•   Lasta odottavan ja synnyttäneen perheen terveydenhoitajatyö 7K00FA43-3001 01.01.2022-24.04.2022  7 op  (19TH) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - osaa arvioida, suunnitella ja toteuttaa lasta odottavan ja synnyttäneen perheen terveyttä ja hyvinvointia yhteistyössä perheen kanssa
    - osaa seurata ja arvioida odottavan äidin ja sikiön terveyttä sekä tunnistaa raskauteen ja synnytykseen liittyviä riskitekijöitä
    - osaa tunnistaa raskaana olevan hoidon tarpeen, osaa tehdä hoitopäätöksiä ja tarvittaessa ohjata jatkohoitoon
    - osaa arvioida ja tukea perheen vuorovaikutusta ja voimavaroja (parisuhdetta, vanhemmuutta ja varhaista vuorovaikutusta)
    - osaa toteuttaa perhe- ja synnytysvalmennusta
    - osaa ohjata ja tukea asiakkaita seksuaaliterveyteen ja perhesuunnitteluun liittyvissä asioissa (synnyttäneen naisen raskaudenehkäisy)
    - osaa soveltaa teoriatietoa säännöllisen synnytyksen jälkitarkastukseen
    - osaa seurata ja tukea äidin, vauvan ja koko perheen terveyttä ja hyvinvointia lapsen syntymän jälkeen
    - osaa suunnitella, arvioida ja toteuttaa imetysohjausta raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen
    Esitietovaatimukset
    Sairaanhoitajavaiheen kliiniset opinnot ja anatomia ja fysiologia suoritettuna (135 op)
    Opintojakson sisältö
    4 op:
    - lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö
    - äitiyshuollon palvelujärjestelmä ja yhteistyö eri tahojen kanssa
    - äitiysneuvolatarkastukset ja seulontamenetelmät raskauden eri vaiheissa ja synnytyksen jälkeen
    - riskiraskaudet ja äitiyspoliklinikalle lähettämisen kriteerit
    - terveyden edistämisen työmenetelmät perheen terveyden ja hyvinvoinnin seurannassa ja tukemisessa raskaus- ja lapsivuodeaikana
    - vanhemmuuden, parisuhteen ja varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen
    - synnytyksen vaiheet ja kivunlievitys
    - synnyttäneen äidin ja vastasyntyneen hoidon ohjaus
    - synnytyksen jälkeen käytettävät ehkäisymenetelmät

    3op:
    - synnytysoppi
    - WHO:n vauvamyönteisyysohjelman mukainen imetysohjaus
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija

    - osaa arvioida raskaana olevan ja synnyttäneen perheen terveyttä ja hyvinvointia

    - tietää raskaana olevan ja synnyttäneen perheen työmenetelmiä

    - osaa raskaana olevan ja synnyttäneen äidin sekä sikiön hoidon ja hoitoon ohjauksen perusasiat

    - ymmärtää parisuhteen ja vanhemmuuden ohjaamisen tärkeyden

    - tietää neuvolan moniammatillisen yhteistyön tahot

    Hyvä

    Opiskelija

    - osaa arvioida raskaana olevan ja synnyttäneen perheen kokonaisvaltaista terveyttä ja hyvinvointia

    - osaa käyttää raskaana olevan ja synnyttäneen perheen terveydenhoitotyön työmenetelmiä

    - osaa tunnistaa, arvioida ja toteuttaa raskaana olevan ja synnyttäneen äidin sekä sikiön hoitoa ja tarvittaessa ohjata jatkohoitoon

    - osaa ohjata perhettä sekä tukea parisuhdetta ja vanhemmuutta

    - osaa hyödyntää moniammatillisuutta työssään

    Kiitettävä

    Opiskelija

    - osaa arvioida raskaana olevan ja synnyttäneen perheen kokonaisvaltaista terveyttä ja hyvinvointia

    - osaa laajasti soveltaa raskaana olevan ja synnyttäneen perheen terveydenhoitajatyön työmenetelmiä

    - osaa tunnistaa, arvioida ja toteuttaa raskaana olevan ja synnyttäneen äidin sekä sikiön hoitoa ja tarvittaessa ohjata jatkohoitoon

    - osaa ohjata perhettä yksilöllisesti sekä tukea perhettä parisuhteessa ja vanhemmuudessa

    - osaa toimia osana moniammatillista tiimiä


    Vastuuhenkilön nimi

    Elisa Airikkala

    Kirjallisuus

    Opetusmateriaali:

    Alkukoe moodlessa, suoritus ennen orientaatioita, hyväksytty/hylätty. Ohjeet alkukokeen materiaaliin moodlessa.

    Kurssimateriaali:
    Klemetti, Hakulinen-Viitanen (toim.) 2013 Äitiysneuvolaopas, suosituksia äitiysneuvolatoimintaan Opas 29, Thl, soveltavin osin. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-972-5

    Terveysportti/lääkärin tietokanta:
    Raskaushoitoketju Pirkanmaalla (PSHP)
    Äitiysneuvola ja erikoissairaanhoito: konsultaatio,
    lähetteet, hoitolinjat /Jukka Uotila
    Äitiysneuvolatarkastukset ja neuvolassa annettu hoito / Jukka Uotila
    Sikiön kromosomipoikkeavuuksien seulonta / Carola Saloranta

    Leipälä, Hänninen, Saalahti-Koskinen, Mäkelä. 2009. Kuinka kertoa sikiön poikkeavuuksien seulonnasta- opas äitiyshuollon työntekijöille. Yliopistopaino https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201205085140

    Käypähoito: raskausdiabetes https://www.kaypahoito.fi/hoi50068

    Armanto & Koistinen toim.(2007) Neuvolatyön käsikirja. Tammi
    (äitiysneuvolaosiosta raskauden psykologiset vaiheet, raskauden aikaiset infektiot)

    Sinkkonen, Kalland ym (2011) Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. Luvut 3-5, 7-12. WSOY available online: tuni-kirjasto

    Parisuhteen roolikartta: http://www.vslk.fi/index.php?id=20

    Vanhemmuuden roolikartta: http://www.vslk.fi/index.php?id=19

    Viinikka A. Toim. 2014. Mentalisaatio perheiden kohtaaminen: Luku 1: kiintymyssuhdeteoria - mentalisaatio ja dialogisuus s.17-23, luvut 2-5.

    Syödään yhdessä- ruokasuositukset lapsiperheille
    http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-599-8 Lasta odottavan osuus

    Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-2942-5

    Thl sivusto, lomakkeet:
    Neuvolatyön lomakkeet https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/sote-palvelut/aitiys-ja-lastenneuvola/neuvolatyon-lomakkeet
    Päihdetyö neuvolassa https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/sote-palvelut/aitiys-ja-lastenneuvola/neuvolatyon-sisallot-ja-menetelmat/paihdetyo-neuvolassa

    Terveysportti/lääkärin tietokanta:
    Lääkkeiden käyttö raskauden aikana / Heli Malm
    Raskaana oleva päihteidenkäyttäjä / Hanna Kahila
    Toistuva keskenmeno / Eero Varila ja Eini Nikander
    Uhkaava ennenaikainen synnytys / Ulla Ekblad
    Synnytyksen hoito sairaalan ulkopuolella / Ulla Ekblad

    Ehkäisy
    - käypähoito

    ________________________________________

    Tenttimateriaali ensimmäiseen tenttiin 18.02.2022 10.00 - 11.45

    Klemetti, Hakulinen-Viitanen (toim.) 2013 Äitiysneuvolaopas, suosituksia äitiysneuvolatoimintaan Opas 29, Thl, soveltavin osin.

    Terveysportti/lääkärin tietokanta:
    Raskaushoitoketju Pirkanmaalla (PSHP)
    Äitiysneuvola ja erikoissairaanhoito: konsultaatio,
    lähetteet, hoitolinjat /Jukka Uotila
    Äitiysneuvolatarkastukset ja neuvolassa annettu hoito / Jukka Uotila
    Sikiön kromosomipoikkeavuuksien seulonta / Carola Saloranta

    Leipälä, Hänninen, Saalahti-Koskinen, Mäkelä.2009 Kuinka kertoa sikiön poikkeavuuksien seulonnasta- opas äitiyshuollon työntekijöille. Yliopistopaino

    Käypähoito: raskausdiabetes

    Luennot opettajan ohjeen mukaan

    __________________________________________

    Tenttimateriaali toiseen tenttiin, loppukokeeseen 02.06.2022 08.30 - 10.00

    Koko kurssimateriaali (myös ensimmäisen tentin materiaalit ja luennot)


    _________________________________________

    Imetysohjauskoulutus 1,5op:
    * Koskinen.2008. Imetysohjaus. Edita. Helsinki.
    * Imetyksen edistäminen Suomessa.Toimintaohjelma 2009-2012. Raportti 32/2009. THL.Yliopistopaino
    * Imetyksen edistämisen Toimintaohjelma 2017-2021. THL
    * Muu opettajan erikseen osoittama materiaali

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    - luennot, aktiivinen keskustelu, pienryhmätyöskentely, teemapajat, ryhmätyöt, simulaatio, itsenäinen työskentely, tentit


    (2021) Imetysohjaajakoulutus 1.5 op: Luennot, harjoitukset, tehtävät, näyttökoe ja kirjallinen tentti.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Imetysohjaajakoulutus 1,5op: Tentti ja näyttökoe. Numeerinen arviointi. 100% läsnäolo opetuksessa.

