Opiskelija
- osaa arvioida raskaana olevan ja synnyttäneen perheen terveyttä ja hyvinvointia
- tietää raskaana olevan ja synnyttäneen perheen työmenetelmiä
- osaa raskaana olevan ja synnyttäneen äidin sekä sikiön hoidon ja hoitoon ohjauksen perusasiat
- ymmärtää parisuhteen ja vanhemmuuden ohjaamisen tärkeyden
- tietää neuvolan moniammatillisen yhteistyön tahot
Opiskelija
- osaa arvioida raskaana olevan ja synnyttäneen perheen kokonaisvaltaista terveyttä ja hyvinvointia
- osaa käyttää raskaana olevan ja synnyttäneen perheen terveydenhoitotyön työmenetelmiä
- osaa tunnistaa, arvioida ja toteuttaa raskaana olevan ja synnyttäneen äidin sekä sikiön hoitoa ja tarvittaessa ohjata jatkohoitoon
- osaa ohjata perhettä sekä tukea parisuhdetta ja vanhemmuutta
- osaa hyödyntää moniammatillisuutta työssään
Opiskelija
- osaa arvioida raskaana olevan ja synnyttäneen perheen kokonaisvaltaista terveyttä ja hyvinvointia
- osaa laajasti soveltaa raskaana olevan ja synnyttäneen perheen terveydenhoitajatyön työmenetelmiä
- osaa tunnistaa, arvioida ja toteuttaa raskaana olevan ja synnyttäneen äidin sekä sikiön hoitoa ja tarvittaessa ohjata jatkohoitoon
- osaa ohjata perhettä yksilöllisesti sekä tukea perhettä parisuhteessa ja vanhemmuudessa
- osaa toimia osana moniammatillista tiimiä
Elisa Airikkala
Opetusmateriaali:
Alkukoe moodlessa, suoritus ennen orientaatioita, hyväksytty/hylätty. Ohjeet alkukokeen materiaaliin moodlessa.
Kurssimateriaali:
Klemetti, Hakulinen-Viitanen (toim.) 2013 Äitiysneuvolaopas, suosituksia äitiysneuvolatoimintaan Opas 29, Thl, soveltavin osin. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-972-5
Terveysportti/lääkärin tietokanta:
Raskaushoitoketju Pirkanmaalla (PSHP)
Äitiysneuvola ja erikoissairaanhoito: konsultaatio,
lähetteet, hoitolinjat /Jukka Uotila
Äitiysneuvolatarkastukset ja neuvolassa annettu hoito / Jukka Uotila
Sikiön kromosomipoikkeavuuksien seulonta / Carola Saloranta
Leipälä, Hänninen, Saalahti-Koskinen, Mäkelä. 2009. Kuinka kertoa sikiön poikkeavuuksien seulonnasta- opas äitiyshuollon työntekijöille. Yliopistopaino https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201205085140
Käypähoito: raskausdiabetes https://www.kaypahoito.fi/hoi50068
Armanto & Koistinen toim.(2007) Neuvolatyön käsikirja. Tammi
(äitiysneuvolaosiosta raskauden psykologiset vaiheet, raskauden aikaiset infektiot)
Sinkkonen, Kalland ym (2011) Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. Luvut 3-5, 7-12. WSOY available online: tuni-kirjasto
Parisuhteen roolikartta: http://www.vslk.fi/index.php?id=20
Vanhemmuuden roolikartta: http://www.vslk.fi/index.php?id=19
Viinikka A. Toim. 2014. Mentalisaatio perheiden kohtaaminen: Luku 1: kiintymyssuhdeteoria - mentalisaatio ja dialogisuus s.17-23, luvut 2-5.
Syödään yhdessä- ruokasuositukset lapsiperheille
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-599-8 Lasta odottavan osuus
Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-2942-5
Thl sivusto, lomakkeet:
Neuvolatyön lomakkeet https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/sote-palvelut/aitiys-ja-lastenneuvola/neuvolatyon-lomakkeet
Päihdetyö neuvolassa https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/sote-palvelut/aitiys-ja-lastenneuvola/neuvolatyon-sisallot-ja-menetelmat/paihdetyo-neuvolassa
Terveysportti/lääkärin tietokanta:
Lääkkeiden käyttö raskauden aikana / Heli Malm
Raskaana oleva päihteidenkäyttäjä / Hanna Kahila
Toistuva keskenmeno / Eero Varila ja Eini Nikander
Uhkaava ennenaikainen synnytys / Ulla Ekblad
Synnytyksen hoito sairaalan ulkopuolella / Ulla Ekblad
Ehkäisy
- käypähoito
________________________________________
Tenttimateriaali ensimmäiseen tenttiin 18.02.2022 10.00 - 11.45
Klemetti, Hakulinen-Viitanen (toim.) 2013 Äitiysneuvolaopas, suosituksia äitiysneuvolatoimintaan Opas 29, Thl, soveltavin osin.
Terveysportti/lääkärin tietokanta:
Raskaushoitoketju Pirkanmaalla (PSHP)
Äitiysneuvola ja erikoissairaanhoito: konsultaatio,
lähetteet, hoitolinjat /Jukka Uotila
Äitiysneuvolatarkastukset ja neuvolassa annettu hoito / Jukka Uotila
Sikiön kromosomipoikkeavuuksien seulonta / Carola Saloranta
Leipälä, Hänninen, Saalahti-Koskinen, Mäkelä.2009 Kuinka kertoa sikiön poikkeavuuksien seulonnasta- opas äitiyshuollon työntekijöille. Yliopistopaino
Käypähoito: raskausdiabetes
Luennot opettajan ohjeen mukaan
__________________________________________
Tenttimateriaali toiseen tenttiin, loppukokeeseen 02.06.2022 08.30 - 10.00
Koko kurssimateriaali (myös ensimmäisen tentin materiaalit ja luennot)
_________________________________________
Imetysohjauskoulutus 1,5op:
* Koskinen.2008. Imetysohjaus. Edita. Helsinki.
* Imetyksen edistäminen Suomessa.Toimintaohjelma 2009-2012. Raportti 32/2009. THL.Yliopistopaino
* Imetyksen edistämisen Toimintaohjelma 2017-2021. THL
* Muu opettajan erikseen osoittama materiaali
- luennot, aktiivinen keskustelu, pienryhmätyöskentely, teemapajat, ryhmätyöt, simulaatio, itsenäinen työskentely, tentit
(2021) Imetysohjaajakoulutus 1.5 op: Luennot, harjoitukset, tehtävät, näyttökoe ja kirjallinen tentti.
Imetysohjaajakoulutus 1,5op: Tentti ja näyttökoe. Numeerinen arviointi. 100% läsnäolo opetuksessa.
______________________
Ensimmäinen tentti 50%
Loppukoe 50%
Suomi
01.01.2022 - 24.04.2022
01.12.2021 - 05.01.2022
7 op
19TH
Hoitotyö Luennoitsija, Jenna Rintakuusi, Elisa Airikkala, Paula Pajunen, Raakel Viheroksa, Irmeli Nieminen
orientaatio pakollinen
luennoilla ei 100% läsnäolopakkoa, mutta osallistuminen suotavaa tavoitteiden saavuttamiseksi
pienryhmätyöskentely pakollinen
työpajat ja simulaatiot pakollisia
erityisasiantuntijoiden luennot pakollisia
Imetysohjaajakoulutus 1,5op: Imetysohjaajakoulutus perustuu Who:n vauvamynteisyysohjelman 20 tunnin koulutukseen. Imetysohjaajakoulutuksesta saa erillisen imetysohjaajan todistuksen, kun koulutus on suoritettu hyväksytysti. Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan 100% läsnäolo kaikessa opetuksessa, aktiviinen osallistuminen ja hyväksytysti suoritetut tehtävät, imetysnäyttö sekä tentti.
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
ei valinnaista suoritustapaa
Kokonaisuuteen liittyy 8 viikon harjoittelu äitiys- ja lastenneuvoloissa
Alkukoe, koe suoritettava ennen orientaatiotuntia, hyväksytty/hylätty
1. koe 18.02.2022 10.15 - 11.45 TAMKilla
Opiskelijan tulee osallistua 1. kokeen uusintaan ennen harjoitteluun menoa, jos saa hylätyn.
1. uusinta 1 kokeeseen TAMKilla 24.02.2022 16.00 - 17.30
2. uusinta 1 kokeeseen TAMKilla 10.03.2022 16.00 - 17.30
Kurssiarviointi 50%
2. koe 02.06.2022 08.30 - 10.00 TAMKilla
1. uusinta 2. kokeeseen examissa syyslukukaudella
2. uusinta 2. kokeeseen examissa syyslukukaudella
Kurssiarviointi 50%
___
Imetysohjaajakoulutukseen kuuluu näyttökokeen lisäksi kirjallinen tentti. Arvionti 0-5. Läpäisyprosentti 70%. Tentti examissa ajankohdalla 30.3.-20.4.21
1. uusinta examissa 17.5.-1.6.21.
2. uusinta examissa 2.8.-13.8.21.
Opiskelijan ajankäyttö
7 op x 27 tuntia on 189h, (4 op lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyötä, 3op synnytysoppi ja imetysohjaus + parisuhde) Jakso sisältää 2 PBL lähtökohtaa, simulaatiot ja työpajatyöskentely, itsenäinen opiskelu
____
Imetysohjauskoulutus (WHO:n mukainen)1,5 op: Opiskelijoiden kokonaistuntimäärä on 40 tuntia, josta lähiopetusta 20 tuntia. Itsenäisen opiskelun osuus 20 tuntia.
2022:
- lasta odottavan perheen perhekeskeinen terveydenhoitotyö:
- raskauden kulku
- äitiyshuollon palvelujärjestelmä
- raskaanaolevan perheen raskaudenaikainen ja jälkeinen (äiti, sikiö, isä) terveydentilan seuranta,ohjaus ja tukeminen
- raskaanaolevan perheen elintapohjaus
- varhainen vuorovaikutus
- parisuhteen, vanhemmuuden tukeminen ja perhesuunnittelu
2021:
Imetysohjaajakoulutus 1,5op. Luennot, pienryhmätyöskentely, itsenäiset ja paritehtävät ja tentti. Opetuksessa 100% läsnäolo.
Imetysohjaajakoulutus:
- Opiskelija ei osallistu pakollisiin tunteihin ja harjoituksiin (100% läsnäolo).
- Opiskelijan osoittama tieto ei yllä tyydyttävän suorituksen arviointikriteereihin (tentti läpäisyraja 70%)
Kurssiarviointikriteerit muilta osin opsissa.
Imetysohjaajakoulutus: Arvioinnin kohteena imetysnäyttö ja kirjallinen tentti.
- Opiskelijan osoittama tieto on oikea, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut puutteellisia
- Opiskelija tarkastelee ilmiötä rajoittuneesti yhdestä näkökulmasta
- Opiskelijan osoittama potilas/asiakas näkökulma puutteellinen
Imetysohjaajakoulutus:Arvioinnin kohteena imetysnäyttö ja kirjallinen tentti.
- Opiskelijan osoittama osaaminen perustuu tutkittuun tietoon, esitystapa johdonmukainen ja opiskelija pystyy perustelemaan asiat
- Osaamisessa näkyy potilas/asiakas näkökulma ja eettisyys
Imetysohjaajakoulutus:Arvioinnin kohteena imetysnäyttö ja kirjallinen tentti.
-Opiskelija osaa tarkastella imetysohjakseen liittyviä asioita moniulotteisesti ja useasta näkökulmasta johdonmukaisesti asiakkaan yksilölliset tarpeet huomoiden
- Ohjaukseen liittyvä tieto on näyttöön perustuvaa
- Opiskelija saa kohdata asiakkaan/ potilaan kokonaisvaltaisesti eettiset periaatteet huomioiden