Opiskelija
- hahmottaa terveyden edistämisen osana terveydenhoitajan työtä
- osaa keskeisen terveydenhoitajatyötä ohjaavan lainsäädännön ja tunnistaa eettiset periaatteet
- tietää keskeisimmät terveydenhoitajatyön menetelmät
- hahmottaa moniammatillisen yhteistyön merkityksen terveyden edistämisessä
Opiskelija
- osaa keskeisen terveydenhoitajan työtä ohjaavan lainsäädännön, kansalliset ja kansainväliset ohjeistukset ja eettiset periaatteet
- osaa suunnitella terveyttä edistävää terveydenhoitajatyötä
- osaa näyttöön perustuvan terveydenhoitajatyön perusteet
- tietää moniammatillisen yhteistyön merkityksen terveyden edistämisessä
Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisen terveydenhoitajan työtä ohjaavan lainsäädännön, kansalliset ja kansainväliset ohjeistukset ja eettiset periaatteet
- osaa suunnitella ja kehittää terveyttä edistävää terveydenhoitajatyötä
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa terveydenhoitajatyötä
- ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen terveyden edistämisessä
Ida Nikkola
Tenttikirjallisuus:
Terveydenhoitajan ammatillinen osaaminen
http://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/Sosiaali_ja_terveys/Terveydenhoitoty%C3%B6/Terveydenhoitajan_ammatillisen_osaamisen_kuvaus.pdf
Haarala P., Honkonen H.,Mellin O., Tervaskanto-Mäentausta T. 2014. Terveydenhoitajan osaaminen Edita
Oksanen J. 2015. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus
Eriksson E., Arnkil T. 2012. Huoli puheeksi. Opas varhaisista dialogeista. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90845/URN_ISBN_978-951-33-1792-8.pdf?sequence=1
Muu luennoilla osoitettu materiaali
Oppimateriaali voi täydentyä orientaatiossa
Keskusteluluennot, menetelmäharjoitukset, tehtävät ja videointi, pineryhmätyöskentely
Portfoliotyöskentelyn jatkaminen
Lähiopetukseen osallistuminen, pienryhmissä läsnäolovelvollisuus, tehtävien tekeminen
Tentti numeraalinen arviointi
Pienryhmätyöskentely hyväksytty/hylätty
Suomi
10.01.2022 - 20.02.2022
06.12.2021 - 09.01.2022
3 op
19TH
Pienryhmä 1 (Koko: 13. Avoin amk: 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 13. Avoin amk: 0.)
Maija Korpikoski, Anne Silvan, Paula Pajunen
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
-
-
Tentti 11.2.2022
I uusinta examissa vko 10
II uusinta examissa vko 13
-
Laajuus on 3 x 27 tuntia eli 81 tuntia
Lähiopetusta 18 tuntia, 63 tuntia itsenäistä työskentelyä, joka sisältää tehtävien tekemisen ja pienryhmätyöskentelyn.
Portfoliotyöskentely jatkuu tällä kurssilla ja loppuu keväällä 2023
Toteutus alkaa tammikuussa 2022 ja päättyy 27.2.2022.
Tietää keskeisimmät terveydenhoitajan työtä ohjaavat periaatteet, arvot ja eettiset ohjeet
Ymmärtää suppeasti terveyden edistämisen merkityksen terveydenhoitajatyössä
Tietää keskeisimmät terveydenhoitajatyön työmenetelmät ja työmuodot ja osaa soveltaa niitä osittain
Osaa tunnistaa joitakin yhteiskunnassa tapahtuvia muutoksia ja ymmärtää terveydenhoitajan yhteiskunnallisen tehtävän väestön terveyden edistämisessä
Osaa tunnistaa joitakin ympäristön vaikutuksia yksilön/väestön terveyteen ja hyvinvointiin
Ymmärtää ja tunnistaa keskeisimmät terveydenhoitajan työtä ohjaavat periaatteet, arvot ja eettiset ohjeet ja osaa työskennellä niiden mukaisesti
Ymmärtää terveyden edistämisen merkityksen terveydenhoitajatyössä
Osaa työskennellessään käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ja ottaa vastuun oman osaamisen ylläpitämisestä ja kehittymisestä
Tietää keskeisimmät terveydenhoitajatyön menetelmät ja työmuodot ja osaa soveltaa niitä harjoitustilanteissa
Osaa tunnistaa yhteiskunnassa tapahtuvia muutoksia ja ymmärtää terveydenhoitajan aktiivisen yhteiskunnallisen tehtävän väestön terveyden edistämisessä
Osaa tunnistaa ympäristössä ilmeneviä terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä yksilö- ja väestötasolla
Ymmärtää syvällisesti terveydenhoitajan työtä ohjaavat periaatteet, arvot ja eettiset ohjeet ja osaa työskennellä niiden mukaisesti
Ymmärtää laaja-alaisesti terveyden edistämisen merkityksen terveydenhoitajatyössä
Osaa työskennellessään käyttää ajankohtaista näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti ja ottaa vastuun oman osaamisen ylläpitämisestä ja kehittymisestä
Tietää keskeiset terveydenhoitajatyön työmenetelmät ja työmuodot ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti harjoitustilanteissa
Osaa tunnistaa laaja-alaisesti yhteiskunnassa tapahtuvia muutoksia ja ymmärtää terveydenhoitajan aktiivisen yhteiskunnallisen tehtävän väestön terveyden edistämisessä
Osaa tunnistaa laaja-alaisesti ympäristössä ilmeneviä terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä yksilö- ja väestötasolla