•   Minä ja sinä matkalla sosionomiksi 7S00EL24-3006 01.08.2020-31.12.2020  4 op  (20AVOSOP) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - osaa analysoida omaa identiteettiään yleisesti ja suhteessa sosiaalialan arvoihin, eettisiin periaatteisiin ja työhön
    - osaa analysoida omia lähtökohtiaan ja aktiivisuuttaan itseohjautuvana toimijana ja oppijana
    - osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
    - osaa toimia ja analysoida itseään ryhmän jäsenenä ja asiakkaiden kohtaajana.
    Opintojakson sisältö
    - Oma elämänhistoria, minäkuva ja identiteetti, ammatillinen kasvu, sosiaalialan kompetenssit, sosiaalityön arvot, etiikka ja ihmiskäsitys
    - Itseohjautuva oppija, sosiokonstruktivistinen oppiminen, aktiivinen toimijuus, itsensä hyväksyminen, sisäinen motivaatio
    - Itsearviointi- ja reflektiotaidot, toisten näkemysten kuunteleminen, arvostaminen ja huomioiminen osana omaa ajattelua, palautteen vastaanottaminen ja antaminen
    - Yhteistoiminnallisuus, ryhmädynamiikka, vuorovaikutustaidot ihmisen ja asiakkaan kohtaamisessa
    Arviointikriteerit
    Hyväksytty/Hylätty

    Hylätty:



    Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen osalta yleisellä ja kuvailevalla tasolla



    Hyväksytty:



    Opiskelija reflektoi kasvuaan ja osaamistaan opintojakson sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen


    Kirjallisuus

    PORTFOLIO-ORIENTAATIONA JA JOHDATUKSENA AMMATILLISEN KASVUN PROSESSIIN:
    Heikkinen, M. 2009. Portfolio ammatillisen kasvun tukena. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) Sosionomilta eivät hommat lopu. Ammattikäytäntöjen kehittäminen haasteena sosionomi (AMK)-tukinnoissa. Kemi-Tornion AMK. Raportteja ja tutkimuksia 1/2009, 95-109.

    Muu kirjallisuus opintojakson aikana, jonka lisäksi opiskelija voi käyttää itse opintojaksoon sopivaa kirjallisuutta.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    - pienryhmätyöskentely
    - yhteistoiminnallinen oppiminen
    - prosessipäiväkirjatyöskentely
    - portfoliotyöskentely

    Opintojakso perustuu sosiaalialan opetussuunnitelman mukaiseen OSALLISTAVAAN ja DIALOGISEEN pedagogiikkaan. Tämä tarkoittaa konkreettisesti opiskelijoiden jatkuvaa kuuntelemista, kasvavaa osallisuutta oppimisprosessin eri vaiheisiin sekä opiskelijoiden ja opettajien yhteistoiminnallista toimintatapaa. Opetuksessa korostetaan myös kokemusperäistä oppimista, jossa opiskelijoiden ja opettajien kokemukset sekä niiden työstäminen toimivat ammatillisen kasvun perustana.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Opintojakson arvionti perustuu koko vuoden ammatillisen kasvun kokoavan portfolion arviointiin.
    Tarkemmat portfolion ohjeet ja hyväksytyn sisällön vaatimukset löytyvät opintojakson Moodle - sivulta.

    Hyväksytty portfolio sisältää kuitenkin vähintään arviointikriteerin 3-4 tason - ks. alempaa kriteerit. Itse sisällön lisäksi keskeisessä roolissa on sen esittäminen ja vertaispalautteen antaminen toukokuussa 2021.

    Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää lisäksi hyvin tärkeää ja aktiivista sekä PAKOLLISTA osallistumista ja läsnäoloa opetuskerroilla. Myös sähköisen opintojaksopalautteen antaminen toukokuussa 2021 on edellytys merkinnän saamiselle.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    01.08.2020 - 31.12.2020

    Ilmoittautumisaika

    02.07.2020 - 30.08.2020

    Opintopisteet

    4 op

    Ryhmä(t)

    20AVOSOP

    Opettaja(t)

    Minna Nurminen

    Vastuuyksikkö

    Sosionomi

    Koulutusohjelma(t)

    Avoin ammattikorkeakoulu

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/hylätty

    Valinnaiset suoritustavat

    Opintojakso on yksilö- mutta myös ryhmäprosessi, jonka vuoksi valinnaisia suoritustapoja ei ole.

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Työelämässä olevan sosionomin työhön tutustuminen ja haastattelu.
    Opintojakso liittyy kaikkiin vuoden opintojaksoihin, jolloin 1. vuoden osalta ammatillisen kasvun teemoja tarkastellaan suhteessa syksyn Iköihmisten toimintatakyky ja kevään harjoitteluun.

    Tenttien ajankohdat

    Keväällä 2021 portfolioiden esittely.

    Sisällön jaksotus

    OPINTOJAKSON LÄPÄISEVÄT AMMATILLISEN KASVUN TEEMAT:

    Oma identiteetti
    Sosionomin ammatti-identiteetti
    Reflektiivisyys
    Itseohjautuvuus
    Vuorovaikutus
    Ammattietiikka

    Arviointikriteerit
    Hyväksytty/Hylätty

    Hyväksytty suoritus vaatii :
    - Osallistuminen opintojakson lähiopetukseen
    - Annettujen tehtävien suorittaminen
    - Portfolion tekeminen ja esittäminen.