•   Asiantuntijana kehittyminen mielenterveys- ja päihdetyössä 7L00EK99-3003 01.08.2021-30.11.2021  5 op  (21YKA) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - osaa arvioida sekä kehittää omaa ja toisten asiantuntijuutta eettisesti ja kriittisesti mielenterveys- ja päihdetyön asiantuntijuusalueella
    - osaa analysoida laaja-alaisesti ja syvällisesti kehittyvää mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmää
    - osaa kriittisesti arvioida ja kehittää yksittäisten henkilöiden ja työyhteisöjen toimintaa omalla asiantuntijuusalueellaan (näyttöön perustavan tiedon avulla)
    - osaa soveltaa työn ja toiminnan johtamiseen sekä kehittämiseen uusia strategisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä
    Opintojakson sisältö
    - asiantuntija-identiteetin kehittyminen: kriittisen ajattelun kehittyminen, eettinen reflektointi, reflektiivisen työotteen vahvistaminen, työnohjauksen merkitys
    - toiminnan ja työn kehittäminen: muutoksen johtaminen, näyttöön perustuva toimintamallit (mm. Safewards), laatu, kustannustehokkuus, kehittyvä palvelujärjestelmä
    - laadukas ja eettinen toiminnan johtaminen muutoksessa
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija

    - kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä

    - kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

    - ei osoita aihealueen kriittistä arviointia

    - osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa

    Hyvä

    Opiskelija

    - kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella

    - osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta

    - kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

    - osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista

    Kiitettävä

    Opiskelija

    - kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin

    - osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta

    - kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja

    - osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista

    Lisätiedot
    Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.

    Vastuuhenkilön nimi

    Nina Kilkku

    Kirjallisuus

    Kirjasta Santos, J.C. & Cutcliffe, J.R. 2018. European Psychiatric/ Mental Health Nursing in 21st Century. A Person-Centered Evidence-based Approach. Springer. Luvut 2, 3, 10, 11 ja 35.

    Syvänen,S, & Kasvio A. & Loppela K. &Lundell, S. & Tappura ,S. & Tikkamäki, K. 2012. Dialoginen johtaminen innovatiivisuuden tekijänä. Työterveyslaitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-261-185-7

    Wahlbeck, K. ym. 2018. Toimivat mielenterveys- ja päihdepalvelut. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 98/2017.

    Sekä muu ajankohtainen materiaali.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Arviointi 0-5, opintojakson kirjallisesta tehtävästä lisäksi palaute.

    Mikäli ei osallistu intensiivipäiville arvosana alenee yhdellä numerolla.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    01.08.2021 - 30.11.2021

    Ilmoittautumisaika

    01.08.2021 - 31.08.2021

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    21YKA

    Opettaja(t)

    Nina Kilkku

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opintojakson toteutuksesta vastaa Satakunnan ammattikorkeakoulu.
    Opintojaksolle voivat osallistua Tampereen, Jyväskylän, Turun, Oulun ja Satakunnan ylemmän ammattikorkeakoulun mielenterveys- ja päihdetyön opiskelijat näiden ammattikorkeakoulujen keskinäisen sopimuksen mukaisesti. Opintojakso kuuluu TAMKissa kliinisen asiantuntijan/ mielenterveys- ja päihdetyön opintojen tutkinto-opiskelijoiden sekä näiden opintojen polkuopiskelijoiden opetussuunnitelmaan. Opintojakso ei ole avoinna muiden koulutusohjelmien opiskelijoille eikä avoimen ylemmän amkin opiskelijoille (pois lukien edellä mainitut polkuopiskelijat).

    Vastuuyksikkö

    Kliininen asiantuntija YAMK

    Koulutusohjelma(t)

    Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Virtuaaliosuus

    3 op

    Arviointiasteikko

    0-5

    Sisällön jaksotus

    Opintojakso sisältää:
    -ennakkotehtävä
    -intensiivipäiville osallistuminen
    -kirjallinen tehtävä

    Opintojakso edellyttää itsenäistä opiskelua ja
    ryhmätyöskentelyä

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    -Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä

    -Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa

    -Ei osallistu opintojaksolle

    Tyydyttävä

    -Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.

    -Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.

    -Ei osoita aihealueen kriittistä arviointia

    -Osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa

    Hyvä

    -Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.

    -Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta

    -Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

    -Osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.

    Kiitettävä

    -Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.

    -Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta

    -Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.

    -Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.