•   Supervised Clinical Training 1 7Q00FK91-3008 01.01.2022-08.06.2022  5 op  (22TOKASA) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - tiedostaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
    - tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
    - noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
    - arvostaa asiakasta/potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
    - osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia
    - kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden/potilaiden
    - osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä
    - osaa toimia ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
    - tunnistaa terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa
    - kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita
    Opintojakson sisältö
    - hoitotyön arvot, periaatteet sekä ammattieettiset ohjeet, salassapito, vastuu ja vastuullisuus sairaanhoitajan työssä
    - erilaiset ihmiskäsitykset, autonomia, itsemääräämisoikeus, ihmisen kunnioittaminen ja asiakaslähtöisyys
    - eettisten ongelmien tunnistaminen, käsittely ja eettinen päätöksenteko
    - omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
    - erilaiset vuorovaikutuksen keinot
    - ammatillinen toiminta työyhteisössä, kollegiaalisuus ja työntekijyysosaaminen
    - ammatillinen vuorovaikutus yhteistyösuhteessa asiakkaiden ja läheisten kanssa, ammatillinen vuorovaikutus myös alaikäisten asiakkaiden kanssa
    - ammattilaisena sosiaalisessa mediassa
    - eri kulttuureista tulevat asiakkaat ja haavoittuvat asiakasryhmät
    Arviointikriteerit
    Hyväksytty/Hylätty

    Hyväksytty

    Opiskelija

    - tunnistaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin

    - tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan

    - noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia

    - arvostaa asiakasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana

    - osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia

    - kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa

    - osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä

    - osaa toimia ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä

    - tunnistaa terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa

    - kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita



    Hylätty

    Opiskelija

    - ei tunnista omia arvojaan ja lähtökohtiaan, niiden kuvaaminen suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin on puutteellista

    - sosiaali- ja terveysalan eettinen arvoperusta ei ole hahmottunut

    - ei noudata hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia

    - asiakkaan arvostamisessa ja kohtaamisessa puutteita eikä opiskelija kohtele asiakasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana

    - ei tunnista asiakkaan voimavaroja eikä tue asiakkaan hyvinvointia

    - ei kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden eikä heidän läheistensä kanssa

    - ei osaa kohdata haavoittuvia asiakasryhmiä hoitotyössä

    - ei toimi ammatillisesti eikä kollegiaalisesti työyhteisössä

    - terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa ei ole hahmottunut

    - ei kykene reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia tai kehittämiskohteita


    Kirjallisuus

    Ohjatun harjoittelun perehtymiskäsikirja (OH-HAR2018Ohjattu harjoittelu)

    Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. 8., uudistettu painos. Helsinki, Sanoma Pro.

    Liisa Karhe. Potilaan hoitoyksinäisyys: Käsitteellinen malli potilaan yksinäisyydestä hoitosuhteessa ja hoitoyksinäisyyteen yhteydessä olevista tekijöistä. Tampereen yliopisto. Väitöskirja. 2017.

    Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012.

    Crawford, R., McGrath, B., Christiansen, A., Roach,D., Salamonson, Y., Wall. P. ja Ramjan, L. 2020. First year nursing students’ perceptions of learning interpersonal communication skills in their paid work: A multi-site Australasian study. Nursing Eduction in Practice, 48:102887

    Abdrbo,A. 2017. Assessment of Nursing Students’ Communication Skills. Nursing Education Perspectives, Vol38 (3), p.149-151

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Ohjattu harjoittelu 1 sisältää 1. lukukaudella koko lukukaudelle ajoittuvia viikoittaisia harjoittelupäiviä oman asiakkaan kanssa, opintokäyntejä ja oppimistilanteiden reflektioita ja reflektiopäiväkirjan kirjoittamista.

    Opetuskielet

    Suomi

    Englanti

    Ajoitus

    01.01.2022 - 08.06.2022

    Ilmoittautumisaika

    02.12.2021 - 31.01.2022

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    22TOKASA

    Opettaja(t)

    Essi Ylistalo, Virva Vasari

    Vastuuyksikkö

    Nursing

    Koulutusohjelma(t)

    Bachelor's Degree Programme in Nursing

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/hylätty

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Supervised Clinical Training 1 is done in pair or pairs with, for example, public, private or third sector working life partners. This intership cannot be reserved via Jobiil.

    Arviointikriteerit
    Hyväksytty/Hylätty

    Hyväksytty:

    Opiskelija
    - tunnistaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
    - tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
    - noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
    - arvostaa asiakasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
    - osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia
    - kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa
    - osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä
    - osaa toimia ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
    - tunnistaa terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa
    -kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita



    Hylätty

    Opiskelija
    -ei tunnista omia arvojaan ja lähtökohtiaan, niiden kuvaaminen suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin on puutteellista
    - sosiaali- ja terveysalan eettinen arvoperusta ei ole hahmottunut
    - ei noudata hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia
    - asiakkaan arvostamisessa ja kohtaamisessa puutteita eikä opiskelija kohtele asiakasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
    - ei tunnista asiakkaan voimavaroja eikä tue asiakkaan hyvinvointia
    - ei kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden eikä heidän läheistensä kanssa
    - ei osaa kohdata haavoittuvia asiakasryhmiä hoitotyössä
    - ei toimi ammatillisesti eikä kollegiaalisesti työyhteisössä
    - terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa ei ole hahmottunut
    -ei kykene reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia tai kehittämiskohteita