    ______________________
    Ensimmäinen tentti 50%
    Loppukoe 50%

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    01.01.2022 - 24.04.2022

    Ilmoittautumisaika

    01.12.2021 - 05.01.2022

    Opintopisteet

    7 op

    Ryhmä(t)

    19TH

    Opettaja(t)

    Hoitotyö Luennoitsija, Jenna Rintakuusi, Elisa Airikkala, Paula Pajunen, Raakel Viheroksa, Irmeli Nieminen

    Lisätietoja opiskelijoille

    orientaatio pakollinen
    luennoilla ei 100% läsnäolopakkoa, mutta osallistuminen suotavaa tavoitteiden saavuttamiseksi
    pienryhmätyöskentely pakollinen
    työpajat ja simulaatiot pakollisia
    erityisasiantuntijoiden luennot pakollisia


    Imetysohjaajakoulutus 1,5op: Imetysohjaajakoulutus perustuu Who:n vauvamynteisyysohjelman 20 tunnin koulutukseen. Imetysohjaajakoulutuksesta saa erillisen imetysohjaajan todistuksen, kun koulutus on suoritettu hyväksytysti. Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan 100% läsnäolo kaikessa opetuksessa, aktiviinen osallistuminen ja hyväksytysti suoritetut tehtävät, imetysnäyttö sekä tentti.

    Vastuuyksikkö

    Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

    Koulutusohjelma(t)

    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    ei valinnaista suoritustapaa

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Kokonaisuuteen liittyy 8 viikon harjoittelu äitiys- ja lastenneuvoloissa

    Tenttien ajankohdat

    Alkukoe, koe suoritettava ennen orientaatiotuntia, hyväksytty/hylätty

    1. koe 18.02.2022 10.15 - 11.45 TAMKilla
    Opiskelijan tulee osallistua 1. kokeen uusintaan ennen harjoitteluun menoa, jos saa hylätyn.
    1. uusinta 1 kokeeseen TAMKilla 24.02.2022 16.00 - 17.30
    2. uusinta 1 kokeeseen TAMKilla 10.03.2022 16.00 - 17.30
    Kurssiarviointi 50%

    2. koe  02.06.2022 08.30 - 10.00 TAMKilla
    1. uusinta 2. kokeeseen examissa syyslukukaudella
    2. uusinta 2. kokeeseen examissa syyslukukaudella
    Kurssiarviointi 50%

    ___
    Imetysohjaajakoulutukseen kuuluu näyttökokeen lisäksi kirjallinen tentti. Arvionti 0-5. Läpäisyprosentti 70%. Tentti examissa ajankohdalla 30.3.-20.4.21
    1. uusinta examissa 17.5.-1.6.21.
    2. uusinta examissa 2.8.-13.8.21.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opiskelijan ajankäyttö
    7 op x 27 tuntia on 189h, (4 op lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyötä, 3op synnytysoppi ja imetysohjaus + parisuhde) Jakso sisältää 2 PBL lähtökohtaa, simulaatiot ja työpajatyöskentely, itsenäinen opiskelu
    ____
    Imetysohjauskoulutus (WHO:n mukainen)1,5 op: Opiskelijoiden kokonaistuntimäärä on 40 tuntia, josta lähiopetusta 20 tuntia. Itsenäisen opiskelun osuus 20 tuntia.

    Sisällön jaksotus

    2022:
    - lasta odottavan perheen perhekeskeinen terveydenhoitotyö:
    - raskauden kulku
    - äitiyshuollon palvelujärjestelmä
    - raskaanaolevan perheen raskaudenaikainen ja jälkeinen (äiti, sikiö, isä) terveydentilan seuranta,ohjaus ja tukeminen
    - raskaanaolevan perheen elintapohjaus
    - varhainen vuorovaikutus
    - parisuhteen, vanhemmuuden tukeminen ja perhesuunnittelu

    2021:
    Imetysohjaajakoulutus 1,5op. Luennot, pienryhmätyöskentely, itsenäiset ja paritehtävät ja tentti. Opetuksessa 100% läsnäolo.

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Imetysohjaajakoulutus:
    - Opiskelija ei osallistu pakollisiin tunteihin ja harjoituksiin (100% läsnäolo).
    - Opiskelijan osoittama tieto ei yllä tyydyttävän suorituksen arviointikriteereihin (tentti läpäisyraja 70%)

    Kurssiarviointikriteerit muilta osin opsissa.

    Tyydyttävä

    Imetysohjaajakoulutus: Arvioinnin kohteena imetysnäyttö ja kirjallinen tentti.
    - Opiskelijan osoittama tieto on oikea, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut puutteellisia
    - Opiskelija tarkastelee ilmiötä rajoittuneesti yhdestä näkökulmasta
    - Opiskelijan osoittama potilas/asiakas näkökulma puutteellinen

    Hyvä

    Imetysohjaajakoulutus:Arvioinnin kohteena imetysnäyttö ja kirjallinen tentti.
    - Opiskelijan osoittama osaaminen perustuu tutkittuun tietoon, esitystapa johdonmukainen ja opiskelija pystyy perustelemaan asiat
    - Osaamisessa näkyy potilas/asiakas näkökulma ja eettisyys

    Kiitettävä

    Imetysohjaajakoulutus:Arvioinnin kohteena imetysnäyttö ja kirjallinen tentti.
    -Opiskelija osaa tarkastella imetysohjakseen liittyviä asioita moniulotteisesti ja useasta näkökulmasta johdonmukaisesti asiakkaan yksilölliset tarpeet huomoiden
    - Ohjaukseen liittyvä tieto on näyttöön perustuvaa
    - Opiskelija saa kohdata asiakkaan/ potilaan kokonaisvaltaisesti eettiset periaatteet huomioiden