•   Professional English for Nurses 7K00EW21-3006 09.08.2021-03.10.2021  3 op  (20TH) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - osaa potilaan haastattelussa kysyä tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan liittyviä tietoja hoidon ja jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
    - osaa kertoa erilaisille potilaille keskeiset hoito-ohjeet, toimenpiteet ja osastorutiinit
    - pystyy kommunikoimaan englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä potilaan hoitopolun eri vaiheissa
    - ymmärtää ja osaa hyödyntää hoitotyöhön liittyviä artikkeleita
    - pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksikäyttäen
    Esitietovaatimukset
    Lukion englannin oppimäärä tai vastaava taso. Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2.1
    Opintojakson sisältö
    - potilashaastattelu
    - potilasohjaus osastolla
    - keskeinen hoitotyön sanasto
    - keskeinen anatomian sanasto
    - tutkimusraportti
    - lääketieteen terminologia
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Työyhteisöviestintä

    - opiskelija viestii pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa

    Ohjaaminen ja neuvonta

    Opiskelija

    - antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita potilaille/asiakkaille

    - kysyy potilaalta/asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja sekä kirjaa tämän antamat vastaukset tyydyttävästi hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi (esim. suostumuksen kysyminen toimenpiteeseen)

    - selviytyy yksinkertaisissa vuorovaikutus- ja kommunikointitilanteissa

    - osaa käyttää hoitotyön perussanastoa.

    Ammatillinen tiedohankinta

    Opiskelija

    - ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä hoitotyöhön liittyvistä teksteistä

    - osaa hakea tietoa ohjeistetusti

    Lingvistiset osaamiskuvaukset

    Opiskelija

    - selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista

    - reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin

    - ääntää pääosin ymmärrettävästi

    - käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita

    - käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy

    - käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat

    - ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti

    toistetaan tarvittaessa

    - löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita

    Muuta

    Opiskelija

    - ymmärtää ammattienglannin osaamisen tärkeyden ja työskentelee erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja omien kielenoppimistarpeiden mukaan.

    - on edistynyt opintojakson aikana omat lähtökohdat huomioonottaen

    Hyvä

    Työyhteisöviestintä

    - opiskelija viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi)

    Ohjaaminen ja neuvonta

    Opiskelija

    - osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa potilasohjaustilanteissa (esim. kotihoito-ohjeet ja muut kirjalliset ohjeet)

    - selvittää onnistuneesti potilaan tämänhetkistä ja aiempaa terveydentilaa, elämäntilannetta, elintapoja ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä

    - kirjaa potilaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa potilaan esittämiin kysymyksiin

    - osaa käyttää keskeistä hoitotyön sanastoa ja käsitteitä.

    Ammatillinen tiedonhankinta

    Opiskelija

    - hankkii tietoa hoitotyön julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi

    - ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat hoitotyön tekstistä ilman apuvälineitä

    - osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa

    Lingvistiset osaamiskuvaukset

    Opiskelija

    - viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä

    - keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti

    - reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti

    - ääntää melko luontevasti ja selkeästi

    - käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet

    väärinkäsityksiin

    - osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin

    - ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti

    - osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja

    - välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä ja lähes idiomaattisesti

    (H4)

    - välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä, mutta tuotoksessa on jonkin verran suomen kielen vaikutusta (H3)

    Muuta

    - opiskelija työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason, omien kielenoppimistarpeiden ja oman mielenkiinnon mukaan.

    Kiitettävä

    Työyhteisöviestintä

    - opiskelija viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi, mahdollinen opintojakson ulkopuolinen toiminta, esim. hankkeet tai muut kansainväliset yhteydet)

    Ohjaaminen ja neuvonta

    Opiskelija

    - haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa

    - osaa käyttää vaativaakin hoitotyön sanastoa ja käsitteitä.

    - englannin kieli on idiomaattista ja sujuvaa

    Ammatillinen tiedonhankinta:

    Opiskelija

    - hyödyntää hoitotyön artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä

    - lukee sujuvasti vaativaakin hoitotyön tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti

    - ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa.

    Lingvistiset osaamiskuvaukset

    Opiskelija

    - keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista

    - reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin

    - ääntää luontevasti ja selkeästi

    - kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä

    - käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi

    - selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti

    - ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä

    - löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit

    Muuta

    Opiskelija

    - työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoislan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja mielenkiinnon mukaan

    - kehittää edelleen kielitaitoaan opintojakson aikana


    Vastuuhenkilön nimi

    Ida Nikkola

    Kirjallisuus

    Moodlen alustalla olevat materiaalit (mm. H5P -tehtävät, Quizlet)
    Karhumäki, M., Metsäportti, M. & Tuohimäki. Dear Patient - English for Nursing. SanomaPro 2017.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Verkko-opetus (Moodle, Zoom) ja/tai kontaktiopetus
    Itsenäinen sekä yhteistoiminnallinen opiskelu (osallistuminen yhteisiin aktiviteetteihin omatahtisesti).
    Zoom -tapaamiset

