Hoitotyö 1
Opiskelija
- tietää ihmisen lepoon, liikuntaan, ravitsemukseen, erittämiseen ja puhtauteen sekä kanssakäymiseen liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla
- tietää eri tarkkailualueiden normaaliarvot
- tietää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja sen puheeksi ottamisen menetelmiä
- tietää kuntouttavan hoitotyön ja ergonomisen työskentelytavan perusteet
- tietää joitakin terveyttä edistävän ravitsemuksen yksityiskohtia tai esimerkkejä
- osallistuu pienryhmä työskentelyyn ja tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
- tietää miten työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti
Hoitotyö 2
Opiskelija
- tietää ihmisen verenkiertoon, hengitykseen ja lämmönsäätelyyn liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla
- tietää kiputyypit ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä kivun hoidossa
- osallistuu pienryhmä työskentelyyn ja tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
- tietää kasvokkain tapahtuvien ohjaustilanteiden perusperiaatteet
- tietää miten työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti
Hoitotyö 1
Opiskelija
- osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan ja kanssakäymiseen liittyvistä tarpeista ja tietää perustellen niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla
- ymmärtää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja tietää sen puheeksi ottamisen menetelmien käytön
- osaa terveyttä edistävän ravitsemuksen keskeiset asiat osana kokonaisuutta
- osaa kuntouttavan hoitotyön periaatteet
- osaa ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
- osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti
Hoitotyö 2
Opiskelija
- tietää miten tarkkaillaan aikuisen lämmönsäätelyjärjestelmään, hengitys- ja verenkiertoelimistöön liittyvää toimintaa, tietää niiden normaalin toiminnan sekä osaa perustellen käyttää hoitotyön auttamismenetelmiä alueilla esiintyvissä ongelmissa
- tietää miten potilaan kipua tarkkaillaan ja on selvillä erilaisista kivun hoidon menetelmistä
- harjaantuu kasvokkain tapahtuvien ohjaustilanteissa
- osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti
Hoitotyö1
Opiskelija
- analysoi, pohtii, perustelee ja yhdistää teoreettisen osaamisen ammatilliseen kontekstiin
- osaa työskennellä kliinisen hoitotyön perustaitoja käyttäen
- osaa huomioida ja noudattaa yksilövastuisen hoitotyön perusperiaatteita
- ottaa aktiivisesti vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
Hoitotyö 2
Opiskelija
- analysoi, perustelee ja yhdistää tietoa aikuisen lämmönsäätelyjärjestelmän ja hengitys- ja verenkiertoelimistön toiminnasta, sekä osaa perustellen käyttää hoitotyön auttamismenetelmiä alueilla esiintyvissä ongelmissa erilaisissa ammatillisissa konteksteissa
- osaa työskennellä kliinisen hoitotyön perustaitoja käyttäen
- osaa huomioida ja noudattaa yksilövastuisen hoitotyön perusperiaatteita
- ottaa aktiivisesti vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
Kliiniset laboratoriotutkimukset ja EKG
Hyväksytyn suorituksen arviointikriteerit
Opiskelija
- tietää perusteet keskeisistä laboratoriotutkimuksista ja preanalyyttisistä laatutekijöistä
- osaa etsiä tietoa laboratorio-ohjekirjoista
- osaa ohjata potilaita laboratoriotutkimuksiin
- huomio toiminnassaan potilas- ja työturvallisuuden
- harjoittelee ohjatusti laskimo- ja ihopistonäytteenottoa
- osaa ottaa ohjatusti EKG-rekisteröinnin ja arvioida rekisteröinnin laatua
Tuija Rasku
Hoitotyö 1:
Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2016 (tai 2012). Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Sivut: 108-130, 488-527, 321-325 (ei ihottuman seuranta ja hoito), 335-337 (ei silmien kunnon seurata ja hoito), 360-366 (ei haavanhoitoon liittyvää ohjausta), 166-173 (ei suolistoavanteen hoitoa), 177-195 (ei avanteeseen liittyvää ohjausta), 198-203 (ei T-dreeniä ja askitesta), 528-550, 552-556 (ei iänmukaisesta ravitsemuksesta huolehtimista)
Ryttyläinen K. & Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Helsinki: Edita.
Sivut: 1-157
Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2014. www.vrn.fi
Muu tunneilla osoitettu materiaali Moodlessa.
Suositeltava kirjallisuus:
Rautava-Nurmi, H. & Westergård, A. & Henttonen, T. & Ojala, M. & Vuorinen, S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Helsinki: Sanoma Pro Oy
Sairaanhoitajan käsikirja: Nenämahaletkun käyttö.
Ergonomia: Tamminen-Peter, L.& Wickström, G. 2013. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos.
Ravitsemus: Ravitsemushoito. Suositus sairaaloihin, terveyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin sekä kuntoutuskeskuksiin. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2010. www.vrn.fi
Painehaavat: Hoitosuositus Painehaavan ehkäisy ja tunnistaminen aikuispotilaan hoitotyössä. 2015. Hoitotyön tutkimussäätiö.wwww.hotus.fi
Estä painehaava -Duodecim Oppiportti -verkkokurssi: http://www.oppiportti.fi/op/dvk00056
Muu tunneilla osoitettu materiaali.
Hoitotyö 2:
Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2016 (tai 2012). Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Sivut: 214-240, 620-645, 85-88 ja 78-85
Muu tunneilla osoitettu materiaali Moodlessa.
Suositeltava kirjallisuus:
Rautava-Nurmi, H. & Westergård, A. & Henttonen, T. & Ojala, M. & Vuorinen, S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Helsinki: Sanoma Pro Oy
Kivun hoito -Duodecim Oppiportti -verkkokurssi https://www.oppiportti.fi/op/dvk00063
Muu tunneilla osoitettu materiaali.
Kliiniset laboratoriotutkimukset ja EKG:
Tuokko, S., Rautajoki, A. & Lehto, L. 2008. Kliiniset laboratorionäytteet - opas näytteiden ottoa varten. Tammi. Luvut: 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 12, 13.
Muu tunneilla osoitettu materiaali Moodlessa.
Pienryhmätyöskentely, lähiopetus, etäluennot, cbcl-työskentely, flipped learning, orientoiva harjoittelu, ohjattu itsenäinen työskentely, Moodle-verkkotyöskentely, opetuskeskustelut, opetussimulaatio, ryhmätyöt, verkkotestit- ja kurssit.
-Opintojakson orientaatioon osallistuminen on pakollista.
-Orientoivan harjoittelun tunneilla 100% läsnäolovelvollisuus (poissaolo korvataan sovitulla tavalla), aktiivinen osallistuminen tunneilla.
-Valmistautuminen ja tehtävien tekeminen ennen harjoitustuntia perehtymällä asioihin teoriassa. Tehtävien hyväksytty suoritus annetun aikataulun puitteissa.
-Osaamisen varmistamisessa hyväksytty suorittaminen.
Suomi
01.08.2021 - 15.11.2021
02.07.2021 - 31.08.2021
8 op
21EH
0 - 39
Pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin amk: 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin amk: 0.)
Pienryhmä 3 (Koko: 0. Avoin amk: 0.)
Tomi Salminen, Tuija Rasku, Hannu Tuhkanen, Siru Suoniemi, Pirjo Lehto
Orientoivan harjoittelun tunneilla tulee olla työvaatetus ja työkengät, sekä asianmukainen hygienia ja ulkoasu. Voimakkaiden hajusteiden käytön välttäminen.
Toteutussuunnitelma voi päivittyä ennen opintojakson orientaatiota.
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Ensihoitajan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
Ei ole.
Ei ole.
HOITOTYÖ 1: Hoitotyön tentti Exam:ssa viikoilla 38-39
1. Uusinta (xxx, sovitaan erikseen)
2. Uusinta (xxx, sovitaan erikseen)
HOITOTYÖ 2: Hoitotyön tentti Exam:ssa viikoilla 44-45
1. Uusinta (xxx, sovitaan erikseen)
2. Uusinta (xxx, sovitaan erikseen)
Uusinnat Exam:ssa.
KLIINISET LABORATORIOTUTKIMUKSET JA EKG: Oppimistehtävä tai tentti 1 op, arviointi suoritettu/hylätty
Koko toteutuksen korotuskoe keväällä/syksyllä viikoilla xxx
Ei ole.
Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 8 op x 27 h = 216 h
HOITOTYÖ 1 ja 2: 12 h teoriaa, 8 x 4 h orientoivaa harjoittelua, verkkokurssintehtävien ja muiden mahdollisten ennakkotehtävien tekeminen ennen orientoivan harjoittelun tunteja hyväksytysti. Itsenäisen työskentelyn aika 145 h.
Itsenäinen työskentelyn aikana taitojen harjoittelu mahdollista koululla itseharjoittelutilassa. Itseharjoittelutilan voi varata Pakin tilavarauksen kautta. Itseharjoittelutilan ohjeet löytyvät itseharjoittelutilasta. Noudattakaa itseharjoittelutilan sääntöjä käyttäessänne itseharjoittelutilaa.
KLIINISET LABORATORIOTUTKIMUKSET JA EKG: 8 h teoriaa, 2 x 4 h pienryhmätyöskentelyä, muut mahdolliset tehtävät. Oppimistehtävä tai tentti. 11 h itsenäistä työskentelyä.
Toteutuksella itsenäiseen opiskeluun ja tentteihin (hoitotyö 1 ja hoitotyö 2) valmistautumiseen hoitotyön osalta on varattu 145h. Kliiniset laboratoriotutkimukset ja EKG oppimistehtävä / tentti itsenäistä työskentelyä on 11h.
Hoitotyö 1 Peppiin numeerinen arviointi, laajuus 4
Hoitotyö 2 Peppiin numeerinen arviointi, laajuus 3
Ravitsemus suoritettu/hylätty, laajuus 0
Orientoiva harjoittelu, hoitotyö suoritettu/hylätty, laajuus 0
Orientoiva harjoittelu, ergonomia suoritettu/hylätty, laajuus 0
Kliiniset laboratoriotutkimukset ja EKG Peppiin suoritettu/hylätty, laajuus 1
EKG-orha Peppiin suoritettu/hylätty, laajuus 0
Näytteenotto-orha Peppiin suoritettu/hylätty, laajuus 0
Hoitotyö 1. Tentti. Numeerinen arviointi. Osallistuminen opetukseen. 4 op. Arviointi 0-5.
Hoitotyö 2. Tentti. Numeerinen arviointi. Osallistuminen opetukseen. 3 op. Arviointi 0-5.
Orientoiva harjoittelu. Pienryhmätyöskentelyssä 100% läsnäolovelvollisuus, aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen. Arviointi suoritettu/hylätty.
Orientoiva harjoittelu, ergonomia. Pienryhmätyöskentelyssä 100% läsnäolovelvollisuus, aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen. Arviointi suoritettu/hylätty.
Kliiniset laboratoriotutkimukset ja EKG. Oppimistehtävä tai tentti. 1op, arviointi suoritettu/hylätty
EKG-orha. 100% osallistuminen, arviointi suoritettu/hylätty
Näytteenotto-orha. 100% osallistuminen, arviointi suoritettu/hylätty
Hoitotyö 1:
Opiskelija
- tietää ihmisen lepoon, liikuntaan, ravitsemukseen, erittämiseen ja puhtauteen sekä kanssakäymiseen liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla
- tietää eri tarkkailualueiden normaaliarvot
- tietää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja sen puheeksi ottamisen menetelmiä
- tietää kuntouttavan hoitotyön ja ergonomisen työskentelytavan perusteet
- tietää joitakin terveyttä edistävän ravitsemuksen yksityiskohtia tai esimerkkejä
- osallistuu pienryhmä työskentelyyn ja tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
- tietää miten työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti
Hoitotyö 2:
- tietää ihmisen verenkiertoon, hengitykseen ja lämmönsäätelyyn liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla
- tietää kiputyypit ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä kivun hoidossa
- osallistuu pienryhmä työskentelyyn ja tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
- tietää kasvokkain tapahtuvien ohjaustilanteiden perusperiaatteet
- tietää miten työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti
Hoitotyö 1:
Opiskelija
- osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan ja kanssakäymiseen liittyvistä tarpeista ja tietää perustellen niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla
- ymmärtää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja tietää sen puheeksi ottamisen menetelmien käytön
- osaa terveyttä edistävän ravitsemuksen keskeiset asiat osana kokonaisuutta
- osaa kuntouttavan hoitotyön periaatteet
- osaa ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
- osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti
Hoitotyö 2:
- tietää miten tarkkaillaan aikuisen lämmönsäätelyjärjestelmään, hengitys- ja verenkiertoelimistöön liittyvää toimintaa, tietää niiden normaalin toiminnan sekä osaa perustellen käyttää hoitotyön auttamismenetelmiä alueilla esiintyvissä ongelmissa
- tietää miten potilaan kipua tarkkaillaan ja on selvillä erilaisista kivun hoidon menetelmistä
- harjaantuu kasvokkain tapahtuvien ohjaustilanteissa
- osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti
Kliiniset laboratoriotutkimukset ja EKG:
Hyväksytyn suorituksen arviointikriteerit:
Opiskelija
- tietää perusteet keskeisistä laboratoriotutkimuksista ja preanalyyttisistä laatutekijöistä
- osaa etsiä tietoa laboratorio-ohjekirjoista
- osaa ohjata potilaita laboratoriotutkimuksiin
- huomio toiminnassaan potilas- ja työturvallisuuden
- harjoittelee ohjatusti laskimo- ja ihopistonäytteenottoa
- osaa ottaa ohjatusti EKG-rekisteröinnin ja arvioida rekisteröinnin laatua
Hoitotyö 1:
Opiskelija
- analysoi, pohtii, perustelee ja yhdistää teoreettisen osaamisen ammatilliseen kontekstiin
- osaa työskennellä kliinisen hoitotyön perustaitoja käyttäen
- osaa huomioida ja noudattaa yksilövastuisen hoitotyön perusperiaatteita
- ottaa aktiivisesti vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
Hoitotyö 2:
- analysoi, perustelee ja yhdistää tietoa aikuisen lämmönsäätelyjärjestelmän ja hengitys- ja verenkiertoelimistön toiminnasta, sekä osaa perustellen käyttää hoitotyön auttamismenetelmiä alueilla esiintyvissä ongelmissa erilaisissa ammatillisissa konteksteissa
- osaa työskennellä kliinisen hoitotyön perustaitoja käyttäen
- osaa huomioida ja noudattaa yksilövastuisen hoitotyön perusperiaatteita
- ottaa aktiivisesti vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa