Hoitotyö 1
Opiskelija
- tietää ihmisen lepoon, liikuntaan, ravitsemukseen, erittämiseen ja puhtauteen sekä kanssakäymiseen liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla
- tietää eri tarkkailualueiden normaaliarvot
- tietää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja sen puheeksi ottamisen menetelmiä
- tietää kuntouttavan hoitotyön ja ergonomisen työskentelytavan perusteet
- tietää joitakin terveyttä edistävän ravitsemuksen yksityiskohtia tai esimerkkejä
- osallistuu pienryhmä työskentelyyn ja tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
- tietää miten työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti
Hoitotyö 2
Opiskelija
- tietää ihmisen verenkiertoon, hengitykseen ja lämmönsäätelyyn liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla
- tietää kiputyypit ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä kivun hoidossa
- osallistuu pienryhmä työskentelyyn ja tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
- tietää kasvokkain tapahtuvien ohjaustilanteiden perusperiaatteet
- tietää miten työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti
Hoitotyö 1
Opiskelija
- osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan ja kanssakäymiseen liittyvistä tarpeista ja tietää perustellen niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla
- ymmärtää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja tietää sen puheeksi ottamisen menetelmien käytön
- osaa terveyttä edistävän ravitsemuksen keskeiset asiat osana kokonaisuutta
- osaa kuntouttavan hoitotyön periaatteet
- osaa ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
- osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti
Hoitotyö 2
Opiskelija
- tietää miten tarkkaillaan aikuisen lämmönsäätelyjärjestelmään, hengitys- ja verenkiertoelimistöön liittyvää toimintaa, tietää niiden normaalin toiminnan sekä osaa perustellen käyttää hoitotyön auttamismenetelmiä alueilla esiintyvissä ongelmissa
- tietää miten potilaan kipua tarkkaillaan ja on selvillä erilaisista kivun hoidon menetelmistä
- harjaantuu kasvokkain tapahtuvien ohjaustilanteissa
- osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti
Hoitotyö1
Opiskelija
- analysoi, pohtii, perustelee ja yhdistää teoreettisen osaamisen ammatilliseen kontekstiin
- osaa työskennellä kliinisen hoitotyön perustaitoja käyttäen
- osaa huomioida ja noudattaa yksilövastuisen hoitotyön perusperiaatteita
- ottaa aktiivisesti vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
Hoitotyö 2
Opiskelija
- analysoi, perustelee ja yhdistää tietoa aikuisen lämmönsäätelyjärjestelmän ja hengitys- ja verenkiertoelimistön toiminnasta, sekä osaa perustellen käyttää hoitotyön auttamismenetelmiä alueilla esiintyvissä ongelmissa erilaisissa ammatillisissa konteksteissa
- osaa työskennellä kliinisen hoitotyön perustaitoja käyttäen
- osaa huomioida ja noudattaa yksilövastuisen hoitotyön perusperiaatteita
- ottaa aktiivisesti vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
Kliiniset laboratoriotutkimukset ja EKG
Hyväksytyn suorituksen arviointikriteerit
Opiskelija
- tietää perusteet keskeisistä laboratoriotutkimuksista ja preanalyyttisistä laatutekijöistä
- osaa etsiä tietoa laboratorio-ohjekirjoista
- osaa ohjata potilaita laboratoriotutkimuksiin
- huomio toiminnassaan potilas- ja työturvallisuuden
- harjoittelee ohjatusti laskimo- ja ihopistonäytteenottoa
- osaa ottaa ohjatusti EKG-rekisteröinnin ja arvioida rekisteröinnin laatua
Anna Aikasalo
Hoitotyö 1:
• Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2016 (tai 2012). Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Sivut: 108-130, 488-527, 321-325 (ei ihottuman seuranta ja hoito), 335-337 (ei silmien kunnon seurata ja hoito), 360-366 (ei haavanhoitoon liittyvää ohjausta), 166-173 (ei suolistoavanteen hoitoa), 177-195 (ei avanteeseen liittyvää ohjausta), 198-203 (ei T-dreeniä ja askitesta), 528-550, 552-556 (ei iänmukaisesta ravitsemuksesta huolehtimista)
• Ryttyläinen K. & Valkama S. 2020. Seksuaalisuus hoitotyössä. Helsinki: Edita.
