•   Alalle orientoituminen 7K00FK72-3001 01.08.2021-17.12.2021  3 op  (21KL) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - osaa suunnitella ja toteuttaa oman henkilökohtaisen opiskelupolun
    - kykenee jatkuvasti uudistamaan osaamistaan ja oppimaan uutta
    - osaa tunnistaa oman ammatillisen osaamisen tason
    - ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisessä ja hoitotyössä
    - osaa tuottaa asiatyylin tekstiä ja esityksiä TAMKin kirjallisen työn ohjeiden mukaisesti
    - tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpien ammattiryhminen toimintakäytännöt ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan perusteet
    - tuntee kirjaston palvelut, osaa paikallistaa opinnoissaan tarvitsemansa aineistot ja hakea niistä tietoa
    Opintojakson sisältö
    - kirjoitusviestintä
    - asiantuntijuuden kehittyminen
    - keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta
    Arviointikriteerit
    Hyväksytty/Hylätty

    Hyväksytty:

    Opiskelija

    - osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti

    - osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun

    - ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan

    - tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet

    - tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita



    Hylätty:

    Opiskelija

    - ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti

    - ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti

    - ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita

    - ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa


    Vastuuhenkilön nimi

    Elina Botha

    Kirjallisuus

    Kätilön tutkinto-ohjelman (21KL) opetussuunnitelma
    Yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset. https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/
    Kätilön osaamisvaatimukset

    Lait
    Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992
    Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä559/1994
    Terveydenhuoltolaki 2010/1326 (tarkastelu sairaanhoitajuuden kautta)
    Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstä (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)
    Valvira https://www.valvira.fi/

    Sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Orientaatioviikko, opettajatutortunnit, opiskelijatutortapaamiset, yksilölliset ja ryhmämuotoiset hopskeskustelut, luennot, infot, työpajat, seminaarit

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Osallistuminen opetukseen, annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti ja palautus sovitussa aikataulussa, hops -keskustelun käyminen. Suoritusmerkinnät eri osista.
    Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta-osan hyväksytty suoritusmerkintä edellyttää ryhmätyöhön osallistumista sekä esittämistä.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    01.08.2021 - 17.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    02.07.2021 - 20.08.2021

    Opintopisteet

    3 op

    Ryhmä(t)

    21KL

    Opettaja(t)

    Elina Botha, Taina Peltonen, Päivi Suominen-Tontti

    Lisätietoja opiskelijoille

    Pakollinen tehy-info on 7.9. klo 10 ja sen pitää Toni Kuokka Järjestöasiantuntija Tehy ry.
    Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta-tunneilla läsnäolovelvollisuus.

    Vastuuyksikkö

    Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

    Koulutusohjelma(t)

    Kätilön tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/hylätty

    Valinnaiset suoritustavat

    Ei ole

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    -

    Tenttien ajankohdat

    -

    KV yhteydet

    -

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    3 op = 3 x 27 h = 81 h

    Sisällön jaksotus

    • Orientaatioviikko
    • Tutoropettajatunnit
    • HOPS keskustelu 1 h
    • Ammatillinen toiminta ja sitä ohjaava lainsäädäntö 6 h lähiopetusta. Itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä
    • Kirjoitusviestintä (luennot ja työpajat 2 h pienryhmittäin) Itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä
    • Tiedonhaku 2 h (n. 20 opiskelijan ryhmässä) Itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä

    Tarkennetut sisällöt
    • Ammattikorkeakouluopiskeluun orientoituminen
    • Hops -keskustelut 1 vuoden aikana
    • Urapolku; Urasuunnittelu ja ohjaus
    • Ammatillisuuteen ja asiantuntijuuteen kehittyminen
    • Perustiedot määritellyistä laista terveydenhuollon laista ammattilaisen ja potilaan näkökulmasta
    • Kirjallisen työn ohjeistus, rakenne, lähteidenkäyttö
    • Kirjaston käyttö ja hakukoneet, tietokannat

    Opiskelija kirjoittaa esseen Kokonaisvaltaisen terveyden ja toimintakyvyn edistämisen -toteutuksella, jossa se integroituu kirjoitusviestintään.

    Arviointikriteerit
    Hyväksytty/Hylätty

    Hyväksytty
    Opiskelija
    - osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
    - osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun
    - ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan
    - tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet
    - tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita

    Hylätty
    Opiskelija
    - ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti
    - ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti
    - ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita
    - ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa