosiaalipedagogiikkaan
08.04.2022 09.00 - 12.00 Sosiaalipedagoginen työorientaatio - pedagoginen suhde, dialogi Jaana;
09.05.2022 9-12 R2 Jaana Yhteisö ja osallisuus /R1 Juha: Miten Freireä luetaan?
09.05.2022 13.00 - 16.00 R1 Jaana Yhteisö ja osallisuus /R2Juha: Miten Freireä luetaan?
11.05.2022 13.00 - 16.00 Päätösseminaari: klo 13.Sosiaalipedagogiikka käytännössä, klo 14. palaute, klo 14.30 alumni (https://tuni.zoom.us/j/61735950430?pwd=emNsK1ZEd25WMFpNMUpGQzVoZ1JaQT09 )
Halutessaan voi osallistua 21 so:n tarjontaan. 7S00EL36-3011 Sosiaalipedagogiikka työorientaationa Esim:
16.5 klo 9- 16 Yhteisösosiaalityö
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava
Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää sosiaalityön osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen