Opiskelija
- osaa arvioida raskaana olevan ja synnyttäneen perheen terveyttä ja hyvinvointia
- tietää raskaana olevan ja synnyttäneen perheen työmenetelmiä
- osaa raskaana olevan ja synnyttäneen äidin sekä sikiön hoidon ja hoitoon ohjauksen perusasiat
- ymmärtää parisuhteen ja vanhemmuuden ohjaamisen tärkeyden
- tietää neuvolan moniammatillisen yhteistyön tahot
Opiskelija
- osaa arvioida raskaana olevan ja synnyttäneen perheen kokonaisvaltaista terveyttä ja hyvinvointia
- osaa käyttää raskaana olevan ja synnyttäneen perheen terveydenhoitotyön työmenetelmiä
- osaa tunnistaa, arvioida ja toteuttaa raskaana olevan ja synnyttäneen äidin sekä sikiön hoitoa ja tarvittaessa ohjata jatkohoitoon
- osaa ohjata perhettä sekä tukea parisuhdetta ja vanhemmuutta
- osaa hyödyntää moniammatillisuutta työssään
Opiskelija
- osaa arvioida raskaana olevan ja synnyttäneen perheen kokonaisvaltaista terveyttä ja hyvinvointia
- osaa laajasti soveltaa raskaana olevan ja synnyttäneen perheen terveydenhoitajatyön työmenetelmiä
- osaa tunnistaa, arvioida ja toteuttaa raskaana olevan ja synnyttäneen äidin sekä sikiön hoitoa ja tarvittaessa ohjata jatkohoitoon
- osaa ohjata perhettä yksilöllisesti sekä tukea perhettä parisuhteessa ja vanhemmuudessa
- osaa toimia osana moniammatillista tiimiä
Raakel Viheroksa
Imetysohjaajakoulutus keväällä 2022:
* Koskinen.2008. Imetysohjaus. Edita. Helsinki.
* Imetyksen edistäminen Suomessa.Toimintaohjelma 2009-2012. Raportti 32/2009. THL.Yliopistopaino
* Imetyksen edistämisen Toimintaohjelma 2017-2021. THL
* Muu opettajan erikseen osoittama materiaali
*************************************************************************************************************************
2023: Toteutussuunnitelma päivitetään tämän osalta myöhemmin.
Opetusmateriaali:
kertaus- / alkukoe moodlessa, suoritus ennen orientaatioita, hyväksytty/hylätty
Eskola & Hytönen (uusin painos) Nainen hoitotyön asiakkaana
(raskaus ja synnytys)+ perustason muistiinpanot
1. Ensimmäinen koe xxxxxxx
Klemetti, Hakulinen-Viitanen (toim.) 2013 Äitiysneuvolaopas, suosituksia äitiysneuvolatoimintaan Opas 29, Thl
Terveysportti/lääkärin tietokanta:
- Raskaushoitoketju Pirkanmaalla (PSHP)
- Äitiysneuvola ja erikoissairaanhoito: konsultaatio,
lähetteet, hoitolinjat /Jukka Uotila
- Äitiysneuvolatarkastukset ja neuvolassa annettu hoito/ Jukka Uotila
- Sikiön kromosomipoikkeavuuksien seulonta/Riitta Salonen ja Pekka Taipale
- Leipälä, Hänninen, Saalahti-Koskinen, Mäkelä.2009 Kuinka kertoa sikiön poikkeavuuksien seulonnasta- opas äitiyshuollon työntekijöille. Yliopistopaino
- Käypähoito: raskausdiabetes
2.koe loppukoe xxxxxxx
Sinkkonen, Kalland ym (2011) Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. Luvut 3-5, 7-12. WSOY
Parisuhteen roolikartta: http://www.vslk.fi/index.php?id=20
Vanhemmuuden roolikartta: http://www.vslk.fi/index.php?id=19
Viinikka A. Toim. 2014. Mentalisaatio perheiden kohtaaminen: Luku 1: kiintymyssuhdeteoria - mentalisaatio ja dialogisuus s.17-23, luvut 2-5.
ehkäisyyn liittyvää materiaalia. käypähoito
työpajoissa työstetty materiaali
-1. kokeen materiaali
Armanto & Koistinen toim.(2007) Neuvolatyön käsikirja. Tammi
(äitiysneuvolaosio)
Syödään yhdessä- ruokasuositukset lapsiperheille
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-599-8
Asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet. STM julk. 2009:20
http://www.lasinenlapsuus.fi/
Thl sivusto, lomakkeet
https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/tyon_tueksi/lomakkeet/lomakkeet_neuvolatyohon
http://www.thl.fi/fi_FI/web/neuvoa-antavat-fi/paihdeongelmaisen-hoitoonohjaus-neuvolassa
Päihteideongelmaisen hoitoonohjaus neuvolassa.
http://www.thl.fi/fi_FI/web/neuvoa-antavat-fi/paihdeongelmaisen-hoitoonohjaus-neuvolassa
Terveysportti/Lääkärin tietokannat:
-Lääkkeiden käyttö raskauden aikana/Heli Malm
-Raskaana oleva päihdekäyttäjä
-Toistuva keskenmeno/Eero Varila
-Uhkaava ennenaikainen synnytys
-Synnytyksen hoito sairaalan ulkopuolella
Kevät 2022:
Imetysohjaajakoulutus 1.5 op: Luennot, harjoitukset, tehtävät, näyttökoe ja kirjallinen tentti.
