•   Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä 7K00FN23-3007 08.08.2022-30.10.2022  3 op  (21KL, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - ymmärtää hoitotyön ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
    - osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden eri-ikäiset asiakkaat ja heidän läheisensä
    - osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja hoitotyön ohjaustilanteisiin
    - osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikutusta hoitotyössä.
    Opintojakson sisältö
    - erilaiset ohjaus- ja opetusfilosofiat hoitotyössä
    - hoitotyön ohjaus- ja opetusprosessi
    - ohjaus erilaisissa hoitotyön kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
    - ohjaus ja viestintä hoitotyössä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
    - toteutuneen hoitotyön ohjauksen arviointi
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija

    - tunnistaa hoitotyön ohjausosaamiseen ja sähköiseen viestintään liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa

    Hyvä

    Opiskelija

    - osaa hoitotyön ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän teoreettiset perusteet ja osaa soveltaa niitä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen

    Kiitettävä

    Opiskelija

    - osaa ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoperustaa

    - analysoi ja soveltaa näyttöön perustuvaa ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoa ja osaa soveltaa sitä yksilö- ja perhekeskeisesti


    Vastuuhenkilön nimi

    Ida Nikkola

    Kirjallisuus

    Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.
    Helminen, J. (toimi.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita: Helsinki.
    Vehviläinen, S. Ohjaustyön opas : yhteistyössä kohti toimijuutta . Helsinki: Gaudeamus, 2014. Print. Saatavilla myös e-kirjana.
    Harju (toim.). 2021. Yhdessä perheen kanssa: perheiden ja terveydenhuollon kohtaamisia. Saatavilla e-kirjana.
    Tervo-Heikkinen, Saaranen, Huurre & Turunen. 2018. Hoitohenkilökunnan arviot potilasohjausosaamisestaan – kyselytutkimus yliopistollisessa sairaalassa. Hoitotiede, 30 (3), s. 179-190.
    Tervo-Heikkinen, Saaranen, Miettinen & Vaajoki. 2018. Hoitotyöntekijöiden kokemuksia potilasohjauskoulutuksen merkityksestä potilasohjaukselle. Tutkiva hoitotyö, 16 (3), s. 27-33.
    Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Terveyskylä, Mielenterveystalo, ODA-hankkeen sisällöt, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia
    Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.

    Tarkentuvat orientaatioon mennessä.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Lähiluennot ja etäluennot, ryhmätyöskentely, harjoitukset, toiminnalliset menetelmät, seminaari. Tarkentuvat orientaatioon mennessä.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Ryhmätyö: 0-5, kirjallisen työn esittäminen.
    Itsearviointi sekä opponointi voivat korottaa tai laskea numeroa.
    Kirjoitusviestintä: Hyväksytty/hylätty.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    08.08.2022 - 30.10.2022

    Ilmoittautumisaika

    10.05.2022 - 07.08.2022

    Opintopisteet

    3 op

    Ryhmä(t)

    21KL

    21TH

    Paikkoja

    0 - 52

    Pienryhmät

    Pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin amk: 0.)

    Pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin amk: 0.)

    Pienryhmä 3 (Koko: 0. Avoin amk: 0.)

    Pienryhmä 4 (Koko: 0. Avoin amk: 0.)

    Opettaja(t)

    Anna Aikasalo, Miia Koskela, Päivi Suominen-Tontti

    Lisätietoja opiskelijoille

    Toteutussuunnitelma ja aikataulu täsmentyy ennen toteutuksen alkua.

    Orientaatiotunti 10.8.22, läsnäolovelvoite.
    Luennoilla 3/4 läsnäolovelvoite.
    Kirjoitusviestinnän opetuksessa läsnäolovelvoite.
    Seminaarissa 12.10.22 läsnäolovelvoite.

    Vastuuyksikkö

    Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

    Koulutusohjelma(t)

    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma, Kätilön tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    -

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    -

    Tenttien ajankohdat

    Ei erillistä tenttiä.
    Opintojakso arvioidaan ryhmäesseen perusteella. Vertaisarvioinnilla voidaan puoltaa arvosanaa ylös- tai alaspäin.

    KV yhteydet

    -

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    3 x 27 h = 81 h

    Sisällön jaksotus

    Osa 1: Teoria
    Ryhmätyö: ohjaustilanteen teoreettiseen taustaan perehtyminen sekä kirjallinen raportti (tätä samaa raporttia työstetään kirjoitusviestinnän pajassa).

    Osa 2: Kirjoitusviestintä Kirjoitusviestinnän paja: orientaatio + 2 h paja/pienryhmä. Pakollinen läsnäolo, poissaolo korvataan toiseen pajaan osallistumisella.

    Tarkentuu orientaatioon mennessä.