•   Teknologia ja digitaaliset palvelut vaikuttavan hoidon tukena 7L00FF62-3001 01.08.2021-12.11.2021  5 op  (20YKA) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
    • hahmottaa potilas- ja asiakastietojärjestelmien käytettävyyden perusteet ja toiminnallisuuden edellytykset
    • hahmottaa tietojärjestelmien käyttäjälähtöisen kehittämisen edellytyksiä
    • hyödyntää laajasti ja monipuolisesti teknologiaa ja digitaalisia palveluja potilaan/asiakkaan hoidossa
    • määritellä tiedonhallinnan, sen sisällöt ja periaatteet sekä tiedolla johtamisen
    • hyödyntää tietovarantojen mahdollisuuksia vaikuttavan hoidon tukena sekä toiminnan kehittämisessä
    • kehittää asiakkaiden/potilaiden ohjausta digitaaliseen viestintään ja erilaisten hoidossa käytettävien sovellusten hallintaan
    Opintojakson sisältö
    • Digitaaliset terveyspalvelut ja kansallinen tilanne
    • Hyvinvointi-/terveysteknologia
    • Teknologia ja digitaaliset palvelut kansansairauksien hoidossa ja omahoidossa
    • Digitalisaation vaikutus hoitotyöhön ja sen johtamiseen
    • Tiedonhallinta ja tiedolla johtaminen
    • Rakenteinen tiedontuottaminen
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija

    - kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä

    - kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

    - ei osoita aihealueen kriittistä arviointia

    Hyvä

    Opiskelija

    - kykenee hakemaan aihealueeseen liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella

    - osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta

    - kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

    Kiitettävä

    Opiskelija

    - kykenee hakemaan aihealueeseen liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin

    - osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta

    - kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja


    Vastuuhenkilön nimi

    Tuula-Maria Rintala

    Kirjallisuus

    Ilmoitetaan opintojakson alussa

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Luennot, verkkokeskustelut, seminaari, itsenäinen työskentely

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Seminaaritehtävä: Numeerinen arviointi 1-5, hylätty
    Verkkokeskustelut: Hyväksytty, hylätty

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    01.08.2021 - 12.11.2021

    Ilmoittautumisaika

    03.05.2021 - 02.08.2021

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    20YKA

    Opettaja(t)

    Tuula-Maria Rintala, Birgitta Niskanen, Taru Manner

    Vastuuyksikkö

    Kliininen asiantuntija YAMK

    Koulutusohjelma(t)

    Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Tenttien ajankohdat

    Ei tenttiä vaan seminaaritehtävä

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opintojakson laajuus 5 op on 135 tuntia oppijan työtä.

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija
    - kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
    - kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja
    toimintatapojen tarkastelussa
    - ei osoita aihealueen kriittistä arviointia

    Hyvä

    Opiskelija
    - kykenee hakemaan aihealueeseen liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että
    kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
    - osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
    - kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja
    kehittämisessä

    Kiitettävä

    Opiskelija
    - kykenee hakemaan aihealueeseen liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan
    kerätystä tiedosta synteesin
    - osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
    - kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia
    toimintatapoja