•   Hoitotyö avoterveydenhuollossa 7K00EV92-3020 05.09.2022-09.10.2022  3 op  (20EH) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - osaa arvioida ja dokumentoida asiakkaan hoidon tarpeen ja hoidon kiireellisyyden
    - osaa määritellä, suunnitella, toteuttaa ja arvioida avoterveydenhuollon asiakkaan hoitotyötä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen vastaanotolla, etäyhteydessä ja kotona toteutettavassa hoidossa
    - tietää puheeksi ottamisen periaatteet ja tunnistaa puheeksi ottamisen tarpeen sairaanhoitajan työssä
    - tietää asiakkaan omahoitoa tukevan ohjauksen periaatteet sairauksien hoidossa ja elintapaohjannassa
    - osaa soveltaa tietoa epidemiologiasta työssään
    - tietää ympäristöterveyden vaarojen ja riskien perusteet sekä toiminnan poikkeustilanteissa
    Esitietovaatimukset
    Ensimmäisen vuoden opinnoista 50 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.
    Opintojakson sisältö
    - hoidon tarpeen ja kiireellisyyden arviointi puhelimessa, digitaalisesti, vastaanotolla ja kotona
    - hoitotyön määrittely, suunnittelu, toteutus ja arviointi vastaanotolla, kotisairaalassa, mobiilihoitajana, virtuaalipalveluissa, terveyskioskeissa ja liikkuvissa palveluissa
    - puheeksi ottaminen sairaanhoitajan työmenetelmänä
    - asiakkaiden proaktiivinen hoito tiimityöskentelyä ja tukipalveluita hyödyntäen
    - hyvinvointiteknologian hyödyntäminen asiakkaan terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidossa
    - omahoidon tukemisen työmenetelmät
    - epidemiologian käsitteet ja soveltaminen asiakasohjauksessa
    - sairaanhoitajan rooli ja toiminta poikkeustilanteissa
    - ravitsemuksen erityiskysymykset
    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija

    - osaa arvioida asiakkaan hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä tavanomaisissa hoitotilanteissa

    - osaa arvioida hoitotyön tarpeen, suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä ohjeenmukaisesti

    - tunnistaa puheeksi ottamisen tarpeen erilaisissa asiakkaan kohtaamistilanteissa

    - tietää elintapaohjauksen ja omahoidon tukemisen pääperiaatteet

    - tietää riskitekijöiden yhteyden sairastuvuuteen ja osaa määritellä peruskäsitteitä epidemiologiasta

    - tietää toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä vaaratilanteissa

    Hyvä

    Opiskelija

    - osaa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakkaan yksilöllisyyden huomioiden näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen

    - osaa arvioida hoitotyön tarpeen, suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä näyttöön perustuen huomioiden potilaan yksilöllisyyden

    - tunnistaa puheeksi ottamisen tarpeen erilaisissa asiakkaan kohtaamistilanteissa ja tietää miten toimia

    - osaa toteuttaa vaikuttavaa elintapaohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa

    - osaa käyttää epidemiologista tietoa työssään

    - tietää toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä vaaratilanteissa

    Kiitettävä

    Opiskelija

    - osaa arvioida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti, joustavasti ja näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen

    - osaa arvioida hoitotyön tarpeen, suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä näyttöön perustuen huomioiden potilaan yksilöllisyyden

    - tunnistaa puheeksi ottamisen tarpeen erilaisissa asiakkaan kohtaamistilanteissa ja tietää miten toimiaja ymmärtää sen monenlaisia merkityksiä

    - osaa toteuttaa asiakaslähtöisesti vaikuttavaa elintapaohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa monipuolisesti erilaisia tahoja ja menetelmiä hyödyntäen

    - osaa käyttää epidemiologista tietoa työssään asiakkaan yksilöllisyyden huomioiden

    - tietää toimintaperiaatteet ympäristöterveyteen liittyvissä vaaratilanteissa


    Vastuuhenkilön nimi

    Miia Koskela

    Kirjallisuus

    OSA 1
    Sairaanhoitajan vastaanotto ja epidemiologia:
    Epidemiologian luentomateriaali
    Muurinen S & Mäntyranta T. Asiakasvastaava-toiminta pitkäaikaissairauksien terveyshyötymallissa. STM.
    Routasalo P & Pitkälä K. Omahoidon tukeminen. Opas terveydenhuollon ammattihenkilöille.Duodecim.2009.
    Syväoja P & Äijälä O. 2009. Hoidon tarpeen arviointi luvut 1-6.
    Käypähoitosuositukset: Aikuisten lihavuus, liikunta, nielutulehdus, sivuontelotulehdus, alahengitystieinfektiot
    Kurssilla esille tullut materiaali

    OSA 2
    CBCL

    OSA 3
    Ravitsemustesti

    OSA 4
    Itsenäinen työskentely

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Luennot, CBCL-työskentely, itsenäiset tehtävät ja keskusteluun osallistuminen Moodlessa, muu itsenäinen työskentely.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)

    OSA 1 Epidemiologia ja sairaanhoitajan vastaanottotoiminta: tentti, arviointi 0-5.
    Kirjallisten tehtävien tekeminen hyväksytysti (hylätty/täydennettävä/hyväksytty).
    Myöhässä palautetut tehtävät voivat vaikuttaa kurssin numeraaliseen arviointiin.

    OSA 2 CBCL-työskentely, 100% läsnäolo, aktiivinen osallistuminen oman ryhmän tehtäviin, hyväksytty/hylätty.

    OSA 3 Ravitsemus, Moodletentti, hyväksytty/hylätty.

    OSA 4 Itsenäinen työskentely Moodlessa hyväksytty/hylätty.

    Opetuskielet

    Suomi

    Ajoitus

    05.09.2022 - 09.10.2022

    Ilmoittautumisaika

    01.08.2022 - 29.08.2022

    Opintopisteet

    3 op

    Ryhmä(t)

    20EH

    Opettaja(t)

    Riikka Pelkonen, Miia Koskela

    Lisätietoja opiskelijoille

    Orientaatio: pakollinen läsnäolo.
    CBCL: pakollinen läsnäolo.
    Kurssin itsenäiset tehtävät pakollisia.

    Vastuuyksikkö

    Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

    Koulutusohjelma(t)

    Ensihoitajan tutkinto-ohjelma

    Toimipiste

    TAMK Pääkampus

    Arviointiasteikko

    0-5

    Valinnaiset suoritustavat

    -

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    -

    Tenttien ajankohdat

    Sähköinen tentti 3.10-16.10 Examissa
    1. uusinta 14.11-27.11.22 Examissa
    2. uusinta 9.1-22.1.23 Examissa

    KV yhteydet

    -

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    3 op = 27 h x 3 = 81 h, joka sisältää hoitotyön luennot, itsenäisen opiskelun, CBCL-työskentelyn ja tentin.
    Orientaatiossa ja CBCL-työskentelyssä läsnäolovelvoite.

    Sisällön jaksotus

    Toteutusaika 5.9.-9.10.2022

    Arviointikriteerit
    Hylätty

    Opiskelija
    Ei ole suorittanut annettuja tehtäviä eikä osallistunut opetukseen kriteerien mukaisesti
    Ei tunnista avosairaanhoidossa käytettäviä työmuotoja ja -menetelmiä
    Ei tiedä asiakaslähtöisen ohjauksen periaatteita
    Ei tunnista terveyden edistämisen haasteita
    Ei ymmärrä työ- ja asiakasturvallisuudesta huolehtimisen merkitystä
    Tyydyttävä taso ei täyty

    Tyydyttävä

    Opiskelija
    Osaa arvioida asiakkaan hoidon tarvetta suppeasti
    Tietää ammatillisen toiminnan periaatteet
    Tietää periaatteita aikuisten terveystarkastuksista
    Ymmärtää avoterveydenhuollon toiminnan suppeasti, hajanaisena ja toimenpidekeskeisenä
    Tietää avoterveydenhuollon yhteistyötahot
    Ymmärtää oman työnsä keskeiset työturvallisuusperiaatteet avoterveydenhuollossa
    Ylempi kategoria sisältää aina alemman.

    Hyvä

    Opiskelija
    Hallitsee asiakaslähtöisen hoidon tarpeen arvioinnin periaatteet
    Ymmärtää sairaanhoitajan vastaanottotyöhön liittyvät keskeiset ammatillisten periaatteet
    Tuntee avoterveydenhuollon keskeiset työmuodot ja -menetelmät
    Tuntee aikuisen terveystarkastuksen toteuttamisen periaatteet
    Ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen
    Ymmärtää terveyttä edistävän työn merkityksen osana sairaanhoitajan työnkuvaa
    Osaa huolehtia omasta työturvallisuudestaan avoterveydenhuollossa

    Kiitettävä

    Opiskelija
    Osaa soveltaa asiakaslähtöisyyttä hoidon tarpeen arvioinnissa
    Hallitsee ammatillisten periaatteiden mukaisen toiminnan ja pystyy perustelemaan toimintaa
    Osaa soveltaa työmuotoja ja menetelmiä asiakaslähtöisesti
    Tietää aikuisen kokonaisvaltaisen terveystarkastuksen periaatteet ja osaa tehdä asiakkaan taustatiedot huomioivan terveyssuunnitelman
    Osoittaa tietämyksensä perusterveydenhuollon laaja-alaisuudesta ja siellä tehtävästä moniammatillisesta yhteistyöstä
    Hallitsee yksilöllisen ja yhteisöllisen terveyden edistämisen
    On sisäistänyt työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin ylläpidon oman ja työyhteisön näkökulmasta.