•   Terveyden edistämisen lähtökohdat 7L00FD74-3003 01.01.2022-17.05.2022  5 op  (22YTEDI) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - hallitsee terveyden edistämisen käsitteet, menetelmät ja lähtökohdat ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti työyhteisön toiminnassa
    - osaa soveltaa terveyden edistämistä ohjaavia eettisiä periaatteita ja arvioida niiden toteutumista erilaisissa oman alansa erityistilanteissa
    Opintojakson sisältö
    - Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen käsitteet ja tasot
    - Terveyden edistämisen eettiset periaatteet
    - Terveyttä vahvistava terveyden edistäminen
    - Kulttuurinen diversiteetti terveyden edistämisessä
    - Life course health development ja terveyden vahvistaminen
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija

    - osaa kuvata terveyden edistämisen käsitteet ja menetelmät sekä keskeiset lähtökohdat

    - osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä terveyden edistämisessä ja toteuttaa terveyden edistämistä

    Hyvä

    Opiskelija

    - osaa toteuttaa terveyden edistämistä teoreettisia lähtökohtia ja menetelmiä monipuolisesti soveltaen

    - osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä terveyden edistämisessä ja toteuttaa terveyden edistämistä niitä soveltaen

    Kiitettävä

    Opiskelija

    - osaa toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen teoreettisia lähtökohtia ja menetelmiä monipuolisesti ja luovasti soveltaen

    - osaa arvioida kriittisesti terveyden edistämisen eettisten periaatteiden toteutumista omassa toiminnassaan ja terveyden edistämisessä oman alansa erityistilanteissa


    Vastuuhenkilön nimi

    Mari Laaksonen

    Kirjallisuus

    Pietilä A-M, Halkoaho A, Matveinen M, Länsimies-Antikainen H, Häggman-Laitila A, Kangasniemi M. Terveyden tasa-arvo ohjaavan periaatteena: arvotyöskentelystä toimintojen suuntaamiseen terveyden edistämisessä. Tutkiva Hoitotyö 11: 35-43, 2013

    Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. Toim. Pietilä A-M. WSOY ProOy 2010

    The Handbook of Salutogenesis. Editors Mittelmark MB, Sagy S, Eriksson M, Bauer GF, Pelikan JM, Lindström B, Espens GA. Springer. AG Switzerland. ISBN : 978-3-319-04599-3. 2016, 367-371.

    Leppo K, Ollila E, Peña S, Wismar M & Cook S. 2013. Health in All Policies - Seizing opportunities, implementing policies. sosiaali- ja terveysministeriö 2013:9. Saatavilla: URN:ISBN:978-952-00-3407-8

    Muu orientaatiossa ja luennoilla annettava ja Moodle-alustalle jaettava materiaali.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    lähi/etäopetus, ryhmätyöskentelytehtävät, verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, dialogitentti

    Toteutussuunnitelma tarkentuu tammikuuhun 22 mennessä

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Orientaatioluennolla ja dialogitentissä 100%läsnäolovelvollisuus.
    Suullinen dialogitentti. Arviointi 0-5.
    Tehtävät kurssilla arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
    Uusinta-ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    01.01.2022 - 17.05.2022

    Ilmoittautumisaika

    02.12.2021 - 12.01.2022

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    22YTEDI

    Opettaja(t)

    Annukka Huuskonen, Mari Laaksonen, Jouni Tuomi, Arja Halkoaho

    Lisätietoja opiskelijoille

    Tämä on ylemman ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso (Terveyden edistäminen).

    Toteutussuunnitelma voi tarkentua vielä ennen orientaatiotunteja.

    Vastuuyksikkö

    Terveyden edistäminen YAMK

    Koulutusohjelma(t)

    Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Tenttien ajankohdat

    tehtäviä kevään aikana - hyväksytty/hylätty
    Dialogitentti 18.5 - numeraalinen arviointi

    KV yhteydet

    Kv- viikon mahdollinen hyödyntäminen vk:lla 12 osana kurssia

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Jakson laajuus on 5 op, mikä vastaa 135 opiskelutuntia.
    Lähiopetuksen lisäksi verkko-opintoja, ryhmätyöskentelyä, sekä itsenäistä opiskelua

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija
    - osaa kuvata terveyden edistämisen käsitteet ja menetelmät sekä keskeiset lähtökohdat
    - osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä terveyden edistämisessä ja toteuttaa terveyden edistämistä

    Hyvä

    Opiskelija
    - osaa toteuttaa terveyden edistämistä teoreettisia lähtökohtia ja menetelmiä monipuolisesti soveltaen
    - osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä terveyden edistämisessä ja toteuttaa terveyden edistämistä niitä soveltaen

    Kiitettävä

    Opiskelija
    - osaa toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen teoreettisia lähtökohtia ja menetelmiä monipuolisesti ja luovasti soveltaen
    - osaa arvioida kriittisesti terveyden edistämisen eettisten periaatteiden toteutumista omassa toiminnassaan ja terveyden edistämisessä oman alansa erityistilanteissa