-osaa määritellä hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
-osaa nimetä, mitä monikulttuurisuus on tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa nimetä ihmisen perustarpeet
-osaa nimetä hoitotyön auttamismenetelmiä
-osaa kuvailla aseptisen työskentelyn periaatteet potilaan hoidossa
-osaa kuvailla aikuisen potilaan hoitotyön periaatteita
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään
-osaa selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
-osaa selittää, mitä monikulttuurisuus tarkoittaa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa kuvailla ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön auttamismenetelmien avulla
-osaa selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
-osaa selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden mukaisesti
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään
-osaa perustellen selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet sekä hahmottaa niiden yhteyden röntgenhoitajan ammattiin
-osaa perustella erilaiset toimintatavat monikulttuurisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa perustellen selittää ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön auttamismenetelmien avulla
-osaa perustellen selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
-osaa laaja-alaisesti selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden mukaisesti
-hallitsee keskeiset asiat loogisesti ilman virheitä osoittaen kokonaisuuden hallintaa ja asioiden yhdistelykykyä
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään
Hylätty
-koesuoritus on hylätty, mikäli tenttivastauksen perusteella opiskelija aiheuttaa potilaalle haittaa, vahinkoa tai kuolemanvaaran
Tiina Säilä
-Abdelhamid P, Juntunen A & Koskinen L. 2010. Monikulttuurinen hoitotyö. WsoyPro. Soveltuvin
osin.
-Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Buure T, Ekola S, Partamies S & Sulosaari V. 2019. Kliininen
hoitotyö. Sanoma Pro. Soveltuvin osin.
-Iivanainen I & Syväoja P. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma Pro. soveltuvin osin.
-Rautava-Nurmi H, Westergård A, Henttonen T, Ojala M & Vuorinen S. 2019. Hoitotyön taidot ja
toiminnot. SanomaPro. Soveltuvin osin.
-Saano S & Taam-Ukkonen M. 2020. Lääkehoidon käsikirja. Osa 1: Luku 7 Laskimoon annettava
lääke- ja nestehoito. Sanoma Pro.
-Muu opettajan osoittama materiaali.
Luento-oppiminen, itsenäinen työskentely, verkko-oppiminen, oppimistehtävät, pienryhmätyöskentely/laboraatiotyöskentely/työpajatyöskentely.
Osa 1 Hoitotyö; Tentti (numeraalinen arviointi) ja annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti
Osa 2 Orientoiva harjoittelu: Aktiivinen osallistuminen, hyväksytty/täydennettävä/ hylätty
Orientaatiotunnilla ja orientoivan harjoittelujen tunneilla pakollinen läsnäolo.
Orientoiva harjoittelu 100% läsnäolo.
Suomi
09.08.2021 - 31.03.2022
03.05.2021 - 21.08.2021
5 op
21RHJ
Tiina Säilä, JYVÄSKYLÄ RASA
Opintojakson orientaatiotunti pidetään 26.8.2021 ja sillä edellytetään läsnäoloa.
HOITOTYÖN OSUUDEN TARKENNETUT SISÄLLÖT:
- Hoitotyön perusteet (keskeiset käsitteet, hoitotyön periaatteet, hoitotyön prosessi, hoitotyön
monikulttuurinen ympäristö)
- Aseptiikka hoitotyössä, suojainten käyttö
- Ravitsemus (sis. nenämahaletkun laitto)
- Erittäminen (virtsaaminen, katetrointi)
- Hengitys ja sen tukeminen & tarkkailu (sis. trakeostomiapotilaan hoito)
- Verenkierto ja sen tukeminen & tarkkailu
- Sisätauti-kirurgisen potilaan hoitotyö:
o sydän- ja verisuonisairauksia sairastavan hoitotyö
o Neurologisen potilaan hoitotyö (tajunnan tason tarkkailu, AVH, GCS)
o Syöpä- ja diabetespotilaan hoitotyö
o Leikkauspotilaan hoitotyö (pre- ja postoperatiivinen hoito)
o Murtuma- ja traumapotilaan hoitotyö
- Kipu ja sen hoito
- Rakenteinen kirjaaminen ja digitalisaatio hoitotyössä
- Periferisen laskimon kanylointi ja laskimonsisäinen lääke- ja nestehoito
- ABCDE ja NEWS sekä ISBAR
ORIENTOIVAN HARJOITTELUN SISÄLLÖT:
Orha 1: Aseptiikka ja suojainten pukeminen, hoitoympäristö
Orha 2. Katetrointi ja nenämahaletkun laitto
Orha 3: Verenkierto ja hengitys (mm. RR-mittaus, hapenanto, limaimut)
Orha 4: Perifeerisen laskimon kanylointi ja laskimonsisäinen lääke- ja nestehoito
Orha 5: Potilaan tarkkailu (ABCDE, NEWS)
Röntgenhoitaja
Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
-
-
Kirjallinen teoriakoe, ajankohta tarkentuu myöhemmin.
Hylätyn suorituksen voi uusia yhteensä 2 kertaa.
Uusintakokeiden ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.
1. uusinta:
2. uusinta:
Opintojaksoa voi yrittää korottaa yhden kerran. Korottaminen tapahtuu erikseen sovittavana aikana. Halutessasi ilmoittautua korotustenttiin, ota yhteyttä opintojakson opettajaan (Irmeli Matilainen).
-
5 op = 135 h opiskelijan työtä.
Orientoivan harjoittelun osuus 22 h/pienryhmä ja tunneilla 100 % läsnäolovelvollisuus.
Orientoiva harjoittelu toteutuu pääsääntöisesti keväällä 2022.
Osa 1 Hoitotyö
Osa 2 Orientoiva harjoittelu
Osa 3 Ergonomia