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Suoritettavat tehtävät:
    - Moodlen tehtävät (keskustelualue, Flinga, H5P, GoogleDocs ym.)
    - Palautettava kirjallinen tehtävä kurssin lopussa (arvioitava yksilötehtävä, T1-K5)
    - Suullinen esitys (esim. video) kurssin lopussa (arvioitava yksilötehtävä, T1-K5)
    - kirjallinen lopputentti

    - itsearviointi, vertaisarviointi

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    09.08.2021 - 03.10.2021

    Ilmoittautumisaika

    10.07.2021 - 08.08.2021

    Opintopisteet

    3 op

    Ryhmä(t)

    20TH

    Paikkoja

    0 - 52

    Opettaja(t)

    Minna Metsäportti

    Vastuuyksikkö

    Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

    Koulutusohjelma(t)

    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Virtuaaliosuus

    1 op

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    Valinnaisesta suoritustavasta (itsenäinen opiskelu ja laajempi tutkimusartikkelitehtävä) kerrotaan orientaatiotunnilla.

    Tenttien ajankohdat

    Tentin ajankohta ilmoitetaan orientaatiotunnilla opintojakson alussa.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    3op = 3 x 27h = 81h opiskelijan työtä. (Tämä on arvio ja lopullinen ajankäyttö määräytyy opiskelijan tämänhetkisten englannin taitojen mukaan.)

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti. Sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, hoitotyön terminologian tuottamisesa ja viestin perille saamisessa.
    Laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus.

    Tyydyttävä

    Työyhteisöviestintä
    - opiskelija viestii pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
    Ohjaaminen ja neuvonta
    Opiskelija
    - antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita potilaille/asiakkaille
    - kysyy potilaalta/asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja sekä kirjaa tämän antamat vastaukset tyydyttävästi hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi (esim. suostumuksen kysyminen toimenpiteeseen)
    - selviytyy yksinkertaisissa vuorovaikutus- ja kommunikointitilanteissa
    - osaa käyttää hoitotyön perussanastoa.
    Ammatillinen tiedohankinta
    Opiskelija
    - ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä hoitotyöhön liittyvistä teksteistä
    - osaa hakea tietoa ohjeistetusti
    Lingvistiset osaamiskuvaukset
    Opiskelija
    - selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
    - reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin
    - ääntää pääosin ymmärrettävästi
    - käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
    - käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
    - käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat
    - ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti
    toistetaan tarvittaessa
    - löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
    Muuta
    Opiskelija
    - ymmärtää ammattienglannin osaamisen tärkeyden ja työskentelee erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja omien kielenoppimistarpeiden mukaan.
    - on edistynyt opintojakson aikana omat lähtökohdat huomioonottaen

    Hyvä

    Työyhteisöviestintä
    - opiskelija viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi)
    Ohjaaminen ja neuvonta
    Opiskelija
    - osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa potilasohjaustilanteissa (esim. kotihoito-ohjeet ja muut kirjalliset ohjeet)
    - selvittää onnistuneesti potilaan tämänhetkistä ja aiempaa terveydentilaa, elämäntilannetta, elintapoja ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
    - kirjaa potilaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa potilaan esittämiin kysymyksiin
    - osaa käyttää keskeistä hoitotyön sanastoa ja käsitteitä.
    Ammatillinen tiedonhankinta
    Opiskelija
    - hankkii tietoa hoitotyön julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
    - ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat hoitotyön tekstistä ilman apuvälineitä
    - osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa
    Lingvistiset osaamiskuvaukset
    Opiskelija
    - viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
    - keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti
    - reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
    - ääntää melko luontevasti ja selkeästi
    - käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet
    väärinkäsityksiin
    - osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
    - ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
    - osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
    - välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä ja lähes idiomaattisesti
    (H4)
    - välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä, mutta tuotoksessa on jonkin verran suomen kielen vaikutusta (H3)
    Muuta
    - opiskelija työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason, omien kielenoppimistarpeiden ja oman mielenkiinnon mukaan

    Kiitettävä

    Työyhteisöviestintä
    - opiskelija viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi, mahdollinen opintojakson ulkopuolinen toiminta, esim. hankkeet tai muut kansainväliset yhteydet)
    Ohjaaminen ja neuvonta
    Opiskelija
    - haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
    - osaa käyttää vaativaakin hoitotyön sanastoa ja käsitteitä.
    - englannin kieli on idiomaattista ja sujuvaa
    Ammatillinen tiedonhankinta:
    Opiskelija
    - hyödyntää hoitotyön artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä
    - lukee sujuvasti vaativaakin hoitotyön tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti
    - ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa.
    Lingvistiset osaamiskuvaukset
    Opiskelija
    - keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
    - reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
    - ääntää luontevasti ja selkeästi
    - kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
    - käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi
    - selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
    - ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
    - löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit
    Muuta
    Opiskelija
    - työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoislan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja mielenkiinnon mukaan
    - kehittää edelleen kielitaitoaan opintojakson aikana