•   Svenska inom det sociala området, skriftlig 7S00EL22-3002 01.08.2021-31.12.2021  1 op  (19SO) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija:
    - osaa viestiä kirjallisesti ruotsin kielellä käyttämällä sosiaalialan keskeisiä termejä ja fraaseja
    - ymmärtää ja osaa hyödyntää oman alansa ammatillisia artikkeleita ruotsinkielisissä julkaisuissa
    - osaa kirjata ylös asiakkaan tilanteeseen liittyvät keskeiset asiat
    - pystyy ylläpitämään, kehittämään ja arvioimaan omaa kielitaitoaan ja kielen oppimistaitojaan osana omaa ammattiosaamistaan
    - saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen kirjallisen taidon
    Esitietovaatimukset
    Toisen kotimaisen kielen (ruotsin) lähtötasoksi edellytetään ylioppilastutkinnon hyväksytty suoritus (lukion B-kielen oppimäärä) tai sitä vastaavat tiedot. Lähtötaso vastaa Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.
    Opintojakson sisältö
    - Keskeinen sosiaalialan terminologia
    - Autenttiset oman ammattialan tekstit
    - Sosiaalialalle tyypillisten viestintätilanteiden harjoittelu
    - Sosionomien työtehtävät ja asiakasryhmät
    - Koulutuksesta ja työkokemuksesta kertominen
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista.

    - Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.

    - Opiskelija osaa käyttää sosiaali- ja terveysalan perussanastoa.

    - Opiskelija osaa käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.

    Hyvä

    Opiskelija osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja.

    - Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.

    - Opiskelija osaa käyttää ja ymmärtää keskeistä sosiaali- ja terveysalan sanastoa ja käsitteistöä.

    - Opiskelija osaa käyttää kielioppirakenteita pääsääntöisesti oikein.

    Kiitettävä

    Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja.

    - Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.

    - Opiskelija osaa käyttää ja ymmärtää vaativaakin sosiaali- ja terveysalan sanastoa ja käsitteistöä.

    - Opiskelija osaa käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi.


    Kirjallisuus

    opettajan oma materiaali.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Lähiopetus, etäopetus, argumentointi, opetussimulaatiot, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, aktivoivat kirjoitustehtävät, referaatti/essee, itsenäinen verkko-opiskelu sekä kirjallinen tentti.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Jatkuva näyttö, vaadittavat harjoitukset sekä kirjallinen tentti. Läsnäolo 80 %.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    01.08.2021 - 31.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    02.07.2021 - 30.09.2021

    Opintopisteet

    1 op

    Ryhmä(t)

    19SO

    Opettaja(t)

    Maija Salmi

    Vastuuyksikkö

    Sosionomi

    Koulutusohjelma(t)

    Sosionomin tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    -

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    -

    Tenttien ajankohdat

    Kirjallinen tentti 10.12.2021 uusinta sovitaan myöhemmin. suullinen tentti erillisen aikataulun mukaan.

    KV yhteydet

    -

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Koko ruotsin kielen 3 opintopisteen opintojakso suoritetaan samanaikaisesti (Svenska inom det sociala området, muntlig 2 op ja Svenska inom det sociala området, skriftlig 1 op). Lähiopetus 21 h (+ suullinen ja kirjallinen tentti) ja opiskelijan itsenäinen työskentely 80 h (sis. virtuaaliosuuden).

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Opintojakso on hylätty, mikäli opiskelija ei saavuta arviointikriteerien taitotasoa 1.

    Tyydyttävä

    Opiskelija osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista.
    - Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
    - Opiskelija osaa käyttää sosiaali- ja terveysalan perussanastoa.
    - Opiskelija osaa käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.

    Hyvä

    Opiskelija osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja.
    - Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
    - Opiskelija osaa käyttää ja ymmärtää keskeistä sosiaali- ja terveysalan sanastoa ja käsitteistöä.
    - Opiskelija osaa käyttää kielioppirakenteita pääsääntöisesti oikein.

    Kiitettävä

    Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja.
    - Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
    - Opiskelija osaa käyttää ja ymmärtää vaativaakin sosiaali- ja terveysalan sanastoa ja käsitteistöä.
    - Opiskelija osaa käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi.