•   Orientaatio opinnäytetyöhön 7K00EW00-3017 03.01.2022-10.04.2022  5 op  (19EH) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - osaa kuvata tieteellisen tutkimusprosessin hoitotyön tutkimuksessa
    - erottaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen lähestymistavat
    - osaa valita tutkimusotteeseen sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
    - osaa arvioida tieteellisen tutkimuksen eettisiä periaatteita
    - tunnistaa hoitotyön tutkimuksellisia haasteita ja hahmottaa niihin ratkaisumalleja
    - osaa valita ja rajata omaa oppimista tukevan ja työelämälähtöisen opinnäytetyöaiheen
    - osaa perustella valintojaan tieteellisin argumentein
    - osaa etsiä itsenäisesti tietoa opinnäytteen teoreettiseksi perustaksi
    - osaa tehdä ohjeiden mukaisen opinnäytetyön suunnitelman ja perustella tekemänsä valinnat ja aiherajaukset
    - osaa nimetä oman alansa keskeiset tiedonlähteet ja hakea niistä systemaattisesti tietoa omasta aiheestaan
    - osaa arvioida kriittisesti löytämäänsä tietoa ja käyttää sitä eettisesti opinnäytetyöskentelyssä sekä opiskelujensa jälkeen osana työelämävalmiuksia.
    Esitietovaatimukset
    Opiskelija on suorittanut kolme ohjattua hoitotyön kliinistä harjoittelua ja osallistunut hoitotiede eilen ja tänään opintojaksolle.
    Opintojakson sisältö
    Hoitotyön tutkimus
    - viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset
    - tieteellisen argumentoinnin merkitys
    - tutkimusetiikka
    - tutkimusprosessin vaiheet
    - empiirinen tutkimus: määrällinen ja laadullinen
    - teoreettinen tutkimus
    - tutkimuksen aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät sekä niiden käyttö

    Tilastotiede
    - SPSS:n perusteet
    - e-lomake –editorin käyttö – sähköisen kyselylomakkeen tekeminen
    - mitta-asteikot
    - tilastoaineiston kuvaaminen
    - aineiston käsittelyn ja raportoinnin perusteet

    Opinnäytetyön orientaatio
    - TKI -hankkeet opinnäytetyössä
    - opinnäytetyön aiheen valinta ja rajaus
    - opinnäytetyöprosessi
    - työelämäyhteistyö
    - analyysitehtävä
    - opinnäytetyön suunnittelu
    Arviointikriteerit
    Hyväksytty/Hylätty

    Hyväksytty:

    Opiskelija

    - osaa hakea tietoa oman opinnäytetyönsä aihepiiristä

    - tunnistaa aiemmin tehdyistä tutkimuksista niiden eri osa-alueet

    - osaa kuvata tutkimusprosessin

    - tuntee määrällisen, laadullisen ja teoreettisen tutkimusotteen periaatteet

    - hahmottaa tilastotieteen perusteita

    - hyödyntää ohjausta ja kirjallisuutta opinnäytetyösuunnitelman laatimisessa





    Hylätty:

    Opiskelija/n

    - ei tunne tutkimusprosessin vaiheita

    - ei tunnista aiemmin tehdyistä tutkimuksista niiden eri osa-alueet

    - tietämys tutkimusotteista ja tutkimusmetodeista on hajanaista

    - ei hahmota tilastotieteen perusteita

    - ei ole hyödyntänyt ohjausta ja kirjallisuutta opinnäytetyösuunnitelman laatimisessa


    Vastuuhenkilön nimi

    Ida Nikkola

    Kirjallisuus

    TAMK Intra: Opiskelijan käsikirja/Opinnäytetyö, Tiedonhaku Moodle -materiaali
    Muu opintojakson eri osien opetuksen yhteydessä osoitettu materiaali

    • Eriksson, K. et al. 2012. Hoitotiede. 4. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
    • Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
    • Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
    • Lauri, S. & Kyngäs, H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Porvoo: WSOY.
    • Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
    • Heikkilä, A. Jokinen, P., Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittäminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. WSOY.
    • Heikkinen, H., Rovio, E., Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon: toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura.
    • Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. 2016. Toim. M. Stolt, A. Axelin, R. Suhonen. Turku: Turun yliopisto Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja. Sarja A.
    • Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö . Helsinki: Tammi. (toiminnalliseen)
    • Vilkka, H. 2020. Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus.
    https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1kfmqvo/alma9911131569305973
    • Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.
    • Jämsä, U. 2014. Kuntoutuksen muutosagentit. Tutkimus työelämälähtöisestä oppimisesta ylemmässä ammattikorkeakoulutuksessa. Acta Universitatis Ouluensis D Medica 1252. (toiminnalliseen)
    • Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino oy. (toiminnalliseen)
    • Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2018. Laadullinen tutkimmus ja sisällönanalyysi. Tammi.
    • Tietoarkiston tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
    Muu lähde:
    • Vilkka, H. 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä: Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin. Jyväskylä: PS-kustannus.
    • Isojärvi J. 2011. Tutkimuskysymyksestä hakustrategiaksi: PICO-asetelma informaatikon työkaluna. Osaamisen ytimessä – tietoaineistot tutuiksi. BMF ry:n kevätseminaari 13.4.2011 Kuopio. Viitattu 5.3.2021. Saatavana: https://bmfry.files.wordpress.com/2018/06/pico-asetelma-informaatikon-tyc3b6kaluna.pdf

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Luennot, seminaarit, tehtävät, verkko-opinnot, opinnäytetyön ohjaus, työpajat, itsenäinen opiskelu
    Hoitotyön tutkimus: kirjatentti
    Tiedonhankinta: kirjaston informaatikko
    Tilastotiede: verkkokurssi
    Opetusmenetelmät voivat täydentyä/tarkentua

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    Opinnäytetyöprosessiin kuuluvaan opetukseen osallistuminen: aktiivinen osallistuminen prosessiin kuuluvaan lähiopetukseen ja seminaareihin
    Opinnäytetyön eteneminen: opinnäytetyöhön orientoituminen ja sen suunnittelu etenee suunnitellun opinnäytetyöprosessin kokonaisaikataulun mukaisesti
    Yhteistyö työelämän kanssa: opiskelija huolehtii hyvin yhteistyöstä työelämän edustajien kanssa
    Ohjauksen hyödyntäminen: ohjauksen käyttö opinnäytetyötä edistävällä tavalla.
    Opinnäytetyön suunnitelma: suunnitelmaversion tallennus Wihiin ennen ohjauskeskustelua ja ohjauskeskustelun toteutuminen.
    Kts. opinnäytetyön arviointiperusteet Intrassa.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    03.01.2022 - 10.04.2022

    Ilmoittautumisaika

    08.12.2021 - 02.01.2022

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)

    19EH

    Opettaja(t)

    Elina Botha, Mervi Juntunen, Tuija Rasku, Pasi Vehniäinen, Hannu Tuhkanen, Taina Peltonen, Kätilö ja terveydenhoitaja Virtuaalihenkilö

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opinnäytetyö tehdään pääsääntöisesti pareittain tai mahdollisesti kolme opiskelijaa. Työ on mahdollista tehdä yksin vain perustellusti ja siihen tulee anoa lupaa tutkintovastaavalta.

    Huom!
    Ennen oppariopintojen alkua tulee olla kuitenkin tehtynä vähintään kaksi harjoittelua ja opiskelijan tulee olla osallistunut hoitotiede eilen ja tänään opintojaksolle. Tämän lisäksi opiskelijan opintojen tulee olla edennyt hyvin eli opiskelija opiskelee oman ryhmän aikataulun mukaisesti.

    Ilmoittautumista opinnäytetyön seuraaville toteutuksille ei tarvita:
    Opinnäytetyön toteutus 7
    Opinnäytetyön raportointi 3

    Vastuuyksikkö

    Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

    Koulutusohjelma(t)

    Ensihoitajan tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/hylätty

    Valinnaiset suoritustavat

    Opinnäytetyöstä on mahdollista ahotoida (5-10 op) aiemman ammattikorkea- tai tiedekorkeakoulussa suoritetun opinnäytetyön perusteella. Kts. ohjeet Moodlesta opinnäytetyön ahotointi ja sen jälkeen ole yhteydessä Pia Keiskiin.

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Kaikki opinnäytetyöt pyritään tekemään yhteistyössä työelämän kanssa. Opiskelijan omaan aihe-ehdotukseen nimetään työelämäyhteys toteutuksen ohjaajista (Tamkilta). Koko opinnäytetyöprosessin aikana opiskelija vastaa yhteistyöstä työelämän edustajien kanssa.

    PSHP:n opinnäytetyöaiheita voi käydä katsomassa osoitteessa:
    https://opinnaytetyoaiheet.tays.fi/etusivu#/

    TAMKin hankkeissa toteutettavista opinnäytetöistä löytää tietoa intran sivuilta.
    Jos näistä ei löydy mieleistä aihetta, opiskelija ehdottaa omaa opinnäytetyöaihetta Wihiin.

    Tenttien ajankohdat

    Itsenäinen perehtyminen opinnäytetyön prosessiin ja Moodle -testi (osaaminen opinnäytetyöprosessista)
    Hoitotyön tutkimus (kirjatentti) Examissa
    Tiedonhankinta: orientoiva videoluento ennen lähiopetustunteja. Tiedonhakutehtävä, josta informaatikko antaa ohjeet (Moodlealustalla)
    Tilastotiede verkkokurssi ja tentti Moodlessa
    Opinnäytetyön suunnitelma: suunnitelmaversion tallennus Wihiin ennen ohjausta. Huom! ei valmis ja viimeistelty suunnitelma
    Itsenäinen työskentely: sisältää opinnäytetyöhön orientoitumisen ja opinnäytetyön suunnittelun edellyttämän itsenäisen työskentelyn sekä ohjaukseen osallistumisen

    Tehtävät voivat täydentyä/tarkentua myöhemmin.

    KV yhteydet

    Ensihoidon opinnoissa tavoitteena olisi kahden työparin yhteistyö Edge Hill University/UK ja kahden työparin yhteistyö Western Sydney University/Australia. Lisätietoja Tuija Rasku.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opinnäytetyön laajuus on yhteensä 15op (405h), josta tämä opintojakso on 5 op = 135h opiskelijan työtä

    Opintojakson tunneilla on läsnäolovelvollisuus. Tuntien ajankohdat ja mahdolliset linkit luennoille lukujärjestyksessä.

    Ajankohdat, esim. verkkokurssien suorittaminen, seminaarit yms. Intrassa etenemissuunnitelmien kohdalla.

    Moodlealusta:
    Opinnäytetyö 19EH



    - Itsenäinen perehtyminen Moodlessa ja testi: Osaaminen opinnäytetyön prosessista (ennen orientaatiota)
    - Hoitotyön tutkimus (kirjatentti)
    - Orientaatiotunnit 1 ja 2 (toteutuksen vastuuopettajat)
    - Aihepaja x1 valitse itsellesi sopivin ajankohta (toteutuksen vastuuopettajat)
    - Aihe-ehdotus Wihiin
    - Tilastotiede verkkokurssi ja tentti
    - Tiedonhankinnan tunnit (informaatikko)
    - Ideaseminaari (ohjaaja ja opiskelijat)
    - Työelämäpalaveri
    - Ohjauskeskustelu (ajan sopiminen Wihin kautta)


    Opintojakso alkaa itsenäisellä perehtymisellä TAMK Intra: Opiskelijan käsikirja/Opinnäytetyö ja Opinnäytetyö Terveysala Moodlen materiaaliin (kts. alta).

    Nämä ovat edellytyksenä osallistumiseen toteutuksen orientaatioon:

    1/3 Orientaatio opinnäytetyöhön: perehtyminen opinnäytetyön prosessiin
    1. Aloita näihin perehtymällä
    • Opinnäytetyö (ohje opiskelijalle, TAMK Intra)
    • Orientaatio opinnäytetyöhön (pp-tiedosto)
    • Opinnäytetyön aikataulu Intrasta (linkki myös Moodle alustalla)
    • Moodle alusta
    2. Nyt voit tehdä Moodle testin
    Osaaminen opinnäytetyön prosessista

    Sisällön jaksotus

    Opintojaksoon kuuluvat seuraavat vaiheet opinnäytetyön prosessista:

    • Itsenäinen perehtyminen Moodlessa ja testi: Osaaminen opinnäytetyön prosessista
    (ennen orientaatiota)
    • Hoitotyön tutkimus (kirjatentti)
    • Orientaatio opinnäytetyön prosessiin: Moodlessa ja Intrassa. Opiskelija tekee
    Moodletestin (Osaaminen opinnäytetyön prosessista)
    • Opiskelija osallistuu 1. orientaatioluennolle: tietoa prosessista ja mahdolliset tehtävät
    • 2. Orientaatioluento ja mahd. tehtävien palautus
    • Tilastotiede terveys- verkkokurssin ja tekee tentin
    • Opiskelija ilmoittaa aihe-ehdotuksen Wihiin, osallistuu tarvittaessa aihepajaan
    • Vastuuopettaja/koordinaattori hyväksyy aiheen (nimeää ohjaajan sekä
    työelämäyhteyden)
    • Ideaseminaari (ohjauksen periaatteet, valmistautuminen työelämäpalaveriin,
    aiheen
    ideointi ohjaajan ja opiskelijakollegoiden kanssa)
    • Työelämäpalaveri (ideaseminaarin jälkeen)
    • Opiskelija osallistuu tiedonhaun tunneille ja tekee tiedonhaun.
    • Tutustuu itsenäisesti menetelmään sekä tekee suunnitelmaa (opinnäytetyön teon vkot)
    • Varaa ensimmäisen ohjausajan Wihin kautta (1 viikkoa ennen työn palautus Wihiin)

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Hylätty:
    Opiskelija
    - ei tunne tutkimusprosessin vaiheita
    - ei tunnista aiemmin tehdyistä tutkimuksista niiden eri osa-alueet
    - tietämys tutkimusotteista ja tutkimusmetodeista on hajanaista
    - ei hahmota tilastotieteen perusteita
    - ei ole hyödyntänyt ohjausta ja kirjallisuutta opinnäytetyösuunnitelman laatimisessa

    Hyväksytty/Hylätty

    Hyväksytty:
    Opiskelija
    - osaa hakea tietoa oman opinnäytetyönsä aihepiiristä
    - tunnistaa aiemmin tehdyistä tutkimuksista niiden eri osa-alueet
    - osaa kuvata tutkimusprosessin
    - tuntee määrällisen, laadullisen ja teoreettisen tutkimusotteen periaatteet
    - hahmottaa tilastotieteen perusteita
    - hyödyntää ohjausta ja kirjallisuutta opinnäytetyösuunnitelman laatimisessa