**********************************************************************************************************************************
2023: Toteutussuunnitelma päivitetään myöhemmin
- luennot, opetuskeskustelu, pienryhmätyöskentely, teemapajat, ryhmätyöt, simulaatio, itsenäinen työskentely
- tehtävä parisuhteesta ja neuvolakäynneistä matriisi
Imetysohjaajakoulutus 1,5op: Tentti ja näyttökoe. Numeerinen arviointi. 100% läsnäolo opetuksessa.
Toteutussuunnitelma päivitetään myöhemmin muiden osioiden osalta
Suomi
03.01.2022 - 20.02.2022
04.12.2021 - 02.01.2022
7 op
20TH
Raakel Viheroksa
Imetysohjaajakoulutus 1,5op:
Imetysohjaajakoulutus perustuu Who:n vauvamyönteisyysohjelman 20 tunnin koulutukseen. Imetysohjaajakoulutuksesta saa erillisen imetysohjaajan todistuksen, kun koulutus on suoritettu hyväksytysti. Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan 100% läsnäolo kaikessa opetuksessa, aktiviinen osallistuminen ja hyväksytysti suoritetut tehtävät, imetysnäyttö sekä tentti.
Toteutussuunnitelmaan voi tulla muutoksia imetysohjauskoulutuksen osalta, liittyen koronatilanteeseen. Muutoksista tiedotetaan opiskelijoita erikseen.
**********************************************************************************************************************************
2023, muu toteutus: Päivittyy myöhemmin
luennoilla ei 100% läsnäolopakkoa, mutta osallistuminen suotavaa tavoitteiden saavuttamiseksi
pienryhmätyöskentely pakollinen
työpajat ja simulaatiot pakollisia
erityisasiantuntijoiden luennot pakollisia
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
ei valinnaista suoritustapaa
Kokonaisuuteen liittyy 7 viikon harjoittelu äitiys- ja lastenneuvoloissa
Imetysohjauskoulutus:
Imetysohjaajakoulutukseen kuuluu näyttökokeen lisäksi kirjallinen tentti. Arvionti 0-5. Läpäisyprosentti 70%. Ryhmätentti moodlessa viikolla 6, 10.2. 1.uusinta viikoilla 10 ja 2.uusinta viikoilla 13. Uusinnat toteutuvat examissa.
********
2023:
Toteutussuunnitelma päivittyy vuoden 2023 opetuksen osalta myöhemmin.
Alkukoe, koe suoritettava ennen orientaatiotuntia, hyväksytty/hylätty
1.koe
2.koe
Usinnat
Parisuhteesta, tehtävä, hyväksytty/hylätty
Tarkastuksista tehtävä, hyväksytty/hylätty
Imetysohjaajakoulutus keväällä 2022:
Imetysohjauskoulutus (WHO:n mukainen)1,5 op: Opiskelijoiden kokonaistuntimäärä on 40 tuntia, josta lähiopetusta 20 tuntia. Itsenäisen opiskelun osuus 20 tuntia.
*****
Muu opetus 2023:
7 op x 27 tuntia on 189h, joista imetysohjauskoulutus 40h, 2.tutorlähtökohtaa, työpajatyöskentely yht. 38 tuntia, itsenäistä työskentelyä 70 tuntia, simulaatiot
Toteutusta päivitetään vuoden 2023 opintojen osalta myöhemmin.
Kevät 2022:
Imetysohjaajakoulutus 1,5op. Luennot, pienryhmätyöskentely, itsenäiset ja paritehtävät ja tentti. Opetuksessa 100% läsnäolo.
******
2023:
- lasta odottavan perheen perhekeskeinen terveydenhoitotyö:
- raskauden kulku
- äitiyshuollon palvelujärjestelmä
- raskaanaolevan perheen raskaudenaikainen ja jälkeinen (äiti, sikiö, isä) terveydentilan seuranta,ohjaus ja tukeminen
- raskaanaolevan perheen elintapohjaus
- varhainen vuorovaikutus
- parisuhteen, vanhemmuuden tukeminen ja perhesuunnittelu
Imetysohjaajakoulutus:
- Opiskelija ei osallistu pakollisiin tunteihin ja harjoituksiin (100% läsnäolo).
- Opiskelijan osoittama tieto ei yllä tyydyttävän suorituksen arviointikriteereihin (tentti läpäisyraja 70%)
Imetysohjaajakoulutus: Arvioinnin kohteena imetysnäyttö ja kirjallinen tentti.
- Opiskelijan osoittama tieto on oikea, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut puutteellisia
- Opiskelija tarkastelee ilmiötä rajoittuneesti yhdestä näkökulmasta
- Opiskelijan osoittama potilas/asiakas näkökulma puutteellinen
Imetysohjaajakoulutus:Arvioinnin kohteena imetysnäyttö ja kirjallinen tentti.
- Opiskelijan osoittama osaaminen perustuu tutkittuun tietoon, esitystapa johdonmukainen ja opiskelija pystyy perustelemaan asiat
- Osaamisessa näkyy potilas/asiakas näkökulma ja eettisyys
Imetysohjaajakoulutus:Arvioinnin kohteena imetysnäyttö ja kirjallinen tentti.
-Opiskelija osaa tarkastella imetysohjakseen liittyviä asioita moniulotteisesti ja useasta näkökulmasta johdonmukaisesti asiakkaan yksilölliset tarpeet huomoiden
- Ohjaukseen liittyvä tieto on näyttöön perustuvaa
- Opiskelija saa kohdata asiakkaan/ potilaan kokonaisvaltaisesti eettiset periaatteet huomioiden