•   Alalle orientoituminen 7K00FK72-3009 23.08.2021-19.12.2021  3 op  (21SH2E) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - osaa suunnitella ja toteuttaa oman henkilökohtaisen opiskelupolun
    - kykenee jatkuvasti uudistamaan osaamistaan ja oppimaan uutta
    - osaa tunnistaa oman ammatillisen osaamisen tason
    - ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisessä ja hoitotyössä
    - osaa tuottaa asiatyylin tekstiä ja esityksiä TAMKin kirjallisen työn ohjeiden mukaisesti
    - tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpien ammattiryhminen toimintakäytännöt ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan perusteet
    - tuntee kirjaston palvelut, osaa paikallistaa opinnoissaan tarvitsemansa aineistot ja hakea niistä tietoa
    Opintojakson sisältö
    - kirjoitusviestintä
    - asiantuntijuuden kehittyminen
    - keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta
    Arviointikriteerit
    Hyväksytty/Hylätty

    Hyväksytty:

    Opiskelija

    - osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti

    - osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun

    - ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan

    - tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet

    - tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita



    Hylätty:

    Opiskelija

    - ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti

    - ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti

    - ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita

    - ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa


    Vastuuhenkilön nimi

    Kirsi Mattila

    Kirjallisuus

    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelman (21SH) opetussuunnitelma

    Yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset. https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/

    Sairaanhoitajien eettiset ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-eettiset-ohjeet/

    Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-kollegiaalisuusohjeet/



    Lait

    Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992

    Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä559/1994

    Terveydenhuoltolaki 2010/1326 (tarkastelu sairaanhoitajuuden kautta)

    Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstä (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)

    Valvira https://www.valvira.fi/



    Sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Orientaatioviikko, opettajatutortunnit, opiskelijatutortapaamiset, yksilölliset ja ryhmämuotoiset hopskeskustelut, luennot, infot, työpajat, seminaarit

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Osallistuminen opetukseen, annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti ja palautus sovitussa aikataulussa, hops -keskustelun käyminen. Suoritusmerkinnät eri osista.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    23.08.2021 - 19.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    01.08.2021 - 30.08.2021

    Opintopisteet

    3 op

    Ryhmä(t)

    21SH2E

    Opettaja(t)

    Kirsi Mattila, Päivi Lukin, Marita Mäki

    Lisätietoja opiskelijoille

    Ammattikorkeakouluopiskeluun orientoituminen
    Hops -keskustelut 1 vuoden aikana
    Urapolku; Urasuunnittelu ja ohjaus
    Ammatillisuuteen ja asiantuntijuuteen kehittyminen
    Perustiedot määritellyistä laista terveydenhuollon laista ammattilaisen ja potilaan näkökulmasta
    Kirjallisen työn ohjeistus, rakenne, lähteidenkäyttö
    Kirjaston käyttä ja hakukoneet, tietokannat
    OPS21:ssä kaikki opiskelijaryhmät tekevät esseen Kokonaisvaltaisen terveyden ja toimintakyvyn edistämisen -toteutukselle, jossa se integroituu kirjoitusviestintään.

    Vastuuyksikkö

    Sairaanhoitaja

    Koulutusohjelma(t)

    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/hylätty

    Valinnaiset suoritustavat

    Ei ole.

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Ei ole.

    KV yhteydet

    Ei Ole.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    3 op = 3 x 27 h = 81 h

    Orientaatioviikko
    Tutoropettajatunnit
    HOPS keskustelu 1 h
    Ammatillinen toiminta ja sitä ohjaava lainsäädäntö 6 h lähiopetusta. Itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä
    Kirjoitusviestintä (luennot ja työpajat 2 h pienryhmittäin) Itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä
    Tiedonhaku 2 h (n. 20 opiskelijan ryhmässä) Itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä

    Sisällön jaksotus

    Sisältö 

    - kirjoitusviestintä
    - asiantuntijuuden kehittyminen
    - keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta

    Osat

    Asiantuntijuuden kehittyminen 1op
    Ammatillinen toiminta ja sitä ohjaava lainsäädäntö 1 op
    Kirjoitusviestintä 1 op
    Tiedonhaku (2h) 0 op

    Arviointikriteerit
    Hyväksytty/Hylätty

    Arviointikriteerit –Hyväksytty

    - osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
    - osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun
    - ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan
    - tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet
    - tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita

    Hylätty

    Opiskelija

    - ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti
    - ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti
    - ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita
    - ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa