•   Ohjattu harjoittelu 1, ammatillinen etiikka ja vuorovaikutus 7K00FK79-3002 01.08.2021-10.12.2021  5 op  (21EH) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - tiedostaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
    - tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
    - noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
    - arvostaa asiakasta/potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
    - osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia
    - kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden/potilaiden
    - osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä
    - osaa toimia ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
    - tunnistaa terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa
    - kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita
    Opintojakson sisältö
    - Hoitotyön arvot, periaatteet sekä ammattieettiset ohjeet, salassapito, vastuu ja vastuullisuus sairaanhoitajan työssä
    - Erilaiset ihmiskäsitykset, autonomia, itsemääräämisoikeus, ihmisen kunnioittaminen ja asiakaslähtöisyys
    - Eettisten ongelmien tunnistaminen, käsittely ja eettinen päätöksenteko
    - Omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
    - Erilaiset vuorovaikutuksen keinot
    - Ammatillinen toiminta työyhteisössä, kollegiaalisuus ja työntekijyysosaaminen
    - Ammatillinen vuorovaikutus yhteistyösuhteessa asiakkaiden ja läheisten kanssa
    - Ammattilaisena sosiaalisessa mediassa
    - Eri kulttuureista tulevat asiakkaat ja haavoittuvat asiakasryhmät
    Arviointikriteerit
    Hyväksytty/Hylätty

    Hyväksytty:

    Opiskelija

    - tunnistaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin

    - tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan

    - noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia

    - arvostaa asiakasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana

    - osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia

    - kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa

    - osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä

    - osaa toimia ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä

    - tunnistaa terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa

    - kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita



    Hylätty

    Opiskelija

    -ei tunnista omia arvojaan ja lähtökohtiaan, niiden kuvaaminen suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin on puutteellista

    - sosiaali- ja terveysalan eettinen arvoperusta ei ole hahmottunut

    - ei noudata hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia

    - asiakkaan arvostamisessa ja kohtaamisessa puutteita eikä opiskelija kohtele asiakasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana

    - ei tunnista asiakkaan voimavaroja eikä tue asiakkaan hyvinvointia

    - ei kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden eikä heidän läheistensä kanssa

    - ei osaa kohdata haavoittuvia asiakasryhmiä hoitotyössä

    - ei toimi ammatillisesti eikä kollegiaalisesti työyhteisössä

    - terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa ei ole hahmottunut

    -ei kykene reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia tai kehittämiskohteita


    Vastuuhenkilön nimi

    Ida Nikkola

    Kirjallisuus

    Ohjatun harjoittelun perehtymiskäsikirja (OH-HAR2018Ohjattu harjoittelu)

    Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. 8., uudistettu painos. Helsinki, Sanoma Pro.

    Liisa Karhe. Potilaan hoitoyksinäisyys: Käsitteellinen malli potilaan yksinäisyydestä hoitosuhteessa ja hoitoyksinäisyyteen yhteydessä olevista tekijöistä. Tampereen yliopisto. Väitöskirja. 2017.

    Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012.

    Crawford, R., McGrath, B., Christiansen, A., Roach,D., Salamonson, Y., Wall. P. ja Ramjan, L. 2020. First year nursing students’ perceptions of learning interpersonal communication skills in their paid work: A multi-site Australasian study. Nursing Eduction in Practice, 48:102887

    Abdrbo,A. 2017. Assessment of Nursing Students’ Communication Skills. Nursing Education Perspectives, Vol38 (3), p.149-151

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Ohjattu harjoittelu 1 sisältää 1. lukukaudella koko lukukaudelle ajoittuvia viikoittaisia harjoittelupäiviä oman asiakkaan kanssa, opintokäyntejä ja oppimistilanteiden reflektioita ja reflektiopäiväkirjan kirjoittamista.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Osallistuminen ohjattuun harjoitteluun harjoittelun ohjeiden ja sääntöjen, arviointikriteerien ja määrätyn tuntimäärän mukaisesti.

    Opiskelija saavuttaa harjoittelun osaamisen opetussuunnitelmassa mainittujen harjoittelun hyväksytyn ja hylätyn arviointikriteerien mukaisesti sekä reflektiopäiväkirjan hyväksytty suorittaminen.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    01.08.2021 - 10.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    02.07.2021 - 23.08.2021

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    21EH

    Paikkoja

    0 - 40

    Opettaja(t)

    Mervi Juntunen, Tuija Rasku

    Lisätietoja opiskelijoille

    Ohjattu harjoittelu 1 harjoittelun teema ja punainen lanka on ammatillinen vuorovaikutus ja eettinen osaaminen. Harjoittelu sisältää 1. lukukaudella koko lukukaudelle ajoittuvia viikoittaisia harjoittelupäiviä oman asiakkaan/asiakkaiden kanssa, opintokäyntejä ja oppimistilanteiden reflektioita ja reflektiopäiväkirjan kirjoittamista.

    Tarkoitus on, että opiskelijat harjoittelevat ammatillista vuorovaikutusta ja yhdessä toimimista eri-ikäisten asiakkaiden kanssa. Opiskelijat osallistuvat harjoitteluyksikön/järjestön toimintaan sekä järjestävät erilaista toimintaa ja yhdessäoloa (esimerkiksi viriketoiminta, juttelu, ulkoilu, leikki tms) asiakkaille. Oman asiakkaan/asiakkaiden kanssa tapahtuvaa toimintaa tulee olla 73 tunnin verran. Harjoittelu asiakkaan luona toteutuu pariharjoitteluna.

    Opintokäynnit: opiskelijat organisoivat vierailut itsenäisesti pienissä ryhmissä ja tiedottavat opettajalle opintokäyntikohteen etukäteen. Tunnit sisältyvät oman asiakkaan tapaamisen tunteihin, max 3 opintokäyntiä.

    Läsnäolovelvollisuus ohjatun harjoittelun orientaatiotunnilla ja muissa toteutukseen liittyvissä opetuksissa ja reflektioissa. Ohjattu harjoittelu 1 sisältää kokemuskouluttajien/alumnien pitämät luennot, oppilaitospastorin (Jussi Houttu) ja hyvinvoinnin ohjaajan pitämät luennot (Anniina Vilkas), muut opettajan osoittamat luennot sekä Järjestöpäivän 8.11.2021 (koko päivä).


    Reflektiopäivän ohje esitellään orientaatiotunnilla.

    Opiskelija täyttää harjoittelun arviointilomakkeelle omat tavoitteet, jotka pohjaavat opetussuunnitelmassa olevien Ohjattu harjoittelu 1 tavoitteisiin. Työvuorot kirjataan viralliselle työvuorotaulukolle.


    Alkuperäinen työvuorotaulukko ja reflektiopäiväkirja tulee palauttaa harjoittelua ohjaavalle opettajalle harjoittelujakson jälkeen 10.1.2022 mennessä.

    Vastuuyksikkö

    Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

    Koulutusohjelma(t)

    Ensihoitajan tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/hylätty

    Valinnaiset suoritustavat

    -

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Ohjattu harjoittelu 1 tehdään pariharjoitteluna esimerkiksi julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin työelämäyhteistyökumppaneiden kanssa. Harjoittelupaikkaa ei varata Jobiilista.

    Tenttien ajankohdat

    -

    KV yhteydet

    -

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Laajuus 135 h. Kokonaistuntimäärään sisältyy harjoittelujakson orientaatiotunti, reflektiot ja tunnit koululla sekä reflektiopäiväkirjan tekeminen. Harjoitteluyksikössä suoritettava tuntimäärä on 73 tuntia.

    Arviointikriteerit
    Hyväksytty/Hylätty

    Hyväksytty: Opiskelija

    - tunnistaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin

    - tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan

    - noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia

    - arvostaa asiakasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana

    - osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia

    - kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa

    - osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä

    - osaa toimia ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä

    - tunnistaa terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa

    -kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita



    Hylätty

    -ei tunnista omia arvojaan ja lähtökohtiaan, niiden kuvaaminen suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin on puutteellista

    - sosiaali- ja terveysalan eettinen arvoperusta ei ole hahmottunut

    - ei noudata hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia

    - asiakkaan arvostamisessa ja kohtaamisessa puutteita eikä opiskelija kohtele asiakasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana

    - ei tunnista asiakkaan voimavaroja eikä tue asiakkaan hyvinvointia

    - ei kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden eikä heidän läheistensä kanssa

    - ei osaa kohdata haavoittuvia asiakasryhmiä hoitotyössä

    - ei toimi ammatillisesti eikä kollegiaalisesti työyhteisössä

    - terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa ei ole hahmottunut

    -ei kykene reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia tai kehittämiskohteita