•   Minä ja sinä matkalla sosionomiksi 7S00EL24-3010 01.01.2022-31.12.2022  4 op  (22ASO) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - osaa analysoida omaa identiteettiään yleisesti ja suhteessa sosiaalialan arvoihin, eettisiin periaatteisiin ja työhön
    - osaa analysoida omia lähtökohtiaan ja aktiivisuuttaan itseohjautuvana toimijana ja oppijana
    - osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
    - osaa toimia ja analysoida itseään ryhmän jäsenenä ja asiakkaiden kohtaajana.
    Opintojakson sisältö
    - Oma elämänhistoria, minäkuva ja identiteetti, ammatillinen kasvu, sosiaalialan kompetenssit, sosiaalityön arvot, etiikka ja ihmiskäsitys
    - Itseohjautuva oppija, sosiokonstruktivistinen oppiminen, aktiivinen toimijuus, itsensä hyväksyminen, sisäinen motivaatio
    - Itsearviointi- ja reflektiotaidot, toisten näkemysten kuunteleminen, arvostaminen ja huomioiminen osana omaa ajattelua, palautteen vastaanottaminen ja antaminen
    - Yhteistoiminnallisuus, ryhmädynamiikka, vuorovaikutustaidot ihmisen ja asiakkaan kohtaamisessa
    Arviointikriteerit
    Hyväksytty/Hylätty

    Hylätty:



    Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen osalta yleisellä ja kuvailevalla tasolla



    Hyväksytty:



    Opiskelija reflektoi kasvuaan ja osaamistaan opintojakson sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen


    Vastuuhenkilön nimi

    Juha Santala

    Kirjallisuus

    AMMATILLISEN KASVUN TEEMAT
    OMA IDENTITEETTI
    Kuka minä olen, ennen oppimista on tehtävä omat käsitykset näkyviksi - kehitymme lähtökohtamme tuntevasta näkemykselliseksi ja vahvan oman asenteen omaavaksi. On tunnettava hyväksyttävä itsensä, vahvuutensa ja heikkoutensa sekä elämäntarinansa, jotta voi kohdata asiakkaan ja hänen elämänsä.
    REFLEKTIIVISYYS
    Oppimisen, ammatillisen kasvun ja työssä kehittymisen sekä laadukkaan asiakastyön edellytys on kyky analysoida ja tarkastella kriittisesti asioita eri tasoilla - kehitymme itsereflektion taidoista yhteiskuntatason kriittiseen ja vapauttavaan asenteeseen...
    ITSEOHJAUTUVUUS
    Itseohjautuva oppija tuntee itsensä ja omaa monia kasvuun sekä ammatillisuuteen liittyviä perusominaisuuksia ja taitoja - kehitymme ohjatuista toimijoista itseohjautuviksi yksilöiksi. Esim. Millainen oppija olen, olenko aktiivinen, tunnenko itseni ja mikä motivoi minua sisäisesti tähän vaativaan ammattiin?
    VUOROVAIKUTUS
    Sosionomin vahvin ja keskeisin osaamisalue sekä asiakastyön ydin - kehitymme ryhmän jäsenestä verkostotyön tekijäksi. Esim. Millainen olen omassa opiskelijaryhmässäni ja opiskelijayhteisösä?
    AMMATTIETIIKKA
    Sosiaalialan työn perusta ja lähtökohta - kehitymme oman eettisyyden tiedostamisesta eettisyyden edistämiseen ja eettisten epäkohtien korjaamiseen yhteiskunnallisesti...
    SOSIONOMIN AMMATTI-IDENTITEETTI
    Arvioimme vähitellen ja yksilöllisesti etenevää kasvuamme sosiaalialan ammattilaiseksi eli sosionomiksi - kehitymme sosionomi yksilöstä sosionomi kehittäjiksi ja vaikuttajiksi.
    Kuka minä olen, ennen oppimista on tehtävä omat käsitykset näkyviksi - kehitymme lähtökohtamme tuntevasta näkemykselliseksi ja vahvan oman asenteen omaavaksi. On tunnettava hyväksyttävä itsensä, vahvuutensa ja heikkoutensa sekä elämäntarinansa, jotta voi kohdata asiakkaan ja hänen elämänsä.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Keskustelu/dialogi
    Päiväkirjasta portfolioksi prosessi
    Valokuvatyöskentely
    Kotiryhmät

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Kokonaisuuden hyväksytysti suorittaminen vaatii
    a)osallistumista tunneille,
    b) ammatillisen kasvun portfolion tekemistä ja portfolion esittämisen joulukuussa 2021.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    01.01.2022 - 31.12.2022

    Ilmoittautumisaika

    01.12.2021 - 31.01.2022

    Opintopisteet

    4 op

    Ryhmä(t)

    22ASO

    Opettaja(t)

    Minna Putous, Juha Santala

    Vastuuyksikkö

    Sosionomi

    Koulutusohjelma(t)

    Sosionomin tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/hylätty

    Valinnaiset suoritustavat

    Ei ole

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    9 x 3 h = 27 Lähiopetus
    Itasenäinen = 53 tuntia

    Arviointikriteerit
    Hyväksytty/Hylätty

    Kokonaisuuden hyväksytysti suorittaminen vaatii osallistumista tunneille ja ammatillisen kasvun portfolion tekemistä ja portfolion esittämisen joulukuussa 2021.