•   Professional English for Nurses 7K00EW21-3018 16.08.2021-03.10.2021  3 op  (20KL) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - osaa potilaan haastattelussa kysyä tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan liittyviä tietoja hoidon ja jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
    - osaa kertoa erilaisille potilaille keskeiset hoito-ohjeet, toimenpiteet ja osastorutiinit
    - pystyy kommunikoimaan englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä potilaan hoitopolun eri vaiheissa
    - ymmärtää ja osaa hyödyntää hoitotyöhön liittyviä artikkeleita
    - pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksikäyttäen
    Esitietovaatimukset
    Lukion englannin oppimäärä tai vastaava taso. Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2.1
    Opintojakson sisältö
    - potilashaastattelu
    - potilasohjaus osastolla
    - keskeinen hoitotyön sanasto
    - keskeinen anatomian sanasto
    - tutkimusraportti
    - lääketieteen terminologia
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Työyhteisöviestintä

    - opiskelija viestii pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa

    Ohjaaminen ja neuvonta

    Opiskelija

    - antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita potilaille/asiakkaille

    - kysyy potilaalta/asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja sekä kirjaa tämän antamat vastaukset tyydyttävästi hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi (esim. suostumuksen kysyminen toimenpiteeseen)

    - selviytyy yksinkertaisissa vuorovaikutus- ja kommunikointitilanteissa

    - osaa käyttää hoitotyön perussanastoa.

    Ammatillinen tiedohankinta

    Opiskelija

    - ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä hoitotyöhön liittyvistä teksteistä

    - osaa hakea tietoa ohjeistetusti

    Lingvistiset osaamiskuvaukset

    Opiskelija

    - selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista

    - reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin

    - ääntää pääosin ymmärrettävästi

    - käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita

    - käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy

    - käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat

    - ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti

    toistetaan tarvittaessa

    - löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita

    Muuta

    Opiskelija

    - ymmärtää ammattienglannin osaamisen tärkeyden ja työskentelee erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja omien kielenoppimistarpeiden mukaan.

    - on edistynyt opintojakson aikana omat lähtökohdat huomioonottaen

    Hyvä

    Työyhteisöviestintä

    - opiskelija viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi)

    Ohjaaminen ja neuvonta

    Opiskelija

    - osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa potilasohjaustilanteissa (esim. kotihoito-ohjeet ja muut kirjalliset ohjeet)

    - selvittää onnistuneesti potilaan tämänhetkistä ja aiempaa terveydentilaa, elämäntilannetta, elintapoja ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä

    - kirjaa potilaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa potilaan esittämiin kysymyksiin

    - osaa käyttää keskeistä hoitotyön sanastoa ja käsitteitä.

    Ammatillinen tiedonhankinta

    Opiskelija

    - hankkii tietoa hoitotyön julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi

    - ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat hoitotyön tekstistä ilman apuvälineitä

    - osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa

    Lingvistiset osaamiskuvaukset

    Opiskelija

    - viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä

    - keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti

    - reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti

    - ääntää melko luontevasti ja selkeästi

    - käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet

    väärinkäsityksiin

    - osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin

    - ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti

    - osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja

    - välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä ja lähes idiomaattisesti

    (H4)

    - välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä, mutta tuotoksessa on jonkin verran suomen kielen vaikutusta (H3)

    Muuta

    - opiskelija työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason, omien kielenoppimistarpeiden ja oman mielenkiinnon mukaan.

    Kiitettävä

    Työyhteisöviestintä

    - opiskelija viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi, mahdollinen opintojakson ulkopuolinen toiminta, esim. hankkeet tai muut kansainväliset yhteydet)

    Ohjaaminen ja neuvonta

    Opiskelija

    - haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa

    - osaa käyttää vaativaakin hoitotyön sanastoa ja käsitteitä.

    - englannin kieli on idiomaattista ja sujuvaa

    Ammatillinen tiedonhankinta:

    Opiskelija

    - hyödyntää hoitotyön artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä

    - lukee sujuvasti vaativaakin hoitotyön tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti

    - ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa.

    Lingvistiset osaamiskuvaukset

    Opiskelija

    - keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista

    - reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin

    - ääntää luontevasti ja selkeästi

    - kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä

    - käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi

    - selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti

    - ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä

    - löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit

    Muuta

    Opiskelija

    - työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoislan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja mielenkiinnon mukaan

    - kehittää edelleen kielitaitoaan opintojakson aikana


    Vastuuhenkilön nimi

    Minna Metsäportti

    Kirjallisuus

    Moodlen alustalla olevat materiaalit (mm. H5P -tehtävät, Quizlet)
    Karhumäki, M., Metsäportti, M. & Tuohimäki. Dear Patient - English for Nursing. SanomaPro 2017.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Verkko-opetus (Moodle, Zoom) ja/tai kontaktiopetus
    Itsenäinen sekä yhteistoiminnallinen opiskelu (osallistuminen yhteisiin aktiviteetteihin omatahtisesti).
    Zoom -tapaamiset

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Suoritettavat tehtävät:
    - Moodlen tehtävät (keskustelualue, Flinga, H5P, GoogleDocs ym.)
    - Palautettava kirjallinen tehtävä kurssin lopussa (arvioitava yksilötehtävä, T1-K5)
    - Suullinen esitys (esim. video) kurssin lopussa (arvioitava yksilötehtävä, T1-K5)
    - kirjallinen lopputentti

    - itsearviointi, vertaisarviointi

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    16.08.2021 - 03.10.2021

    Ilmoittautumisaika

    17.07.2021 - 15.08.2021

    Opintopisteet

    3 op

    Ryhmä(t)

    20KL

    Paikkoja

    0 - 52

    Opettaja(t)

    Minna Metsäportti

    Lisätietoja opiskelijoille

    Orientaatiotunnilla esitellään opintojakson pääteemat (erilaiset hoitotyön kommunikointitilanteet) ja opiskelumenetelmät sekä kerrotaan palautettavien tehtävien kriteerit ja palautusajat. Opintojakson aikana opiskelija työstää annettujen ohjeiden mukaisesti kulloisenkin etätunnin teemaa jo etukäteen.
    Opiskelijan työ:
    - tunneille valmistautuminen
    - kirjalliset palautettavat tehtävät (tideonhaku, valitun materiaalin työstäminen)
    - suullinen näyttö (osallistuminen pienryhmäkeskusteluihin sekä opintojakson lopussa arvioitava suoritus)
    - kirjallinen lopputentti

    Vastuuyksikkö

    Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

    Koulutusohjelma(t)

    Kätilön tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Virtuaaliosuus

    1 op

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    Valinnaisesta suoritustavasta (itsenäinen opiskelu ja laajempi tutkimusartikkelitehtävä) kerrotaan orientaatiotunnilla.

    Tenttien ajankohdat

    Tentin ajankohta ilmoitetaan orientaatiotunnilla opintojakson alussa.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    3op = 3 x 27h = 81h opiskelijan työtä. (Tämä on arvio ja lopullinen ajankäyttö määräytyy opiskelijan tämänhetkisten englannin taitojen mukaan.)

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti. Sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, hoitotyön terminologian tuottamisesa ja viestin perille saamisessa.
    Laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus.

    Tyydyttävä

    Työyhteisöviestintä
    - opiskelija viestii pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
    Ohjaaminen ja neuvonta
    Opiskelija
    - antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita potilaille/asiakkaille
    - kysyy potilaalta/asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja sekä kirjaa tämän antamat vastaukset tyydyttävästi hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi (esim. suostumuksen kysyminen toimenpiteeseen)
    - selviytyy yksinkertaisissa vuorovaikutus- ja kommunikointitilanteissa
    - osaa käyttää hoitotyön perussanastoa.
    Ammatillinen tiedohankinta
    Opiskelija
    - ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä hoitotyöhön liittyvistä teksteistä
    - osaa hakea tietoa ohjeistetusti
    Lingvistiset osaamiskuvaukset
    Opiskelija
    - selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
    - reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin
    - ääntää pääosin ymmärrettävästi
    - käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
    - käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
    - käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat
    - ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti
    toistetaan tarvittaessa
    - löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
    Muuta
    Opiskelija
    - ymmärtää ammattienglannin osaamisen tärkeyden ja työskentelee erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja omien kielenoppimistarpeiden mukaan.
    - on edistynyt opintojakson aikana omat lähtökohdat huomioonottaen

    Hyvä

    Työyhteisöviestintä
    - opiskelija viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi)
    Ohjaaminen ja neuvonta
    Opiskelija
    - osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa potilasohjaustilanteissa (esim. kotihoito-ohjeet ja muut kirjalliset ohjeet)
    - selvittää onnistuneesti potilaan tämänhetkistä ja aiempaa terveydentilaa, elämäntilannetta, elintapoja ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
    - kirjaa potilaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa potilaan esittämiin kysymyksiin
    - osaa käyttää keskeistä hoitotyön sanastoa ja käsitteitä.
    Ammatillinen tiedonhankinta
    Opiskelija
    - hankkii tietoa hoitotyön julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
    - ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat hoitotyön tekstistä ilman apuvälineitä
    - osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa
    Lingvistiset osaamiskuvaukset
    Opiskelija
    - viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
    - keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti
    - reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
    - ääntää melko luontevasti ja selkeästi
    - käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet
    väärinkäsityksiin
    - osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
    - ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
    - osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
    - välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä ja lähes idiomaattisesti
    (H4)
    - välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä, mutta tuotoksessa on jonkin verran suomen kielen vaikutusta (H3)
    Muuta
    - opiskelija työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason, omien kielenoppimistarpeiden ja oman mielenkiinnon mukaan

    Kiitettävä

    Työyhteisöviestintä
    - opiskelija viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi, mahdollinen opintojakson ulkopuolinen toiminta, esim. hankkeet tai muut kansainväliset yhteydet)
    Ohjaaminen ja neuvonta
    Opiskelija
    - haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
    - osaa käyttää vaativaakin hoitotyön sanastoa ja käsitteitä.
    - englannin kieli on idiomaattista ja sujuvaa
    Ammatillinen tiedonhankinta:
    Opiskelija
    - hyödyntää hoitotyön artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä
    - lukee sujuvasti vaativaakin hoitotyön tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti
    - ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa.
    Lingvistiset osaamiskuvaukset
    Opiskelija
    - keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
    - reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
    - ääntää luontevasti ja selkeästi
    - kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
    - käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi
    - selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
    - ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
    - löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit
    Muuta
    Opiskelija
    - työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoislan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja mielenkiinnon mukaan
    - kehittää edelleen kielitaitoaan opintojakson aikana