•   Svenska inom det sociala området, skriftlig 7S00EL22-3006 03.01.2022-31.07.2022  1 op  (19SO) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija:
    - osaa viestiä kirjallisesti ruotsin kielellä käyttämällä sosiaalialan keskeisiä termejä ja fraaseja
    - ymmärtää ja osaa hyödyntää oman alansa ammatillisia artikkeleita ruotsinkielisissä julkaisuissa
    - osaa kirjata ylös asiakkaan tilanteeseen liittyvät keskeiset asiat
    - pystyy ylläpitämään, kehittämään ja arvioimaan omaa kielitaitoaan ja kielen oppimistaitojaan osana omaa ammattiosaamistaan
    - saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen kirjallisen taidon
    Esitietovaatimukset
    Toisen kotimaisen kielen (ruotsin) lähtötasoksi edellytetään ylioppilastutkinnon hyväksytty suoritus (lukion B-kielen oppimäärä) tai sitä vastaavat tiedot. Lähtötaso vastaa Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.
    Opintojakson sisältö
    - Keskeinen sosiaalialan terminologia
    - Autenttiset oman ammattialan tekstit
    - Sosiaalialalle tyypillisten viestintätilanteiden harjoittelu
    - Sosionomien työtehtävät ja asiakasryhmät
    - Koulutuksesta ja työkokemuksesta kertominen
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista.

    - Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.

    - Opiskelija osaa käyttää sosiaali- ja terveysalan perussanastoa.

    - Opiskelija osaa käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.

    Hyvä

    Opiskelija osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja.

    - Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.

    - Opiskelija osaa käyttää ja ymmärtää keskeistä sosiaali- ja terveysalan sanastoa ja käsitteistöä.

    - Opiskelija osaa käyttää kielioppirakenteita pääsääntöisesti oikein.

    Kiitettävä

    Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja.

    - Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.

    - Opiskelija osaa käyttää ja ymmärtää vaativaakin sosiaali- ja terveysalan sanastoa ja käsitteistöä.

    - Opiskelija osaa käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi.


    Vastuuhenkilön nimi

    Maija Salmi

    Kirjallisuus

    Opettajan oma materiaali.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Lähiopetus, etäopetus, argumentointi, opetussimulaatiot, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, aktivoivat kirjoitustehtävät, referaatti/essee, itsenäinen verkko-opiskelu sekä kirjallinen tentti.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Jatkuva näyttö, vaadittavat harjoitukset sekä kirjallinen tentti. Läsnäolo 80 %.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    03.01.2022 - 31.07.2022

    Ilmoittautumisaika

    02.07.2021 - 30.01.2022

    Opintopisteet

    1 op

    Ryhmä(t)

    19SO

    Opettaja(t)

    Maija Salmi

    Vastuuyksikkö

    TAMK Kielet ja viestintä

    Koulutusohjelma(t)

    Sosionomin tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    -

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    -

    Tenttien ajankohdat

    Kirjallinen tentti 21.2.2022 suullinen erillisen aikataulun mukaan .Uusinnat myöhemmin ilmoitettuna uusintatenttipäivänä.

    KV yhteydet

    -

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Koko ruotsin kielen 3 opintopisteen opintojakso suoritetaan samanaikaisesti (Svenska inom det sociala området, muntlig 2 op ja Svenska inom det sociala området, skriftlig 1 op). Lähiopetus 21 h (+ suullinen ja kirjallinen tentti) ja opiskelijan itsenäinen työskentely 80 h (sis. virtuaaliosuuden).

    Sisällön jaksotus

    Opetusta on 1.periodilla vuonna 2022

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista.
    - Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
    - Opiskelija osaa käyttää sosiaali- ja terveysalan perussanastoa.
    - Opiskelija osaa käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.

    Hyvä

    Opiskelija osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja.
    - Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
    - Opiskelija osaa käyttää ja ymmärtää keskeistä sosiaali- ja terveysalan sanastoa ja käsitteistöä.
    - Opiskelija osaa käyttää kielioppirakenteita pääsääntöisesti oikein.

    Kiitettävä

    Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja.
    - Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
    - Opiskelija osaa käyttää ja ymmärtää vaativaakin sosiaali- ja terveysalan sanastoa ja käsitteistöä.
    - Opiskelija osaa käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi.