Opiskelija
- osaa raskautta edeltävän ajan ohjauksen sisällön
- tietää normaalin raskauden kulun ja sen fysiologiset ja hormonaaliset prosessit
- osaa kuvata raskautta edeltävän ja raskauden aikaisen näyttöön perustuvan kätilötyön
- osaa kuvata sikiön ja raskaana olevan hyvinvoinnin arviointimenetelmät raskauden aikana ja sekä tietää, miten tunnistaa poikkeavuudet
- tietää, miten ohjata raskaana olevaa kohti positiivista raskauskokemusta
- tietää ryhmämuotoisen perhe- ja synnytysvalmennuksen suunnittelun ja ohjauksen perusperiaatteet
- tietää vanhemmuuteen kasvun prosessin ja elämänmuutoksessa tukemisen perusperiaatteet
Opiskelija
- osaa raskautta edeltävän ajan ohjauksen sisällön ja osaa soveltaa sitä asiakaslähtöisesti
- hallitsee normaalin raskauden kulun ja sen fysiologiset ja hormonaaliset prosessit
- osaa jäsentää ja yhdistää eri näkökulmia raskautta edeltävään ja raskauden aikaiseen näyttöön perustuvaan kätilötyöhön
- hallitsee sikiön ja raskaana olevan hyvinvoinnin arviointimenetelmät raskauden aikana ja sekä tietää, miten tunnistaa poikkeavuudet
- tietää, miten ohjata ja tukea eri menetelmin raskaana olevaa kohti positiivista raskauskokemusta
- tietää ryhmämuotoisen perhe- ja synnytysvalmennuksen suunnittelun ja ohjauksen periaatteet
- tietää vanhemmuuteen kasvun prosessin ja elämänmuutoksessa tukemisen periaatteet
- osaa valita perheiden ohjauksessa ja valmennuksessa eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Opiskelija
- osaa raskautta edeltävän ajan ohjauksen sisällön laaja-alaisesti ja osaa soveltaa sitä asiakaslähtöisesti
- hallitsee normaalin raskauden kulun ja sen fysiologiset ja hormonaaliset prosessit ja osaa yhdistellä eri alojen tietoa tilannekohtaisesti
- osaa jäsentää ja soveltaa eri näkökulmia raskautta edeltävään ja raskauden aikaiseen näyttöön perustuvaan kätilötyöhön
- hallitsee sikiön ja raskaana olevan hyvinvoinnin arviointimenetelmät raskauden aikana ja sekä tietää, miten tunnistaa poikkeavuudet ja osaa ehkäistä komplikaatioita
- tietää, miten ohjata ja tukea eri menetelmin raskaana olevaa ja perhettä kohti positiivista raskauskokemusta, seli-terveyttä ja hyvinvointia
- osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja perheiden ohjauksessa ja ryhmämuotoisessa perhe- ja synnytysvalmennuksessa
- tietää, miten vanhemmuuteen kasvun prosessia ja elämänmuutoksen vaiheita tuetaan ja tietää ongelmatilanteiden hälytysmerkit sekä osaa soveltaa tietoaan asiakaslähtöisesti
Maija Koivunen
Klemetti R., Hakulinen-Viitanen T. (toim) 2013. Äitiysneuvolaopas, Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. Juvenes Print - Suomen Yliopistopaino. Tampere. Sivut; 3-146 ja 282-299. Julkaisun pysyvä osoite on http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-972-5
Paananen, Pietiläinen, Raussi-Lehto, Väyrynen & Äimälä (toim.) 2015. Kätilötyö. Kappale 4.
Kuinka kertoa sikiön poikkeavuuksien seulonnoista. www.thl.fi
Syödään yhdessä. Ruokasuositukset lapsiperheille. (kappaleet 1-5). www.thl.fi
www.kela.fi. Lapsiperheen etuudet
Liikunta raskauden aikana ( http://www.ukkinstituutti.fi/ammattilaisille/terveysliikunnan-suositukset/muut-liikuntasuositukset/liikunta_raskauden_aikana)
Haapio S., Koski K., Koski P., & Paavilainen R. 2009. Perhevalmennus. Edita. Helsinki.
Vanhemmuuden psykologian kirjallisuus ilmoitetaan opetuksen alkaessa.
Luennot, pienryhmätyöskentely, perhevalmennusseminaarit 15.-16.2.2022. Ennakkotehtävä (deadline 7.1.2022).
Osa 1: Raskautta edeltävä ja raskauden aikainen kätilötyö. Numeerinen arviointi. Tentti. Ennakkotehtävän suorittaminen hyväksytysti. Osallistuminen opetukseen. Painokerroin 2
Osa 2: Perhevalmennus. Numeerinen arviointi. Perhevalmennuksen suunnitelman tekeminen ja seminaariesitys. Osallistuminen opetukseen. Painokerroin 1.
Osa 3: Vanhemmuuden psykologia. Arviointi hyväksytty/hylätty. Tehtävä tehty annettujen ohjeiden mukaan. Osallistuminen opetukseen.
Osa 4: Pienryhmätyöskentely. Arviointi hyväksytty/hylätty. Pienryhmätyöskentelyssä 100 % läsnäolovelvollisuus, aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen.
Suomi
03.01.2022 - 13.03.2022
04.12.2021 - 02.01.2022
3 op
19KL
Maija Koivunen, Taina Ojaniemi
Ennakkotehtävä annetaan 7.12.2021 ja deadline on 7.1.2022.
Perhevalmennusseminaarit 15.2. ja 16.2.2022
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Kätilön tutkinto-ohjelma
TAMK Pääkampus
0-5
ei ole
Tentti tenttiterraariossa 21.2-9.3.2022, ilmoittautumislinkki:
Uusinnat ilmoitetaan kurssin alkaessa.
-
Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 81 tuntia, josta lähiopetusta 30. Luennoilla 100 % läsnäolovelvollisuus. Itsenäisen opiskelun osuus on 51 tuntia.
Osa 1 Raskautta edeltävä ja raskauden aikainen kätilötyö 1,5 op
Osa 2 Perhevalmennus 0,75 op
Osa 3 Vanhemmuuden psykologia 0,75 op
Osa 4 Pienryhmätyöskentely
Osa 1: Opiskelija ei saavuta 1 tasoa tentissä. Ennakkotehtävä tekemättä.
Osat 2, 3 ja 4: Opiskelija ei osallistu.
Ylempi kategoria sisältää aina alemman. Jos jakso arvioidaan hyväksytty/hylätty, niin osaamisen pitää olla H3 -tasoa.
Arviointikriteerit 1-2
Opiskelijan osoittama tieto on oikeaa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut puutteellisia.
Opiskelija tarkastelee ilmiöitä rajoittuneesti yhdestä näkökulmasta.
Opiskelijan osoittama asiakasnäkökulma on puutteellista.
Opiskelijan osoittama osaaminen perustuu tutkittuun tietoon, esitystapa johdonmukainen ja opiskelija pystyy perustelemaan asiat. Osaamisessa näkyy asiakasnäkökulma.
Opiskelija osaa tarkastella odottavan perheen tilannetta kokonaisvaltaisesti ja osoittaa valmiuksia perheen yksilölliseen tukemiseen.