•   Kokonaisvaltainen terveyden edistäminen ja genetiikan perusteet 7K00FK74-3001 01.08.2021-31.12.2021  5 op  (21KL, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - ymmärtää kokonaisvaltaisen terveyden ja toimintakyvyn edistämisen osana hoitotyötä
    - ymmärtää yksilön sitoutumisen ja itsehoidon merkityksen terveellisten elämäntapojen edistäjänä
    - tietää terveyden edistämisen eri tasot
    - tietää mielenterveyden merkityksestä yksilölle, ryhmille ja yhteisölle
    - kykenee edistämään ja havainnoimaan fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita
    - tietää sairastumisen vaikutuksista ihmisen ja perheen terveyteen ja toimintakykyyn
    - harjaantuu ohjaustilanteissa ja osaa käyttää strukturoituja terveyskyselyitä ohjauksen tukena
    - osaa kuvata psyykkisten tekijöiden yhteyttä terveydentilaan
    - tietää eri-ikäisen ihmisen psyykkisestä kehityksestä
    - tietää genetiikkaan ja genomitietoon liittyvät keskeiset käsitteet
    - ymmärtää genetiikkaan liittyvän lainsäädännön ja eettisyyden periaatteet
    Opintojakson sisältö
    - terveyden ja toimintakyvyn kokonaisvaltainen edistäminen
    - yksilön omien valintojen tukeminen
    - terveyden edistämisen eri tasot
    - terveyden tasa-arvo ja terveyden tasa-arvon vahvistaminen
    - mielenterveyttä suojaavat tekijät ja riskitekijät
    - terveyttä ja toimintakykyä tukevat voimavarat ja niiden edistäminen, havainnointi sekä mittaamisen perusteet (RAI)
    - sairauksien ja riippuvuuksien ehkäisy ja varhainen puuttuminen
    - sairastumisen vaikutus ihmisen ja perheen terveyteen, sairastuminen kriisinä, kriisin vaiheet
    - strukturoidut terveyskyselyt ohjauksen lähtökohtana, ohjaus mini-interventiossa käyttäen Viiden A:n toimintamallia, ohjaus riippuvuudessa ja riippuvuuden ennaltaehkäisyssä, omien tunteiden yhteys ammatilliseen toimintaan ohjaustyössä
    - terveyspsykologinen näkökulma terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen
    - kehityspsykologinen näkökulma terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen
    - genetiikan keskeiset käsitteet
    - genetiikkaan liittyvä lainsäädäntö ja eettiset periaatteet
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Hoitotyö ja psykologia

    Opiskelija

    - tietää miten havainnoida ja edistää terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.

    - tietää millaisia vaikutuksia sairastumisella on ihmisen ja perheen terveyteen ja toimintakykyyn

    - tietää riippuvuuden ilmiönä ja riippuvuuskäyttäytymisen edistämisen menetelmiä

    - tietää ohjauksen merkityksen asiakkaan kohtaamisessa ja tietää tavallisimmat strukturoidut terveyskyselyt

    - tietää psyykkisten tekijöiden yhteydestä ihmisen terveydentilaan

    - tietää eri-ikäisten ihmisten psyykkisestä kehityksestä

    Hyvä

    Hoitotyö ja psykologia

    Opiskelija

    - osaa kuvata terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.

    - osaa kuvata sairastumisen erilaisia vaikutuksia ihmisen ja perheen terveyteen ja toimintakykyyn

    - osaa tunnistaa riippuvuuskäyttäytymistä ja tietää edistämisen menetelmiä

    - ymmärtää ohjauksen merkityksen asiakkaan kohtaamisessa ja ymmärtää strukturoitujen terveyskyselyjen merkityksen ohjauksen tukena

    - osaa tunnistaa psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisten terveydentilaan.

    - osaa tunnistaa eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita

    Kiitettävä

    Hoitotyö ja psykologia

    Opiskelija

    - osaa kuvata ja analysoida monipuolisesti terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta

    - osaa kuvata laaja-alaisesti teoreettiseen tietoon perustuen sairastumisen vaikutuksia yksilön ja perheen näkökulmasta

    - osaa tunnistaa riippuvuuskäyttäytymistä ja osaa soveltaa ehkäiseviä menetelmiä

    - osaa ohjata asiakasta eri tilanteisiin liittyen käyttäen hyödyksi strukturoituja terveyskyselyitä

    - osaa tunnistaa monipuolisesti psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisen terveydentilaan

    - osaa tunnistaa laaja-alaisesti eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita

    Hyväksytty/Hylätty

    Genetiikan perusteet hoitotyössä

    Hyväksytty

    Opiskelija

    - ymmärtää ja osaa käyttää genetiikkaan ja genomitietoon liittyviä keskeisiä käsitteitä

    - ymmärtää genetiikkaan liittyvien ohjaustilanteiden periaatteet

    - ymmärtää genetiikkaan liittyvien lakien ja eettisten periaatteiden merkityksen



    Hylätty

    Opiskelija

    - ei ymmärrä, eikä osaa käyttää genetiikkaan ja genomitietoon liittyviä keskeisiä käsitteitä

    - ei ymmärrä genetiikkaan liittyvien ohjaustilanteiden periaatteita

    - ei ymmärrä genetiikkaan liittyvien lakien ja eettisten periaatteiden merkitystä


    Vastuuhenkilön nimi

    Maija Korpikoski

    Kirjallisuus

    Osa 1, Hoitotyö:

    -Luentomateriaalit

    -Pietilä, A-M. & Terkamo-Moisio, A. (toim.) 2019. Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen. https://tuni.finna.fi/Record/oma.861049 Sivut: 19-22, 24-29, 32-42, 44-55, 59, 63, 113-120, 123-127, 194-198

    -Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa (Noppari, Kiiltomäki & Pesonen) sivut 13-52, 120-125, 152-177

    -Ehkäisevä päihdetyö peruspalveluissa. Opas kunnan ehkäisevään päihdetyöhön. http://www.julkari.fi/handle/10024/104359

    -RAI -toimintakyvyn arviointimenetelmä:
    https://thl.fi/fi/web/ikaantyminen/palvelutarpeiden-arviointi-rai-jarjestelmalla/tietoa-rai-jarjestelmasta

    -Muu opettajan jakama tenttimateriaali esim. artikkelit

    Osa 2, Psykologia:

    -Luentomateriaalit

    -Nurmi, J-E, Ahonen, T, Lyytinen, H, Lyytinen, P, Pulkkinen, L & Ruoppila, I (2014) Ihmisen psykologinen kehitys. PS-kustannus, Jyväskylä. Sivut 3-307.

    -Muu opettajan jakama tenttimateriaali esim. artikkelit

    Osa 4, Genetiikan perusteet hoitotyössä -Moodle-kurssi:

    -Moodle-kurssin sisältö ja materiaalit kokonaisuudessaan, ellei toisin mainita.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Luennot, ryhmä- ja pienryhmätyöskentely, ryhmätyöt, ohjattu itsenäinen työskentely, opetuskeskustelut, cbcl, draama / roolipelit, erilaiset some-työkalut, tutustumiskäynnit, teemapäivät, Moodle- ja verkkokurssit

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Osa 1 Hoitotyö 1 op. Numeerinen arviointi. Orientaatioluennolla läsnäolovelvollisuus.
    Osa 2. Psykologia 1 op. Numeerinen arviointi tentti (yksilö- tai ryhmätentti). Orientaatioluennolla läsnäolovelvollisuus.
    Osa 3. Ryhmätyöskentely 1 op. Suoritusmerkintä (hyväksytty / hylätty). Ryhmätyöskentelyssä on 100% läsnäolovelvollisuus. Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien tekeminen sovittuun ajankohtaan mennessä. Pienryhmätyöskentely integroituu Alalle-orientoitumisen opintojaksoon kirjoitusviestinnän osalta. Pienryhmätyöskentely voi vaikuttaa tentin pistemäärään korottavasti. Pienryhmätyöllä on mahdollista korottaa vain ensimmäisen hoitotyön tentin pistemäärää, korottavat pisteet eivät siirry myöskään seuraaville toteutuksille.
    Osa 4. Genetiikan perusteet hoitotyössä Moodle-kurssi 2op. Suoritusmerkintä (hyväksytty/hylätty). Vastauksista 75 % tulee olla oikein.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    01.08.2021 - 31.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    03.06.2021 - 30.09.2021

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    21KL

    21TH

    Paikkoja

    0 - 52

    Opettaja(t)

    Maija Korpikoski, Sirja Seppänen, Anne Silvan, Tiia Lehtinen, Paula Pajunen, Sirkku Haaranen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Toteutussuunnitelma täydentyy/muokkaantuu mahdollisesti opintojakson orientaatioon mennessä.

    Vastuuyksikkö

    Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

    Koulutusohjelma(t)

    Kätilön tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    Psykologia: Mikäli opiskelijalla on lukiosta suoritettuna vähintään viisi psykologian kurssia, voit suorittaa psykologian tehtävällä. Ota yhteys psykologian opettajaan.

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    -

    Tenttien ajankohdat

    Hoitotyö: tentti (lisätietoja orientaatiossa)
    Psykologia: tentti (lisätietoja orientaatiossa)

    Korotustentti yleisten ohjeiden mukaisesti.

    Hoitotyön 1. uusintatentti erikseen ilmoitettuna ajankohtana.
    Hoitotyön 2. uusintatentti erikseen ilmoitettuna ajankohtana.

    Psykologian uusintatentti ilmoitetaan myöhemmin.

    Genetiikan perusteet hoitotyössä -Moodle kurssi sisältää Moodle-tentin. Tentin voi yrittää suorittaa kolme kertaa toteutuksen aikana, kun vaaditut tehtävät on tehty.

    KV yhteydet

    -

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    5 op = 5 x 27h = 135h (3 op hoitotyö ja psykologia, 2 op geenitiedon perusteet Moodle-kurssi)
    Koko kurssin tuntimäärä on opiskelijalle 135 tuntia, josta itsenäistä työskentelyä on 99 tuntia.
    Orientaatio tunnit (sekä hoitotyön että psykologian) ovat pakollisia. Pienryhmätyöskentelyssä on 100% läsnäolovelvollisuus. Pienryhmätyöskentelystä poissaoloa ei voi korvata.

    Sisällön jaksotus

    Osa 1: Hoitotyö
    Osa 2: Psykologia
    Osa 3: Pienryhmätyöskentely
    Osa 4: Genetiikan perusteet hoitotyössä Moodle-kurssi

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija
    - tietää miten havainnoida ja edistää terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta
    - tietää millaisia vaikutuksia sairastumisella on ihmisen ja perheen terveyteen ja toimintakykyyn
    - tietää riippuvuuden ilmiönä ja riippuvuuskäyttäytymisen edistämisen menetelmiä
    - tietää ohjauksen merkityksen asiakkaan kohtaamisessa ja tietää tavallisimmat strukturoidut terveyskyselyt
    - tietää psyykkisten tekijöiden yhteydestä ihmisen terveydentilaan
    - tietää eri-ikäisten ihmisten psyykkisestä kehityksestä
    - tunnistaa genetiikkaan ja genomitietoon liittyvät keskeiset käsitteet
    - tunnistaa mitkä lait ohjaavat genetiikkaan liittyvää tutkimusta ja tietää genetiikkaan liittyvät eettiset periaatteet

    Hyvä

    Opiskelija
    - osaa kuvata terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta
    - osaa kuvata sairastumisen erilaisia vaikutuksia ihmisen ja perheen terveyteen ja toimintakykyyn
    - osaa tunnistaa riippuvuuskäyttäytymistä ja tietää edistämisen menetelmiä
    - ymmärtää ohjauksen merkityksen asiakkaan kohtaamisessa ja ymmärtää strukturoitujen terveyskyselyjen merkityksen ohjauksen tukena
    - osaa tunnistaa psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisten terveydentilaan
    - osaa tunnistaa eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita
    - tietää genetiikkaan ja genomitietoon liittyvät keskeiset käsitteet
    - tietää genetiikkaan liittyvien lakien ja eettisten periaatteiden merkityksen

    Kiitettävä

    Opiskelija
    - osaa kuvata ja analysoida monipuolisesti terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta
    - osaa kuvata laaja-alaisesti teoreettiseen tietoon perustuen sairastumisen vaikutuksia yksilön ja perheen näkökulmasta
    - osaa tunnistaa riippuvuuskäyttäytymistä ja osaa soveltaa ehkäiseviä menetelmiä
    - osaa ohjata asiakasta eri tilanteisiin liittyen käyttäen hyödyksi strukturoituja terveyskyselyitä
    - osaa tunnistaa monipuolisesti psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisen terveydentilaan
    - osaa tunnistaa laaja-alaisesti eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita
    - osaa käyttää genetiikkaan ja genomitietoon liittyviä keskeisiä käsitteitä
    - ymmärtää genetiikkaan liittyvien lakien ja eettisten periaatteiden merkityksen