Sivut: 1-157 (Myös vuoden 2010 painos käy)
• Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2014. www.vrn.fi
Muu tunneilla osoitettu materiaali Moodlessa.
Suositeltava kirjallisuus:
Rautava-Nurmi, H. & Westergård, A. & Henttonen, T. & Ojala, M. & Vuorinen, S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Helsinki: Sanoma Pro Oy
Sairaanhoitajan käsikirja: Nenämahaletkun käyttö.
Ergonomia: Tamminen-Peter, L.& Wickström, G. 2013. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos.
Ravitsemus: Ravitsemushoito. Suositus sairaaloihin, terveyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin sekä kuntoutuskeskuksiin. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2010. www.vrn.fi
Painehaavat: Hoitosuositus Painehaavan ehkäisy ja tunnistaminen aikuispotilaan hoitotyössä. 2015. Hoitotyön tutkimussäätiö.wwww.hotus.fi
Estä painehaava -Duodecim Oppiportti -verkkokurssi: http://www.oppiportti.fi/op/dvk00056
Muu tunneilla osoitettu materiaali.
Hoitotyö 2:
• Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2016 (tai 2012). Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Sivut: 214-240, 620-645, 85-88 ja 78-85
Muu tunneilla osoitettu materiaali Moodlessa.
Suositeltava kirjallisuus:
Rautava-Nurmi, H. & Westergård, A. & Henttonen, T. & Ojala, M. & Vuorinen, S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Helsinki: Sanoma Pro Oy
Kivun hoito -Duodecim Oppiportti -verkkokurssi https://www.oppiportti.fi/op/dvk00063
Muu tunneilla osoitettu materiaali.
Kliiniset laboratoriotutkimukset ja EKG:
Tuokko, S., Rautajoki, A. & Lehto, L. 2008. Kliiniset laboratorionäytteet - opas näytteiden ottoa varten. Tammi. Luvut: 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 12, 13.
Muu tunneilla osoitettu materiaali Moodlessa.
Pienryhmätyöskentely, lähiopetus, (etä)luennot, cbcl-työskentely, flipped learning, orientoiva harjoittelu, ohjattu itsenäinen työskentely, Moodle-verkkotyöskentely, opetuskeskustelut, opetussimulaatio, ryhmätyöt, verkkotestit- ja kurssit.
Hoitotyö 1. Tentti. Numeerinen arviointi. Osallistuminen opetukseen. 4 op. Arviointi 0-5.
Hoitotyö 2. Tentti. Numeerinen arviointi. Osallistuminen opetukseen. 3 op. Arviointi 0-5.
Orientoiva harjoittelu. Pienryhmätyöskentelyssä 100% läsnäolovelvollisuus, aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen. Arviointi suoritettu/hylätty.
Orientoiva harjoittelu, ergonomia. Pienryhmätyöskentelyssä 100% läsnäolovelvollisuus, aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen. Arviointi suoritettu/hylätty.
Kliiniset laboratoriotutkimukset ja EKG. Oppimistehtävä tai tentti. 1op, arviointi suoritettu/hylätty
EKG-orha. 100% osallistuminen, arviointi suoritettu/hylätty
Näytteenotto-orha. 100% osallistuminen, arviointi suoritettu/hylätty
Kliiniset laboratoriotutkimukset ja EKG:
Hyväksytyn suorituksen arviointikriteerit:
- Opiskelija
- tietää perusteet keskeisistä laboratoriotutkimuksista ja preanalyyttisistä laatutekijöistä
- osaa etsiä tietoa laboratorio-ohjekirjoista
- osaa ohjata potilaita laboratoriotutkimuksiin
- huomio toiminnassaan potilas- ja työturvallisuuden
- harjoittelee ohjatusti laskimo- ja ihopistonäytteenottoa
- osaa ottaa ohjatusti EKG-rekisteröinnin ja arvioida rekisteröinnin laatua
Suomi
22.08.2022 - 25.12.2022
23.07.2022 - 21.08.2022
8 op
22KL
22TH
0 - 52
Pienryhmä 1 (Koko: 13. Avoin amk: 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 13. Avoin amk: 0.)
Pienryhmä 3 (Koko: 13. Avoin amk: 0.)
Pienryhmä 4 (Koko: 13. Avoin amk: 0.)
Maija Koivunen, Riikka Pelkonen, Anna Aikasalo, Lauri Korjus, Paula Pajunen, Tarja Friman, Anne-Marie Lehtonen
Orientoivan harjoittelun tunneilla tulee olla työvaatetus ja työkengät, sekä asianmukainen hygienia ja ulkoasu. Voimakkaiden hajusteiden käytön välttäminen.
Toteutussuunnitelma voi päivittyä ennen opintojakson orientaatiota.
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma, Kätilön tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Jos olet pohjakoulutukseltasi lähihoitaja, voit suorittaa Kliinisen hoitotyön perusta –toteutuksen hoitotyön pienryhmätyöskentelyn (orhat) lähihoitajille suunniteluissa pienryhmissä. Lähihoitajille suunnitellut pienryhmät toteutetaan pääsääntöisesti klo 16.00 jälkeen. Hoitotyön teoriaopetus ja hoitotyön tentit tehdään muun ryhmän kanssa, ellet ole AHOToinut hoitotyö 1 ja/tai hoitotyö 2 osia. Lähihoitajilla pienryhmät toteutetaan tiivistetymmin, ja tunteja on vähemmän. Tämä pienryhmätyöskentely sopii sinulle, jos hoitotyö on sinulle tuttua perus- ja/tai erikoisterveydenhuollossa tai olet suunnannut lähihoitajaopinnoissasi sairaanhoitoon ja huolenpitoon. Jos sinulla on kysymyksiä lähihoitajille suunniteltujen pienryhmien suhteen, keskustele asiasta tutor-opettajasi kanssa.
Ei ole.
HOITOTYÖ 1: Hoitotyön tentti Exam:ssa viikoilla 44-45 (31.10-11.11.22)
1. Uusinta viikolla 48 (28.11-4.11.22)
2. Uusinta viikolla 50 (12.12-18.12.22)
HOITOTYÖ 2: Hoitotyön tentti Exam:ssa Viikoilla 49-50 (5.12. -18.12.22)
1. Uusinta viikolla 2 (9.1-15.1.23)
2. Uusinta viikolla 4 (23.1-29.1.23)
KLIINISET LABORATORIOTUTKIMUKSET JA EKG:
Koko toteutuksen korotuskoe (jolloin tentitään kaikki osuudet yhdessä) on mahdollista suorittaa viikolla 4-5.
Ilmoita korottamisesta toteutuksen vastuuopettajalla sähköpostilla viimeistään viikolla 1 (vähintään kolme viikkoa ennen korotusviikkoa). Tämän jälkeen korottaminen ei ole mahdollista.
Ei ole.
Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 8 op x 27 h = 216 h
HOITOTYÖ 1 ja 2: 12 h teoriaa, 8 x 4 h orientoivaa harjoittelua, verkkokurssintehtävien ja muiden mahdollisten ennakkotehtävien tekeminen ennen orientoivan harjoittelun tunteja hyväksytysti. Itsenäisen työskentelyn aika 145 h.
Itsenäinen työskentelyn aikana taitojen harjoittelu mahdollista koululla itseharjoittelutilassa. Itseharjoittelutilan voi varata Pakin tilavarauksen kautta. Itseharjoittelutilan ohjeet löytyvät itseharjoittelutilasta. Noudattakaa itseharjoittelutilan sääntöjä käyttäessänne itseharjoittelutilaa.
KLIINISET LABORATORIOTUTKIMUKSET JA EKG: 8 h teoriaa, 2 x 4 h pienryhmätyöskentelyä, muut mahdolliset tehtävät. Oppimistehtävä tai tentti. 11 h itsenäistä työskentelyä.
Toteutuksella itsenäiseen opiskeluun ja tentteihin (hoitotyö 1 ja hoitotyö 2) valmistautumiseen hoitotyön osalta on varattu 145h. Kliiniset laboratoriotutkimukset ja EKG oppimistehtävä / tentti itsenäistä työskentelyä on 11h.
Hoitotyö 1: Numeerinen arviointi, painokerroin 4
Hoitotyö 2: Numeerinen arviointi, painokerroin 3
Ravitsemus: suoritettu/hylätty
Orientoiva harjoittelu, hoitotyö: suoritettu/hylätty
Orientoiva harjoittelu, ergonomia: suoritettu/hylätty
Kliiniset laboratoriotutkimukset ja EKG: suoritettu/hylätty
EKG-orha: suoritettu/hylätty
Näytteenotto-orha: suoritettu/hylätty
Hoitotyö 1:
Opiskelija
- tietää ihmisen lepoon, liikuntaan, ravitsemukseen, erittämiseen ja puhtauteen sekä kanssakäymiseen liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla
- tietää eri tarkkailualueiden normaaliarvot
- tietää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja sen puheeksi ottamisen menetelmiä
- tietää kuntouttavan hoitotyön ja ergonomisen työskentelytavan perusteet
- tietää joitakin terveyttä edistävän ravitsemuksen yksityiskohtia tai esimerkkejä
- osallistuu pienryhmä työskentelyyn ja tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
- tietää miten työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti
Hoitotyö 2:
- tietää ihmisen verenkiertoon, hengitykseen ja lämmönsäätelyyn liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla
- tietää kiputyypit ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä kivun hoidossa
- osallistuu pienryhmä työskentelyyn ja tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
- tietää kasvokkain tapahtuvien ohjaustilanteiden perusperiaatteet
- tietää miten työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti
Hoitotyö 1:
Opiskelija
- osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan ja kanssakäymiseen liittyvistä tarpeista ja tietää perustellen niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla
- ymmärtää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja tietää sen puheeksi ottamisen menetelmien käytön
- osaa terveyttä edistävän ravitsemuksen keskeiset asiat osana kokonaisuutta
- osaa kuntouttavan hoitotyön periaatteet
- osaa ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
- osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti
Hoitotyö 2:
- tietää miten tarkkaillaan aikuisen lämmönsäätelyjärjestelmään, hengitys- ja verenkiertoelimistöön liittyvää toimintaa, tietää niiden normaalin toiminnan sekä osaa perustellen käyttää hoitotyön auttamismenetelmiä alueilla esiintyvissä ongelmissa
- tietää miten potilaan kipua tarkkaillaan ja on selvillä erilaisista kivun hoidon menetelmistä
- harjaantuu kasvokkain tapahtuvien ohjaustilanteissa
- osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti
Hoitotyö 1:
Opiskelija
- analysoi, pohtii, perustelee ja yhdistää teoreettisen osaamisen ammatilliseen kontekstiin
- osaa työskennellä kliinisen hoitotyön perustaitoja käyttäen
- osaa huomioida ja noudattaa yksilövastuisen hoitotyön perusperiaatteita
- ottaa aktiivisesti vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
Hoitotyö 2:
- analysoi, perustelee ja yhdistää tietoa aikuisen lämmönsäätelyjärjestelmän ja hengitys- ja verenkiertoelimistön toiminnasta, sekä osaa perustellen käyttää hoitotyön auttamismenetelmiä alueilla esiintyvissä ongelmissa erilaisissa ammatillisissa konteksteissa
- osaa työskennellä kliinisen hoitotyön perustaitoja käyttäen
- osaa huomioida ja noudattaa yksilövastuisen hoitotyön perusperiaatteita
- ottaa aktiivisesti vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa